GRIEFGOD - Deterioration
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stejně tak jako nevědomky soudíme věci podle obalu a (ne)zajímavost knih podle kýčovité obálky, tak dáváme nálepky i skupinám podle jejich názvu, popřípadě podle pojmenování alba. Ať už jde o zaškatulkování díky naprosto nezapamatovatelným blackmetalovým souslovím, či dlouhým větám melancholického post-rocku. Někdy se to však kupodivu vyplatí.
Na lotyšskou trojici TESA jsem „vsadila“ bez jakýchkoliv ukázek, jen díky názvu alba „Heartbeatsfromthesky“. A jakkoliv se název může zdát přeslazený a mé počínání neuvážené, musím se spokojeným úšklebkem namítnout, že tentokrát to kupodivu vyšlo. S trochou nekritického nadšení by pro srovnání mohla na mysl přijít ROSETTA a úžasná skladba z posledního stejnojmenného alba „Wake/Lift“. I když „zpátky na zemi“ shledáte, že materiál na „Heartbeatsfromthesky“ není nic tak extrémně horkého, jak se vám sem tam budu snažit vsugerovat, možná se nakonec do této desky, alespoň na pár hodin, také tak naivně platonicky zamilujete.
TESA se nesnaží o žádnou pompéznost či podbízivost. Na druhou stranu ale na ní nenajdeme ani nic převratného. Není ovšem třeba stálých inovací, aby něco bylo dobré (nebo výborné!) a u tohoto alba to s velkou pravděpodobností platí dvojnásob. Nedokážu, a ani nechci, uvést žádný racionální důvod, proč právě „toto“ na mě natolik zapůsobilo. K „Heartbeatsfromthesky“ jde přistupovat dvěma diametrálně odlišnými způsoby (přičemž žádný není ten správný) – buď, že je tato deska v podstatě vším „co už jsme slyšeli“ a není tedy nikterak zajímavá, nebo, že je jednou z těch kouzelných disků, ke kterým se vracíte jen v určité náladě. Ne moc často, ale o to raději.
„I“ se svým post hardcorovým ražením sporadicky využívá také řevu, který zajímavě doplní hudbu. Doslova se pak klidným koncem vpíjí do druhé, zpočátku melancholicky romantické, skladby. Ta však přes hlukový most přechází do rychlejšího, dalo by se snad říci i rytmičtějšího, tempa a postupně ustává. Při prvních tónech „III“ se dostáváme do více uvolněné a příjemně táhlé roviny, která využívá stále stejného rytmického i melodického základu a přidává drobné prvky, které zesilují, nebo naopak zeslabují její intenzitu. Sem tam se nabídne srovnání s GOODSPEED YOU! BLACK EMPEROR a rovněž sem tam díky stejnému důvodu nepříjemně posoudíte, že to „něco“ zatraceně chybí. Pochybnosti, a dokonce i podobnost s většími jmény, mi vyvrací v pořadí čtvrtá skladba. Rychlejší tempo, mírně využívaný řev pro dokreslení, plynulé a přesto nápadité přecházení z jedné roviny do druhé. Pětka si také notně pohrává s gradací a závěr patří logicky skladbě s názvem „VI“, která, malinko rozervaně, avšak velmi kvalitně, uzavírá celou desku.
Bilancování mezi příjemnými sludge pasážemi s trochou post odnoží v příjemné noise slátanině se ukázalo být nezvykle působivé. Alespoň na čas. Netroufám si teatrálně vykřikovat, že se k „Heartbeatsfromthesky“ budu často vracet, nicméně mi to nezabrání bez jediného mrknutí oka prohlásit, že jsem byla velmi příjemně překvapena a okouzlení stále trvá.
8! Snad nekriticky, snad díky aktuální náladě, snad za to okouzlení.
8 / 10
Dāvis Burmeisters
- kytara
Kārlis Tone
- baskytara, vokál
Jānis Burmeisters
- bicí, vokál
1. I
2. II
3. III
4. IV
5. V
6. VI
Heart Beats From The Sky (2008)
Nekad (EP) (2007)
Tagad (EP) (2006)
Príliš konformný album, na ktorom si TESA skúša, aké je to, hrať hudbu svojich obľúbených kapiel. Bez väčších ambícií, bez odhodlania byť čosi viac, bez dobrodružstva kreativity. Album, ktorý vám nijako neublíži, ak si ho vypočujete, no ak už máte doma zásadné počiny žánru a obzory si radi rozširujete skôr tretím než druhým rozmerom, tak... načo.
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Päťskladbový návrat do najradostnejšej európskej éry: Berlínsky múr je preč, studená vojna skončila, U2 vydali „Achtung Baby“ a na velikášskej vlne optimizmu križujú svet. Dalo by sa to zniesť dlhšie – aj táto nahrávka, aj tá eufória raných deväťdesiatok.
Bruselský chrlič Déhà seká desky jak na běžícím pásu, ale dokáže být kreativní a pokaždé trochu jiný. Bohužel to šije horkou jehlou a produkce a zvuk působí často jako nedokončené demo. To je případ i téhle atmosféricky depresivní blackové jízdy.
Pokračování trendu z předchozí "Starlight And Ash"? Opět pasáže plné emotivní baladičnosti s výrazným vokálem Cammie Gilbert, ale skupina svůj doom rock překlápí i do temnějších a často drsných metalových poloh. Přitvrdilo se a rozhodně to není na škodu.
Švédsko není živo jen chrastěním. Žijí zde i rozervané duše, jenž se chtějí vyjádřit něžnějšími tóny. Třeba jako post-blackoví (i když, kolik tam toho blacku vlastně zbylo?) TOGETHER TO THE STARS. Nechme se tedy unášet na vlnách hořkosladké melancholie.
Nová éra švédskej legendy, debut u veľkých Metal Blade Records! Podaril sa na výbornú; veď si pustite napríklad hitovku Nail Bomb. WOLFBRIGADE v roku 2024 valcujú všetko, čo im stojí v ceste!
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.