BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Debut těchto nenápadných Chilanů před lety rozčeřil hladinu doommetalového žánru svěžím a nebývale progresivním přístupem. To, že se nejednalo o pouhý výkřik do tmy, potvrdila hned následující deska „Draining The Waterheart“. S novinkou „Stream Inwards“ kapela rozhodně nepřešlapuje na místě a snaží se aktuální tvorbu směřovat i do prozatím neprobádaných oblastí.
Pro obě předchozí desky bylo typické postupné budování atmosféry a prolínání ambientních pasáží s propracovanými kytarovými stěnami, které připomínaly valící se kamení. Na novince zvolili MAR DE GRISES trochu odlišný přístup. Deska je dramaturgicky rozčleněna do dvou částí, které ukazují novou i starou tvář kapely. V případě prvních pěti skladeb, s výjimkou „Spectral Ocean“, ubylo rozvláčnosti a ke slovu se naopak dostala výraznější rytmika, která je vesměs žene kupředu v poměrně rychlém tempu. Díky kratší stopáži působí jednotlivé kusy navíc velmi zhuštěně a možná, že při prvním poslechu nabudete dojmu určité nevýraznosti, masy, do které se celá hudební matérie slévá. Podlehnout tomuto přesvědčení by bezesporu bylo chybou, protože podobně jako minulé album, i „Stream Inwards“ zraje s počtem poslechů. Sklady sice působí více jednolitě, stále však nepostrádají propracovanost, která nejvíce vystupuje na poli kytar a mnoha vzájemně propletených melodických motivech (na poprvé vás možná zaujmou „hitovky“ „Starmaker“ nebo „The Bell And The Solar Gust“). Zvolnění a částečný návrat ke známým postupům starší tvorby přichází ve třech posledních skladbách, v nichž MAR DE GRISES ukazují, že opravdu umí. Pomalé budování sugestivní atmosféry s následnou gradací funguje ve skladbách „Knotted Delirium“ a „A Sea Of Dead Comets“ stále více než spolehlivě. Ne až tolik překvapujícím, přesto příjemným zpestřením je téměř ambientně pojatý bonus „Aphelion Aura“, nesoucí se na dívčím hlasu a prodchnutý typicky svíravým smutkem. Přestože obě půle alba fungují samostatně výborně, deska jako celek působí díky tomuto rozložení poněkud roztříštěným dojmem, jakoby by se kapela nebyla jistá, který postoj stoprocentně zaujmout.
Nemá cenu polemizovat o tom, v čem je novinka lepší nebo horší než předchozí dvě desky. MAR DE GRISES ani za mák neztratili nic z toho, kvůli čemu je máte rádi. Stále umí z rukávu vysypat okouzlující skladby, v nichž je co objevovat. Snaha pojmout vlastní tvorbu znovu trochu jinak je i přes zmíněnou dramaturgickou roztříštěnost dokladem toho, že tato chilská pětice neusnula na vavřínech a v budoucnu by mohla do pro ni už poněkud těsného doommetalového žánru i nadále vnášet svěží vítr.
"Stream Inwards" sice nepraští mezi oči tak silně jako obě předchozí desky, přesto jde stále o velmi kvalitní nahrávku, která se v žánrovém peletonu držím na předních místech.
8 / 10
Juan Escobar
- klávesy, spev
Rodrigo Morris
- gitara
Sergio Álvarez
- gitara
Rodrigo Gálvez
- basgitara
Alejandro Arce
- bicie
1. Starmaker
2. Shining Human Skin
3. The Bell And The Solar Gust
4. Spectral Ocean
5. Sensing The New Orbit
6. Catatonic North
7. Knotted Delirium
8. A Sea of Dead Comets
9. Aphelion Aura (bonus)
Streams Inwards (2010)
First River Regards (EP) (2009)
Draining The Waterheart (2008)
The Tatterdemalion Express (2004)
-bez slovního hodnocení-
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.