MANY EYES - The Light Age
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Comebackový album takej veličiny akou BORKNAGAR nepochybne u mnohých sú, by rozhodne mal hýriť všetkými superlatívmi a prekonávať všetko, čo doteraz kapela vydala. V tomto duchu sa typicky niesli vyjadrenia účastníkov nahrávania a štúdiové reporty dokázali príjemne nabudiť. Ale tak, ako to v hudobnom svete bežne chodí, a ako sme už mohli v nedávnych rokoch zažiť, realita nedosiahla na dojmy a zaostala za očakávaniami i predimenzovanými PR vyhláseniami.
Časy, keď BORKNAGAR mohli nejakým spôsobom formovať scénu, sa pominuli a po šokujúcom debute sa kapela vydala vcelku pozoruhodnou cestou, na ktorej sa postupne zbavovala prvotného blackmetalového základu v prospech stále rozpačitejšej formy akéhosi „vyššieho umenia“. Zlomom bolo angažovanie Vintersorga, ktorého tvorba začala až príliš prebíjať pôvodného ducha kapely, obrusovať ostré hrany do zmesi avantgardného (a často) prekomponovaného metalu. Ku klimaxu došlo na šesť rokov starom „Epic“; nasledujúci módne akustický „Origin“ bol len populistickou odbočkou v tvorbe.
Pri počúvaní plnohodnotného albumu „Universal“ by som si želal poriadny kus vývoja, ktorý je však na novinke prezentovaný dosť rozpačito. Od prvých taktov je jasné, že tu máme presne to, čo sme mohli dostať aj v roku 2005. Ani zmeny v zostave, ani čas nedokázali v žiadnom prípade prelomiť dominanciu pôvodnej Vintersorgovej línie. Takže tu máme absolútne typický mix ľahkej agresivity v melodickom opare s tonou patetických kláves, ktoré miestami úplne zbytočne zabíjajú inak slušne poskladané riffy. Tento duch prestupuje všetkými okamihmi nahrávky podľa jasnej schémy vložiť toho do každého z nich čo najviac. Príliš bohato vrstvené vokály a vrstvené klávesové i gitarové linky tak vytvárajú v momentoch poriadne gýčové plochy. Práve v tých miestach, kde kapela zvoľní a nesnaží sa naraz hrať všetkými farbami, je možné nájsť slušné momenty. Takými sú akustické party („Reason“), prípadne skladby, kde sú namiesto otravných kláves hammondky a poriadne to šľape („Coalition Of The Elements“, „Havoc“) . Taktiež skladby, kde Vintersorg predal spevácku taktovku iným vokalistom, pôsobia pomerne sviežo, obzvlášť „My Domain“ s Vortexom.
Vcelku to nie je také zlé, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, a počet posluchov reputáciu vylepšuje; sklamaním by som „Universal“ určite označil. Po množstve posluchov sa nedá nahrávke uprieť istá zvrátená poetika i tradičná ľahko folková svojráznosť. V druhom slede je možné zložiť poklonu hráčskemu umeniu protagonistov, a v istom zmysle i kompozičnej vyspelosti. V konečnom dôsledku je príliš cítiť chcenie vložiť celú aktuálnu podobu BORKNAGAR do pritesného celku. Zvukovo sme sa posunuli tiež len o nejaký rok - materiál by sa možno dočkal priaznivejšieho ohlasu, keby vyšiel po „Epic“.
Až príliš univerzálny a typicky prekomponovaný BORKNAGAR s albumom, ktorý sme mohli dostať aj v roku 2005.
6,5 / 10
Øystein Garnes Brun
- gitary
Andreas Hedlund (Vintersorg)
- vokály
Lars Nedland (Lazare)
- klávesy
Jens F. Ryland
- gitary
Jan Erik Tiwaz (Tyr)
- basgitara
David Kinkade
- bicie
1. Havoc
2. Reason
3. The Stir Of Seasons
4. For A thousand Years To Come
5. Abrasion Tide
6. Fleshtower
7. Worldwide
8. My Domain
9. Coalition Of The Elements (bonus)
10. Loci (bonus)
Fall (2024)
True North (2019)
Winter Thrice (2016)
Urd (2012)
Universal (2010)
Origin (2006)
Epic (2004)
Empiricism (2001)
Quintessence (2000)
Archaic Course (1998)
Olden Domain (1997)
Borknagar (1995)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Indie Recordings
Stopáž: 54:35
...slušný album, možno od empiricism to najlepšie, čo natočili, napriek tomu mi celkový dojem kazí istá sterilita...časy olden domain su dávno preč...
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Doposud jsem se s tvorbou libereckých spíše míjel a vlastně ani nevím proč. Ty ozvěny starších LVMEN, festival emocí a hůře definovatelná těžká atmosféra dělají z nahrávky pro mě velmi chutné sousto. Jdu se zavrtat pod její povrch => další poslechy nutné!
Stoner / doom / heavy metal tradičního ražení a s "čarodějnicí" za mikrofonem není už žádné unikum. Vlastně ním není ani nová deska amerických CASTLE. Přesto však nahrávka nabídne příjemnou společnost těžký kytarových riffů a (před)pekelných melodií.
Švédská rodinná kapela se příliš nenechává svazovat žánrovými mantinely. Minule to bylo laděno hodně do folku. „Lullaby“ oživuje taneční rytmy postavené na power metalovém podkladu. Opět velmi dobré, jen je škoda, že je to pouze singl.
Jude Law jako sebedestruktivní lovec amerických nácků v temném a tvrdě tenzním thrilleru podle skutečných událostí. Australan Kurzel se s tím nesere a ve filmu, který nejvíc připomíná Sicario či Wind River, zobrazuje zrůdnost i svůdnost US fanatismu.
Zasloužený trest pro ty, kteří Todda Phillipse pasovali na Spasitele komiksu. Nesoudržná slátanina selhává ve všech žánrech, o než se pokusí, svou naivitu každopádně skrývá agresivní temnou introspekcí, která je ještě legračnější než ten psychomuzikál.
Tohle duo nezapře, že má v žilách DNA mateřské skupiny AARA, přesto je tenhle studeně zlý, přiměřeně melodický a hutně natlakovaný papiňák melodického black metalu připravený bouchnout vám do ksichtu po svém. Kompaktní, vtahující, skličující, ponuré.