Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tato kapela je více než zajímavým zjevem. Její tvorba jakoby evokovala ospalou atmosféru v předvečer apokalypsy někde na Sibiři. Chvíle, kdy už jste se smrtí smířeni, a ukládáte se k chladnému spánku, za kterým již nikdy neuvidíte východ slunce. Kdykoliv si jejich poslední desku pustím, tak zívám. Ale není to nudou. Je to plíživým ponurým pocitem, jako ze snové reality, který je na albu „Nizhe“ všudypřítomný. Těžkotonážní kytarové podklady, přes které se valí jednoduchá melodika v kombinaci s dusivou pomalou rytmikou, dotváří obraz neutěšeného tklivého zátiší, plného temných sytých barev, jež vás ukolébává a hypnotizuje.
Výraz kapely dotváří vokál, který mě v mnohých ohledech irituje, ale současnou tvář KYPCK si bez hlubokého, plného, melodického a chraplavého vokálu Erkkiho Seppänena představit nedokážu. Vždy si u něj musím delší dobu zvykat na to, jak teatrálně chvilkami tlačí na pilu, ale bez toho a bez hranatě působící ruštiny v textech by to prostě a jednoduše nebylo ono.
Jestliže debutová deska „Cherno“, zabývající se tématikou druhé světové války, vzbudila u pravověrných příznivců doom metalu jisté pozdvižení, druhá již takovou rozbuškou nebude. Jde v podstatě po stejné cestě jako debut a pouze vybrušuje lesk jednotlivých jeho charakteristických vlastností k dokonalosti. I „Nizhe“ se tematicky zabývá historií matičky Rusi, po hudební stránce však nejde zdaleka posluchačům tak přímo naproti, jako její předchůdce. „Cherno“ nabízelo více hitovek, hrajících již na první signální, „Nizhe“ jde opačným směrem. Je před vás pohozeno jako syrový cár masa z lososa. Najděte si ho sami, sami si ho upravte a teprve pak si pochutnáte. Jeho hledání si však užijete a výsledný chuťový ocas ve vás zůstane mnohem déle, než cokoliv před tím.
Základní hmotu alba „Nizhe“ tvoří řádně nabasovaný doom metal s lehkou příměsí stonerského dřevorubectví. Tady se nehraje na nějaké kudrlinky. KYPCK si to šine kupředu jako buldozer. Velké kovové monstrum se všedrtícími pásy a chladičem krytým orezlou radlicí, které před sebou hrne vše, co mu přijde do cesty. Pravdou je, že jak z kytarové dunící stěny, tak z pěveckých linek občas vyčuhují opravdu hezké melodické nápady, jež KYPCK vždy nechají vyplout v jejich syrové podobě a nikterak je už následně nezušlechťují. Sporé zjemnění obstarávají jen pomalé brnkavé plochy, které dávají nahrávce příchuť lesklých cinkavých rampouchů, vyrůstajících z obrovské a nemilosrdné masy syrového, neprostupného ledu.
Největší síla KYPCK tkví jednoznačně v tom, jakým způsobem je namíchán jejich současný materiál. Naspodkovaný, sludgeově-bahnitý doom metal na pozadí, nad ním melodický a hodně šlachovitý chraplák plný jednoduchého hrubého testosteronu, který přináší ruské texty z neradostných dějin Ruska. Celek má charisma a je na evropské scéně naprosto nezaměnitelný a jedinečný. To, že podobným způsobem hraje i mnoho skupin na východ od Kyjeva, jež se k nám nikdy nepodívají, je věc jiná.
Obavy z odchodu Patricie Andrade a přerod v tuctový doom/goth se ukázaly být liché. Novinka sice neoplývá charismatem a fado feelingem 7 let starého předchůdce,svůj půvab a portugalský šarm bezpochyby má a jako taková rozhodně nabídne solidní nadstandard.
Znovuzrození Australané se po 4 letech připomínají s další deskou, jejíž popis z mé strany příliš originality nepřinese. Zkrátka je to kvalitně provedená deathmetalová fošna. Velmi slušný standard, který revoluci neudělá, ale nemusel by ani zapadnout.
Melodický black metal nebo snad gothic metal za hranicí blackového běsnění? Někde v těch končinách se kapela pohybuje. „Ruminations“ se tváří jako první album, ale nedejme se mýlit. ONEIROS jsou jen nedávno přejmenovaní DARK DOOM z britských sklepení.
Willowtip není zrovna label, který by se specializoval na melodický BM. Poslouchá se to příjemně, leč chybí tomu výrazné záchytné body. LIMINAL SHROUD se pouští do skladeb s ambiciózním hracím časem, nicméně skladatelsky to zatím plně utáhnout nedokážou.
První poslech jako ok, ale až ten druhý pookřál a naplno odhalil, že toto je v zásadě hodně veselá parta, co si jede svůj speed/thrash s osmdesátkovým nádechem a bez vyječených falzetů. Jestli mohu někde užít spojení příjemný bigbít, tak je to právě tady!
Dva lidi, deset palců, necelých 14 minut, 25 tracků. Zábavný fastcorový nálet s powerviolence chuťovým ocasem a českými texty. Otyn v Davosu tomu dal široký chlupatý sound, takže to i s jednou kytarou zní jak závodní parní válec.
Noisyho tip trefuje v mém případě přímo střed terče. Tendlecten stoner rock já hodně můžu. Ty kytarové riffy rozkročeny mezi blues a vyhulenou psychedelii mi vysloveně dělají dobře a ta nenucená uvolněná atmosféra devadesátek vše korunuje ve skvělý celek.