BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po troch rokoch rozličných problémov a frustrácií z nedostatku finančných prostriedkov, potrebných na dosiahnutie dokonalosti, sa francúzsko-rakúske združenie(?) ELEND vzopälo k údajne poslednému nadýchnutiu.
Album „A World In Their Screams“ nakoniec uzatvára pôvodne plánovanú pentalógiu číslom tri. „Winds Cycle“, druhý monotématický cyklus v tvorbe ELEND, sa však nakoniec dočkal mimoriadne dôstojného ukončenia. „A World In Their Screams“ vychádza z tri roky starých fragmentov, skomponovaných hneď po vydaní „veternej“ dvojky „Sunwar The Dead“, no jeho veľká časť mala byť vydaná pod hlavičkou ENSEMBLE ORPHIQUE, paralelného projektu ELEND. Vdýchnutie čerstvého vzduchu nových skladateľských postupov je na „A World In Their Screams“ badateľné – rovnako, ako pedantná snaha zachytiť v zvuku nahrávky každý plánovaný detail. ELEND nikdy neboli metalovou skupinou, no až na „Sunwar The Dead“ dostali šancu nahrať svoje kompozície s plnohodnotným orchestrom. „A World In Their Screams“ je, rovnako ako jeho predchodca, oprostený od nízkorozpočtových barličiek a len potvrdil úspešné prekročenie hranice kvázisymfonickej gotiky(?) a ponor do vĺn aspoň formálne plnohodnotnej modernej klasickej hudby.
Jediným styčným bodom s „pop music“ je šepkaný mužský vokál a text – oba tieto atribúty uľahčujú „konzumáciu“ diela a, vytvárajúc piesňovú štruktúru, poskytujú oporný bod pre poslucháča. Inak sa na ploche „A World In Their Screams“ rozkladá vzrušujúci dialóg sláčikov, dychových nástrojov, decentnej elektroniky s industriálnym nádychom, perkusií a zborových spevov – presne v súlade titulu albumu ide o akýsi svet výkrikov. ELEND sa po koketérii s „deadcandanceovskou“ gotikou na „Winds Devouring Men“ úplne zbavili snahy o ľúbivosť, a za použitia klasických nástrojov podnikajú surové hlukové nájazdy na uši počúvajúceho („Borée“), aby ich rázne umlčali takmer tichými, ambientnými pasážami („J´ai touché aux confins de la mort“).
Kontinuita s predošlými dvoma dielmi trilógie je badateľná hlavne jednotnom obale a koncepte, čerpajúcom do veľkej miery z gréckej mytológie. „A World In Their Screams“ pôsobí ešte dospelejšie, ale intenzívnejšie ako nie až tak nepodobný „Sunwar The Dead“; zvoľnenie bolo plánované pre záverečné dva diely cyklu.
Jediným negatívom je tak paradoxne to, že ELEND sa pohybujú v akomsi území nikoho. Pupočnú šnúru spájajúcu ich s metalom prestrihli s postupným zcivilizovaním a vyčistením zvuku (nejednému pamätníkovi však surovosť opus magnum „Umbersun“ bude chýbať), no a ohlasu zo strany médií venujúcich sa klasickej hudbe bráni zrejme aj fakt, že ELEND stále patria pod metalových Holy Records a prevažne gotický label Prophecy Productions.
Najdôležitejšie však je, že ani Hasnawim naznačované sklamanie z príslušnosťou k undergroundu zviazaných rúk (a z toho vyplývajúceho, vyššie spomínaného, nedostatku zdrojov) sa neprejavilo na kvalite výstupu. Naopak: „A World In Their Screams“ je v mnohých aspektoch najlepšou nahrávkou ELEND a jedným z mála albumov súčasnej vážnej hudby, ktoré dokážu osloviť metalového fanúšika a neznieť naivne, hlúpo, kompromisne, či v najlepšom prípade len lacno.
Viac než dôstojné zavŕšenie trilógie, ktorou ELEND dospeli.
8,5 / 10
Esteri Rémond
- sólo soprán
Laura Angelmayer
- soprán, hlasové efekty
Mélanie Desquier, Sylvain Faure, Esteri Rémond, Anna Maria Sarasto
- zbory
David Kempf
- husle, viola, dirigent
Sylvain Daumard, Émilie Dunand, Elsa Saulnier
- husle
Shinji Chihara, David Choreman, Judith Thomas
- viola
Vincent Catulescu, Christian Dourinat, Franck Tessier
- violončelo
Raymond Lebars, Arnaud Pioncet
- kontrabas
Camille Drillon, Samuel Gresch
- klarinet
Klaus Amann, Jean-Michel Coste
- trúbka
Samir Husseini, Philippe Laumond
- lesný roh
Arnaud Pasquier
- trombón
René Adam
- bastrombón
Marc Bertaud
- perkusie
Simon Eberl
- industriálne predmety
Iskandar Hasnawi, Sébastien Roland a Renaud Tschirner
- ďalšie nástroje, spev, zvuk a programovanie
1. Ophis Puthôn
2. A World In Their Screams
3. Ondes de Sang
4. Le Dévoureur
5. Le Fleuve Infini des Morts
6. Je Rassemblais Tes Tembres
7. Stasis
8. Borée
9. La Carrière d'Ombre
10. J'ai Touché aux Confins de la Mort
11. Urserpens
A World In Their Screams (2007)
Sunwar The Dead (2004)
Winds Devouring Men (2003)
The Umbersun / Au tréfonds des Ténèbres (1998)
Weeping Nights (1997)
Les Ténèbres du Dehors (1996)
Leçons de Ténèbres (1994)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Orphika / Prophecy Productions / Holy Records
Stopáž: 57:44
Produkce: Hasnawi / Roland / Tschirner
Studio: Studio des Moines, The Fall
-bez slovního hodnocení-
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.