BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
První nápřah hlasivek Peta Simonelliho a vy je opět okamžitě poznáváte. ENABLERS se nemění, ENABLERS jen dál pokračují ve zhudebňování svých obrazů dnešního světa. Obrazů svérázných a specifických. Obrazů ovlivněných letitými zkušenostmi ctihodných kmetů, kteří už nemají potřebu si na nic hrát a nikomu vnucovat své názory. Přesto anebo možná právě proto však podmanivému hlasu Simonelliho budeme opět pozorně naslouchat a necháme se unášet na vlnách hudebního doprovodu, jenž tvoří nerozlučného parťáka jeho deklamacím.
Tak už to prostě chodí. Někdy to funguje a jindy zase ne. Americká čtveřice se už poněkolikáté přimlouvá svým typickým způsobem, který už musí být za ta léta ohlodaný až na kost a přesto to všechno stále šlape více než dobře. Ano, bývalo už i o něco líp, a ačkoliv se tyto stezky v průběhu letošního alba tu více, tu zase méně navracejí, jeho kvality dokazují, že to v tom zakouřeném baru na předměstí amerického velkoměsta má stále něco do sebe.
Zatímco předchozí výtečnou záležitost „Tundra“ symbolizoval klidnější přednes, z jehož komornosti se občas vyrojily záblesky malých bouří, letos registrujeme mírnější přitlačení na pilu. ENABLERS zostřují a dávají větší prostor bouřícím kytarám, což má nezřídka za následek, že se inkriminované písně přesouvají z poklidných recitálových poloh přímo doprostřed běsnících živlů. Simonelliho vokál jako by však tuto skutečnost zpočátku odmítal reflektovat.
Je tady sice úvodní „Patton“, jež sama o sobě představuje v porovnání s nedávnou minulostí znatelné přitvrzení, a to jak na poli hudebním, tak i ve vokálním přednesu, ale v dalším průběhu se hlas pěvce ENABLERS opět dostává do svých obvyklých vyklidněných projevů, ze kterých jen tu a tam podnikne emotivnější výpad. Děje se tak v momentech, kdy si o to zbytek kapely svým vybičování nálady té které skladby vysloveně říká.
Za typický příklad výše uvedeného lze označit výtečnou záležitost „Rue Girardon“. Ve tvorbě skupiny netradičně vyostřená skladba se navíc ještě opírá o „inovativní“ prvek v podobě ženského vokálu. Svižná kompozice, které navíc předcházela neméně svižná instrumentální „Hard Love Seat“. V těchto chvílích lze registrovat a zároveň ocenit snahu Američanů neždímat za každou cenu svůj typický rukopis a místo toho zkusit pro ně méně zažité postupy.
Mezi tradičnější písně lze rozhodně zařadit dvojici „Cliff“ a „Career-Minded Individual“. Ta první nabízí ideální emocionální poměr, který vytváří kvílivý neurotický kytarový motiv a naproti tomu naprosto nezúčastněný vokál. Typická skladba ENABLERS, který už znalce předchozí tvorby jen sotva překvapí a přesto kromě své výborné atmosféry potěší i tím, jak tento vzor stále dobře funguje. Druhá jmenovaná přináší podobné atributy, jen lomozivou kytarovou litanii vystřídá post-rockové pidlikání a podmanivá ústřední kytarová linka. Ve výsledku je to však totéž a v tomto případě možná i nejsilnější skladba z celé letošní kolekce.
Časem však dojde i na slabší kusy („No, Not Gently“), což ale naštěstí ve výsledku neznamená nějaký dramatický úbytek napětí a kouřové clony, která se (i nad tímto) albem tak vznešení vznáší. ENABLERS v roce 2011 sice nenatočili svoji nejlepší desku, ale po jejím důkladném poslechu prostě není pochyb o tom, že ji opět natočili s gustem a noblesou sobě vlastními. Emoce opět doslova doutnají pod pokličkou, aby v těch správných momentech došlo k jejímu nadzvednutí a uvolnění napětí, které se však zanedlouho opět navrací. Nemusím být zrovna milovníkem zahulených hospod a barů, abych tohle pozvání na skleničku opět nedokázal odmítnout.
Nemusím být zrovna milovníkem zahulených hospod a barů, abych tohle pozvání na skleničku opět nedokázal odmítnout.
8 / 10
Joe Goldring
- kytara, basa
Kevin Thompson
- kytara, vokály
Pete Simonelli
- slova a hlas
Doug Scharia
- bicí, basa, piano
+ hosté
1. Patton
2. Cloff
3. Career-Minded Individual
4. Morandi: Natura Morta, No. 86
5. No, Not Gently
6. The Reader
7. Hard Love Seat
8. Rue Girardon
9. Visitacion Valley
10. A Poem For Heroes (Mark Terril)
Blown Realms And Stalled Explosions (2011)
Now You Can Answer My Prayers (EP) (2009)
Tundra (2009)
Output Negative Space (2006)
End Note (2004)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Exile On Mainstream
Stopáž: 40:31
Produkce: Joe Goldring
Studio: Closer Recordings, San Francisco (USA)
Ak sú OXBOW „sfetovaná kapela z ogrcaného baru americkej periférie“, ENABLERS hrajú v zafajčenom podniku odvedľa a namiesto fľaše Jacka Danielsa držia v ruke iba cigaretu a šálku kávy – takmer ako v Jarmuschových krátkych filmoch. Sú to už páni v rokoch, aj keď sa občas tiež odhodlajú k expresívnym gestám.
Ako zápisky a skice z poznámkového bloku, odpočuté príbehy a toky myšlienok zachytené obyčajnou ceruzkou kdesi pri okne kaviarne, ani ich skladby nedržia veľmi pohromade. Niekedy vyznievajú dostratena, niekedy zbytočne tlačia, no inokedy stoja za viac než len zopár ťahov rukou, sú cieľavedomé a bohatšie o pútavý vnútorný vývoj.
Pokiaľ by bola štandardom albumu práve jeho tretia pieseň, kvalitou vyčnievajúca spomedzi kolekcie, bolo by aj moje hodnotenie o poznanie vyššie. Takto zostáva v rovnakej rovine s dielami, ktoré znejú iba poctivo a fajn. Veď ENABLERS sú aj za takýchto podmienok oveľa viac než len synonymom solídne, no predsa len premárneného času. A to nie je pravidlom.
Niekedy sa zrejme netreba hnať za absolútnymi zážitkami – naozaj postačí charizmatická, na nič sa nehrajúca kapela zo zadymeného baru.
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.