THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Autentického folk metalu není nikdy dost a tak by pravý Slovan nikdy neměl zhrdnout dílem svého bratra, i když je to bratr Rus, na nějž nemáme příliš dobrých vzpomínek. Jenže СЕВЕРНЫЕ ВРАТА neprovozují žádné budovatelské častušky o kamradovi Stalinovi, nýbrž velmi zajímavý pohanský metal, který má dle slov v bookletu pevné kořeny v kultu Vlčí stopy. Narážky na tento válečnický kult údajně můžeme odhaliti v čistě ruských textech (sympatický to krok), což já, coby neználkek ruštiny, jen stěží ocením. No, o to více se můžeme věnovat hudbě...
Pokud očekáváte satansko-nacionálně sociální (jak jsem byl fanoušky NOKTURNAL MORTUM poučen) smršť, tak se hluboce mýlíte. Tahle ruská parta má narozdíl od zmíněných ukrajinských vypatlánků plná vědra soudnosti, takže namísto black metalového proklínání judaismu se věnují vlasteneckým zpěvům o širé matičce Rusi, statných bohatýrech a také sile silečce, kterou skýtá matuška Zemlja. Zkrátka, místo Mein Kampfu louskali pánové a dáma spíše Byliny a ono jim to jen a jen prospělo...
Namísto háknkrojců „zrunovatělá“ azbuka, namísto černého bůgru příjemný, zpěvný a melodický metal silně provoněný výpary folklórních melodií. Jakmile odezní úvodní trylky ruského ptactva a něžnou akustiku nahradí pěkně dřevní zvuk kytar, máme tu ihned fajnovou paralelu – СЕВЕРНЫЕ ВРАТА stojí blízko severských válečníků FALCONER, trochu šmrncutých jejich předchozí inkarnací – MITHOTYN. Z toho problematiky znalý logicky vyvodí výrazný melodický riff, který každou skladbu nese, heavy metalový beglajt, chytlavé vokální linky a místy nástupy tužších záseků ruských sekerníčků Něvského a Bělova. Zpěv, svěřený na bohatýrskou hruď Alexandra Něvského, se odehrává po většinou ve středních „civilních“ polohách, jen občasné pokusy trefit se do výšek končí trochu neslavně. O dost lépe vyznívá polořev, který společně s kytarami dokáže každý song pěkně nakopnout.
Logickou součástí jsou i válečné chorály, které zejména v titulním fláku На войну působí trochu komickým dojmem (přeci jen pěvecké schopnosti páně Něvského jsou omezené silou hlasu...), ale přesto v sobě mají jiskrný paganský nádech. To o ostatních folklórních partech už musím spustit s větší úctou – parádní je kupříkladu třetí flák s melancholickým kňouráním harmoniky a tradicionální melodií, kterou kytaristé pěkně podkládají líbivými sóly a vyhrávkami. Nebo patetická duchovní inkantace číslo deset (čornýýýý vóóóran!!!) – to je folk metal jak má být! Zapojení tradicionálů na metalové kostry je provedeno skvěle – ať už jsou to zmíněné vyhrávky, nebo rusofilní vokální linky, které by se dali i u ohňů válečných z ožralých hrdel vyluzovat. Škoda škoděnka, že občas nezacvrlikají balajky, by nožky bohatýrů rozkmitali se v bujarém rytmu kozáčka a vodka vodečka hrdlem hrdélkem ještě mocněji neprotékala...
Vyrovnejme dojmy na hromadu – deska На войну přinese do našich domovů závan melodického metalu, smíšeného se spoustou ruských folkórních motivů a bohatýrských zpěvů. Jedenáct kousků přehledných, jednoduchých a chytlavých písní ve znamení ruského folku a těžkého kovu, které najdou uplatnění zejména v brlozích těch tvorů, kterým slovo „pohan“ přináší příjemné mrazení na hřbet. No a vy, kteří se při jeho vyslovení křižujete, se téhle partě chrabrých ruských bohatýrů vyhněte. Upřímně – není to zase takový problém...
Vyrovnejme dojmy na hromadu – deska На войну přinese do našich domovů závan melodického metalu, smíšeného se spoustou ruských folkórních motivů a bohatýrských zpěvů. Jedenáct kousků přehledných, jednoduchých a chytlavých písní ve znamení ruského folku a těžkého kovu, které najdou uplatnění zejména v brlozích těch tvorů, kterým slovo „pohan“ přináší příjemné mrazení na hřbet.
7,5 / 10
Alexander Něvsky
- kytara, zpěv
Nikita Paršikov
- basa
Boris Bělov
- kytara
Roman Kiškin
- bicí
Eugenia Guleva
- klávesy
1. Чернород
2. На войну
3. Руна Речь
4. Сеча
5. Тризна
6. Больная Кровь
7. Отчизна
8. Воин Рось
9. Клятва
10. Черный Ворон
11. Былые Времена
На войну (Do boje!) (2001)
Отчизна (Otčina) (2000)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Fono Bronefon Records
Stopáž: 42:11
Produkce: Anssi Kippo
Studio: St. Petersburg (RUS)
-bez slovního hodnocení-
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.