DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když před pěti lety ohlásila věhlasná industriální úderka konec své dlouhé kariéry, přišlo mi to jako předčasné rozhodnutí. Zvlášť když si uvědomíme, že tehdy rozjetí MINISTRY vykazovali znamenitou formu a to zejména prostřednictvím své antibushovské trilogie, se kterou útočili právě v průběhu minulé dekády. Pár let se tedy okolo nich nedělo nic, až na začátku loňského roku počaly znenadání na veřejnost prosakovat informace o zaručeném návratu Ala Jourgensena a jeho nebezpečné party.
Co všechno bylo za náhlými manévry lze dnes opravdu jen hádat. Abych se přiznal, ani mě to vlastně příliš nezajímá, protože jediným podstatným faktem zůstává, že dnešní MINISTRY přicházejí právě v těchto dnech se zbrusu novým stříbrným kotoučkem, který dostal do vínku razantní název - „Relapse“.
Novinka operuje zhruba ve stejných oblastech jako tomu bylo u předchozí přímočaré řadovky „The Last Sucker“ (zřejmě nejslabší díl výše zmíněné trilogie), takže všichni kteří dodnes tolik oblibují abstraktně pojaté atmo-věci a ponuré bahenní lázně po vzoru jejich nedoceňovaného alba „Filth Pig“, se zde znovu kýženého výsledku nedočkají. „Relapse“ je totiž velmi přímočaré a rychlé album.
Ještě ke všemu chybí animální zvířeckost nepřekonatelné fošny nedávného období - „Rio Grande Blood“, kde si rozzuření Jourgensenovci nebrali opravdu žádných servítek. „Relapse“ je pravé album MINISTRY, se základem v milníku devadesátých let - „Psalm 69“. Mnohem více však dominuje přímočará „takřka taneční“ rytmika. Současní MINISTRY to do nás totiž hrnou stylem start - cíl. Prostřednictvím neúnavného riffingu a krátkých úsečně vyřvávaných sloganů není prostor pro jakoukoliv pochybnost. Přijde mi, jakoby tempo celé nahrávky řídil nějaký tupý výmaz na koksu, kterého by ke změně scénáře nepřemluvil ani Jourgensen imaginárně postavený na vedlejší kolej. V roce 2012 MINISTRY nemohli přijít s méně překvapivou nahrávkou.
Osobně jsem mírně zklamán z celkové jednolitosti materiálu, protože všechny zdejší skladby jsou postaveny takřka na shodném principu. Tyto přímočaré „tucky“ naskládané zde od samotného začátku až téměř do konce, přeruší v závěru snad jen jediná volnější věc a sice „Bloodlust“, vyznačující se tak trochu rozmáchlejším nápěvem. Tento song ostatně považuji za jasný vrchol letošní nahrávky.
Pokud bych mluvil o zvukové stránce a celkové energii, která právě z „Relapse“ vyvěrá, tak nemám k materiálu sebemenších výhrad. Vše je znamenitě a profesionálně ošetřeno, nahrávka má potřebnou energii i drive, stejně jako jsme na to byli zvyklý u většiny jejich předchozích děl. Stejně tak se MINISTRY drží svojí textové platformy - tj. sociálně kritických a politických témat. Problém tak nevidím v setrvání na části z osvědčeného stylu, ale spíše v jednotvárnosti, strohosti a kompoziční nepřekvapivosti nového kompletu. Jasně, možná je třeba dát kapele po pauze trochu více času na rozkoukání, ale s tím si nejsem opravdu tak jistý. Nejvýraznějším fórkem zde zřejmě zůstává citace S.O.D., která je zabudovaná do skladby „United Forces“ a která výsledek alespoň krapet odlehčí. Na kapelu formátu MINISTRY je tahle novinka (s přivřenýma očima) pouze dobrým albem.
MINISTRY si hrají na MINISTRY. Vše je od počátku zjevné. Tahle kapela snad ani nemohla přijít s méně překvapivým materiálem. Drive a energie zachovány, ale kde zůstaly nějaké zajímavůstky?
6 / 10
Al Jourgensen
- zpěv
Mike Scaccia
- kytara
John Bechdel
- klávesy
Sin Quirin
- kytara
Aaron Rossi
- bicí
Casey Orr
- baskytara
1. Ghouldiggers
2. Double Tap
3. FreeFall
4. Kleptocracy
5. United Forces
6. 99%
7. Relapse
8. Weekend warrior
9. Git Up Get Out ´n Vote
10. Bloodlust
11. Relapse (defibrillator mix)
AmeriKKKant (2018)
From Beer to Eternity (2013)
Relapse (2012)
The Last Sucker (2007)
Rio Grande Blood (2006)
Houses Of The Molé (2004)
Animositisomina (2003)
Dark Side Of The Spoon (1999)
Filth Pig (1996)
Psalm 69 (1992)
In Case You Didn´t Feel Like Showing Up (Live) (1990)
The Mind Is a Terrible Thing To Taste (1989)
The Land Of Rape And Honey (1988)
Twitch (1986)
With Sympathy (1983)
Vydáno: 2012
Vydavatel: 13th.Planet Records
Stopáž: 58:20
Produkce: Al Jourgensen
Georgea Busha nahradil Barack Obama, hovorí sa o progresívnom zdaňovaní ... Al Jourgensen by mal byť spokojný, veď za to môže aj on.
"Relapse" je klasickým albumom MINISTRY. Keď slabšia prvá polovica uvoľní miesto napríklad démonickej titulnej skladbe, koncertnej tutovke "United Forces" alebo až nezvykle melodickej "Bloodlust", je jasné, že Al a spol. ešte majú čo povedať. Snáď to bude nabudúce aj s nejakým prekvapením.
Dvě pecky (Double Tap, Kleptocracy) a zbytek těžký průměr.
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.