TEETH - The Will of Hate
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je neoddiskutovatelnou pravdou, že mám šest smyslů. Zrak, sluch, chuť, hmat, čich a heavy metal. Kromě toho mám v poslední době i neodbytný pocit, že jsem snad o jeden z nich přišel. Téměř všechny jistoty, co se jich na trh vešlo za posledních deset měsíců, zklamaly měrou vrchovatou a králem všech útrap a zklamání je bezpochyby novinka hevíkových borců KAMELOT.
On Tomáš Youngbloodů sice po excelentním „The Black Halo“ strašil, že další album bude klasickým albem KAMELOT, hned potom, co si postěžoval nad složitostí tvorby koncepčních desek a jejich nárocích na muzikanty. Ale já mu zkrátka nevěřil. No, Tomáš měl recht. Přitom až tolik nechybělo! Albu „Ghost Opera“ totiž není po formální stránce téměř co vytknout. Dal jsem si tu práci s investicí a recenzi píšu z limitované fanšmejkrovské verze alba. Digipack, provedení bookletu, bonusy, všechno zkrátka pěkně sedí. Naprosto stejné je to i s hudbou. Muzika promakaná, symfonizovaná, muzikantské výkony skvělé. Jen obsah se nám pro tentokrát někam vytratil. Ano, je tu pár dobrých skladeb. Jmenovitě jedna. Legendární bombastické intro je tentokrát velkým zklamáním stejně jako otvírák alba a vcelku i titulní píseň, takže první co stojí za zmínku je až pátá „Blücher“. Většina lidí asi neodolá klasické baladě „Anthem“ i když i ta je na poměry KAMELOT dost prvoplánová. Jediný opravdový song kvůli kterému má album „Ghost Opera“ smysl je majstrštyk „Edenecho“ – malé světýlko na konci tunelu. Zbytek alba působí jako odpad z „The Black Halo“. Temná atmosféra, skladby ve středním tempu, kupa recyklovaných nápadů a nesplněných přání.
Ačkoli je tedy novinka celkem dost hozená do mustru minulého alba, přímé srovnání zkrátka nesnese ani náhodou. Rozdíl je velmi dobře vidět dokonce i na přebalu. Zatímco „The Black Halo“ zdobila klasická precizní malba Derika Gorese, opeře duchů vévodí prog artový umělec Mattias Norén. Počítačový mazal jehož práce je zde asi tak stejně objevná jako drtivá většina kapel pro které pracuje. Tedy nijak. Ano, cover funguje, je bombastický, vypadá dobře na pultech obchodů a na plakátech. Ale někde za ním je znát omšelá rutina. Sériová produkce naprosto postrádající mistrné tahy štětcem. A stejné je to v případě hudby KAMELOT, jen tahy štětcem v ní nahradíme tahy smyčcem. Přitom albový epos „Epica/The Black Halo“ jasně ukázal, že to jde. Pokud se albům věnuje čas a úsilí, lze přeměnit precizní potenciál kapely v opravdu monumentální dílo před nímž kleknou početné zástupy heavy metalistů bok po boku s řadovými posluchači, kteří buď o své smysly nějakou nehodou přišly, nebo je ustavičně šálí a matou.
Trochu za očekáváním zůstalo i bonusové DVD. Stejně jako zbytek alba vypadá i ono k sežrání, ale při bližším ohlodání zjistíte, že je skoro úplně prázdné. Pouze pár minutový klip k titulní skladbě a jeho making verze. Dohromady asi deset minut záznamu. Chabé. Hlavně že kapela dělá kolem alba velké haló (paradox, co?) a spustila dokonce speciální webovou doménu s jeho jménem. Závěrem se dá říct jediné. Jestli se zase objeví někdo, kdo bude tvrdit, že KAMELOT opět nepřekonali své přelomové album „Zachraňte koně“, bude mít pro tentokrát pravdu.
Heavy metalová rutina aneb co dělat na vrcholu, když můžeme hrát bezduchou vykrádačku sama sebe. Nejhorší album KAMELOT od dob „Epica“. Třeba to příště bude zase lepší. Kupní sílu na to kapela rozhodně má.
5,5 / 10
Khan
- zpěv
Thomas Youngblood
- kytary
Glenn Barry
- basa
Oliver Palotai
- klávesy
Casey Grillo
- bicí
1. Solitaire
2. Rule the World
3. Ghost Opera
4. The Human Stain
5. Blücher
6. Love You to Death
7. Up Through the Ashes
8. Mourning Star
9. Silence of the Darkness
10. Anthem
11. Edenecho
12. Pendulous Fall
Haven (2015)
Silverthorn (2012)
Poetry For The Poisoned (2010)
Ghost Opera (2007)
One Cold Winter Night (Live CD/DVD) (2006)
The Black Halo (2005)
Epica (2003)
Karma (2001)
The Expedition (2000)
The Fourth Legacy (2000)
Siege Perilous (1998)
Dominion (1997)
Eternity (1996)
Vydáno: 2007
Vydavatel: SPV/Steamhammer
Stopáž: 47:59
Produkce: Sascha Paeth and Miro
Studio: Gate Studio (Wolfsburg, Germany).
Co počít, potká to dříve nebo později každého, KAMELOT jsou zřejmě definitivně vycucaní a každá další nahrávka už bude jenom ředěním a opakováním dříve vyřčeného. "Ghost Opera" se tak může zdát určitou sázkou na jistotu, ale spíše myslím, že zkrátka jen došly neotřelé nápady a to se pak všechno jeví polovičaté. Jistě, najdeme i vyvedené skladby (úvodní "perská" Rule The World kupříkladu), ale celek už prostě nemá to potřebné charisma, na které jsme byli zvyklí. Takže se nabízí dva pohledy - v rámci diskografie skupiny spíše propadák, v rámci celého vyčpělého heavy-speedu pořád ještě paráda. Volím ten prostřední...
Já bych to tedy s KAMELOT rozhodně tak černě neviděl. Ano, „Ghost Opera“ je sázka na jistotu, o tom nejspíš skutečně netřeba polemizovat, nicméně nesmíme při tom přehlížet toho, kdo tuhle sázku podává. A to, jak zřejmo, jsou pořád TI KAMELOT, kteří nás všechny hned několikrát dostali do kolen a pasovali se tím pádem do role spasitelů heavy – speed metalu. Tu barevní a hraví („Up Through The Ashes“), převážně však znovu černě vystínovaní a tajemní (skvělá „Rule The World“, „Blücher“ nebo třeba „Mourning Star“), a stále s výstavní invencí, nechávající skomírající styl alespoň na chvíli volně dýchat („Ghost Opera“, „The Human Stain“). Ne ne, já jsem vážně dostal přesně to, co jsem chtěl, a že to není tak převratné jako na „Epice“ a „The Black Halo“ mi vadí opravdu pranepatrně.
Musím souhlasit s recenzí a doporučit čtenářstvu, aby loužovu šestému smyslu věřili. KAMELOT si tentokrát opravdu jen vydělávají na chleba. „Ghost Opera“ je dobře odvedené řemeslo, nic víc. A přitom deska začíná slibně. Housličky v intru mi připomínají Vanessu Mae. Ústřední motiv poté provází úvodní skladbu „Rule the World“, která je ještě v pořádku, byť až příliš okatě vychází z pochodu Mefista. Titulní skladba známá již ze singlu pomalu uzavírá záživnou část alba. Následuje vata, kterou sem tam přeruší povedenější pasáž a jediná pěkná skladba, „Blücher“. KAMELOT mi s aktuálním albem připomínají italské RHAPSODY. Vydají album, které je jen převařeným čajem z dob minulých a ještě k tomu namluví mnoho hezkých řečí. Technicky bezchybným zpracováním pak zakrývají vysychající studnici nápadů. Co se dá dělat, aspoň mi zbude pětistovka na nové SYMPHONY X.
Tvorbu KAMELOT kdosi nazval mastným papírem létajícím mezi vlaky, které kolidují mezi metalem a něčím velmi komerčním a které jedou velmi blízko proti sobě. Asi je to trefné, když není možné definovat proč se nám tak líbí jejich muzika a přitom se tváříme tak kovově. KAMELOT jsou vyjímeční talentovanými muzikanty a vynikajícím zpěvákem spolu se skladatelským duem a jejich citem pro melodii. Určitě GHOST OPERA není tím nejlepším albem, ale i tak je co poslouchat. Kdo viděl naživo, dá mi zapravdu.
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.