THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dva roky existencie, pôvod v bývalom východnom Nemecku a album u Unique Leader Records. Nemožné? Ale aj také veci sa stávajú. Stačila mi jedna vzorka z Youtube, aby som vedel, že aktuálnu druhú nahrávku štvorice CYTOTOXIN zo saského mesta Chemnitz (Karl-Marx Stadt v epoche dederónskej, tyvole, to tiež boli časy) chcem mať celú.
Dodatočne som si na vlastné pobavenie uvedomil, že kapelu som už počul v časoch jej debutu a nad klipom na YT som tak akosi dosť skepticky pokrútil hlavou „trilkuje ti to ksichte pekne, ale kde máš druhú gitaru dohratú, nepočuť ju, zase raz nejaký tenký zvuk, holt takzvaný moderný death metal, hlavne aby sa napísalo, že je brutálny a technický...“ Nuž, niekedy sa oplatí dať aj druhú šancu. Celý debut „Plutonium Heaven“ som dodatočne okúsil a z CD prehrávača je to predsa len lepšie, príliš prečistený zvuk a veľa triggeru vzhľadom na úroveň hudby beriem na milosť.
Takže tá novinka. Mám radosť? Mám radosť! Pri mojej skepse nad výtvormi väčšiny súčasných mladých brutálnych a podľa možnosti technických deathmetalových formácií veľkú. Toto skrátka má hlavu a pätu, požadovaná extrémnosť netrpí na úkor techniky a bonusom je u CYTOTOXIN atmosféra. Taktiež oceňujem úroveň nejakého toho povedzme „textového konceptu“. V čase, kedy brutálne spolky buď hudbu dehonestujú nezmyslami povyťahovanými z kadejakých telesných otvorov, alebo bavia svet s emo a frustrovanými podivuhodnosťami, je téma jadrových katastrof so špeciálnym prihliadnutím k Černobyľu pre štýl príhodná a zároveň dosť originálna.
K tej atmosfére – stačí vidieť obal a font loga i názvu. Bezútešné pomedzie Ukrajiny a Bieloruska po zatiaľ najväčšom nešťastí v dejinách jadrovej energetiky je načrtnuté vkusne a zároveň je vám jasné, že ide o situáciu, v ktorej sa končí každá sranda. Atmosféru nukleárneho armagedonu umocnia aj medzihry, kde v pasážach, zmixovaných z industriálnych ruchov a klasickej hudby znejú preslovy a dialógy v ruštine. Už na debute sa v tomto smere pracovalo napríklad s nahrávkou rozhlasových správ, upozorňujúcich na černobyľskú katastrofu. Debut sa vyznačoval ešte jedným efektom – skutočne až bolestivo nepríjemnými nasamplovanými zvukmi, zo všetkého najviac pripomínajúcimi škrípanie zubov, prípadne rýpanie nechtami po betóne. CYTOTOXIN si to neodpustili ani na novom albume, našťastie toto umocnenie tiesnivej, zhubnej atmosféry osekali v prospech iných spestrení.
A teraz hudba – nuž, parádny súčasný technický brutálny death metal. Naklepaný, agresívny a pochmúrny, ale aj plný polámaných riffov, zmien tempa, slammovacích hojdačiek a popri tom s občasnými melodickými úsekmi. Základom je americká scéna, čiastočne DISGORGE a DEVOURMENT, miestami, v melodickejších, klasickejších úsekoch počuť postupy podobné klasikom FLESHGRIND (alebo PUTRID PILE, ak to chcete „súčasnejšie“). A výrazne počuť, že CYTOTOXIN majú poriadne napočúvaných ORIGIN. Frenetické náklepy bicích a trilkujúce pasáže gitár, tam je to jasné. ORIGIN ovplyvnili viacero súčasných skupín, vrátane našich THE INFINITE WITHIN, a možno teda už aj porovnávať. CYTOTOXIN z nich vychádzajú ako asi najextrémnejšia záležitosť – kanadskí ARCHSPIRE sú predsa len melodickejší, jemnejší, Francúzi HENKER sa zase viac prikláňajú ku klasickému death metalu. Mal som doma aj indonézsku záležitosť, uctievajúcu ORIGIN, na meno si nespomeniem, tam to zase vyznievalo ako okatá snaha priblížiť sa ďalekému božstvu.
CYTOTOXIN majú aj vydarené vokály. Všetky sú extrémne, vo viacerých polohách – brutálny growl a kloktanie, zlovestný chrapot, dosť veľa „ypsilonov“, ktoré našťastie ani nevyznievajú ako zvuky zo zabíjačky, a divoký, nepríčetný vresk, ktorý tento festival guturálnych ukrutností dopĺňa. Pokiaľ ide o zvuk albumu, tak bicie sú dajme tomu „moderne snímané“, miestami teda trochu šijací stroj, ale vďaka plnému, prirodzenému a temnému zvuku ostatných nástrojov je výsledok na súčasné pomery príjemný. Objav, na festivaly ich volajte už teraz, kým (možno) nestoja majlant.
Aj mladé BDM kapely občas dokážu fakt príjemne prekvapiť. Nemecké kvality typu DESPONDENCY a hlavne DEFEATED SANITY sa o šikovných udržiavateľov plameňa až tak báť nemusia.
9 / 10
Vitalis „Vt.“ Kast
- basgitara
Tobias „Ollie“ Olijnyk
- bicie, klávesy
Fabrice „Fonzo“ Töpfer
- gitary
Sebastian „Grimo“ Grihm
- spev
1. Survival Matrix
2. Ionosphere
3. Frontier Of Perception
4. Radiophobia
5. Dead Zone Walkthrough
6. The Red Forest
7. Heirs Of Downfall
8. Fallout Progeny
9. Abysm Nucleus
10. Prypjat
-bez slovního hodnocení-
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.