BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Více než deset let si norská thrash metalová úderka drží svůj hodně vysoký tvůrčí standard. Úctyhodné dědictví předchozích čtyř počinů nijak nešpiní ani novinka „Attitude“. Pojďme se tomuto mému „postoji“ podívat pod kůži.
Myslím, že nemá cenu nijak ze široka opakovat všeobecné informace o kapele jako takové, když její nejen hudební vývoj je na Metalopolis již dostatečně podrobně zaznamenán. Věřím, že pro čtenáře, kterého norská pětice již oslovila, nebo který se právě odhodlává její metalové recepty prozkoumávat, nebude problém věnovat trošku více času k prostudování zdejších recenzí i na předchozí alba „Vindication“, „Unlimited“ a „Cut From Stone“, s nimiž se vesměs ztotožňuji.
Úvod loňské novinky obstarává dvojice běsnících uragánů v podobě skladeb „The Urge“ a „Live My Dreams“, které znalému posluchači oznamují, že se dlouhodobě zajeté (dobré) zvyklosti budou měnit jen minimálně, zatímco nově příchozímu pak potrvá delší chvíli si ujasnit, že se stále pohybuje v thrash metalových vodách, nad nimiž se však rozepíná nepříliš hustá černo-metalová mlha. Ačkoliv všemožné kritiky již rozumově objasnily, že skupina vlastně žádný black metal nehraje, já bych k tomu vždy dodal, že jeho odér je pro mě na jejich nahrávkách všudypřítomný. Chtějme nechtějme, tato pětice vzorně pěstovaných mániček vývojově má, na rozdíl od jakýchkoliv čistokrevných thrasherů, v krvi nějaké ty černé krvinky navíc.
Severní vítr ovšem není v podání SUSPERIE zas až tak krutý, i když někdy přináší pořádné krupobití (bicí v „Mr. Stranger“). Kapela i na aktuálním kotoučku uvádí v život vysoce návykové nejednotvárné skladby, jež jsou již tradičně prošpikovány brilantními kytarovými nápady (až epicky vybavená „The One After All“), přiživovanými neméně nápaditou rytmickou sekcí. Jako nejlepší příklad za všechny mi poslouží klasická skladba „Character Flaw“, do poloviny plynule vymodelována k zuřivému běsnění, které stejně tak rychle odezní do vytracena. Hrdlořez Athera dokáže svým hlasovým rozsahem jednotlivé písně patřičně vygradovat, ať již typickým, pěkně zabarveným a hlubokým chrapotem, nebo měkčím, čistým provedením vokálu ve skladbách jako jsou „Attidute“, „Elegy And Suffering“ či „Another Turn“. Na výpomoc navíc se svým prasečákem do snad nejbrutálnějšího fláku na desce „Sick Bastard“ přispěchal z DIMMU BORGIR i spřízněný hlasový operátor Shagrath.
V neposlední řadě musím zmínit, že skupina i nadále působí velmi celistvě, a pokud vzpomeneme i nesporného instrumentálního talentu jednotlivých muzikantů, pak také až neuvěřitelně disciplinovaně, s čímž možná souvisí i opakovaná odměřená chladnost, která mi ale v jejich případě nijak moc nevadí. Možná právě naopak - celý dojem z tvorby SUSPERIE tahle zvláštní atmosféra ještě více umocňuje.
„Attitude“ je pro mě velmi povedeným, avšak střídmějším pokračovatelem fenomenálního předchůdce „Cut From Stone“, ze kterého kreativní rozmanitost jenom sršela, aniž byste museli nějak extra napínat uši. Podobný luxus aktuální zásek zkrátka nenabízí. Desku je potřeba vícekrát protočit (k čemuž vám dopomáhá i nejkratší stopáž v historii kapely), abyste tak pochopili, že je všechno v nejlepším metalovém pořádku, s pocitem, že podobnou nálož za pár let s chutí skousnete zas.
Thrash metal trošku jinak.
8,5 / 10
1. The Urge
2. Live My Dreams
3. Attitude
4. Elegy And Suffering
5. Sick Bastard
6. Another Turn
7. Mr. Stranger
8. Character Flaw
9. The One After All
Attitude (2009)
Cut From Stone (2007)
Devil May Care (EP) (2005)
Unlimited (2004)
Vindication (2002)
Predominance (2001)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Candlelight Records
Stopáž: 36:41
Produkce: SUSPERIA & Marius Strand
-bez slovního hodnocení-
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.