THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jména Günther Theys a Jan „Örrki“ Yrlund jsou do metalových análů nesmazatelně vryta pod hlavičkou středověkých černokněžníků ANCIENT RITES, s nimiž se i v roce minulém postarali o pěkný povyk svým doposud nejvyzrálejším počinem Dim Carcosa. Ovšem záběr dvou druhů ve zbrani zdaleka nekončí u brilantního melodického černého kovu. Stále více se jejich zájem koncentruje ke gothic rocku s lehkým středověkým nádechem. A protože muzicírování tohoto střihu by značka ANCIENT RITES sotva strávila, založili Günther se Sothirisem (maník ze SEPTIC FLESH) projekt DANSE MACABRE. Finský démon Yrlund se nalodil záhy, přičemž dnes tvoří s Theysem páteř kapely...
DANSE MACABRE alébrž tanec smrti jest velmi hluboko sahajícím středověkým fenoménem nejen uměleckým, dotýká se tak řečeno samotné esence uvažování a „bytování“ tehdejší evropské společnosti. Kdo by ale čekal pod touto hudební značkou produkci světských i duchovních tradicionálů, dost by se zklamal. Snad premiérový počin „Totentanz“ ještě vykazoval částečné ovlivnění středověkou muzikou, ovšem novinka se nese v duchu silně kytarového gothic metalu, doplněného o mnoho libých klávesových etud. Základem je ovšem tradičně nazvučená Yrlundova kytara (pogotičtěná působením u Wolffových smutných pierotů LACRIMOSA), která narozdíl od blackových berserků produkuje špičkové melodické riffování, leckdy připomínající syrové SISTERS OF MERCY. Silná přítomnost klavíru a éterických samplů zase evokuje PARADISE LOST z období proklínaného alba „One Second“, ovšem DANSE MACABRE mistrovsky balancují na hraně vkusu a decentnosti. K výtečným melodiím dokáží přidat i solidně zmáknuté vokální linky, které Günther táhne spíše pěknou barvou hlasu, než čert ví jakou ekvilibristikou. Je znát, že mu teatralita starosti nedělá, ale žádné velké pěvecké exhibice po něm chtít nemůžeme.
Strojovost a přísné frázování, spojené s moderními těkavými samply a strohými kytarovými laufy – toť tvář moderní gotiky. A DANCE MACABRE obstojí i zde na jedničku. Módní němčina věnčí machinální počin „Trojan Horse“ a v podobně řízně kytarovém špiritu ubíhá i „Oblivion“. Mně osobně lépe sedí hutnější, doomem ojíněné záseky jako „Thick As Thieves“ s nevyzpytatelně se střídající instrumenty, či skočná pecka Danse Macabre s táhlým ženským vytím v extaticky chřestícím refrénu. Odeur středověkého muzicírování poznamenal zejména osmý kousek „South Of Eden“, ovšem je to takové lehce povrchní, efektní, leč zdaleka ne odsouzeníhodné...
Není toho mnoho, co Evě vytýkat – prezentuje pěkně rozmáchlou paletku gothic rockových / metalových nálad, vkusně zjemňovanou ženským vokálem a romantickými klavírky. Díky brutálnějšímu naturelu obou hlavních aktérů se však nevytrácí ostrý kovový dráp. Tentokrát ovšem neklouže po mečích a přilbicích, nýbrž po hedvábí. Není to špatné, snad jen studio Soundlab tlačí zvuk DANSE MACABRE až podezřele blízko k ANCIENT RITES. Ale to je marginální dloubnutí... Celkově jsem příjemně rozněžněn a laskán hříšnou Evu po vodopádech medových kadeří uznalou osmičkou...
Není toho mnoho, co Evě vytýkat – prezentuje pěkně rozmáchlou paletku gothic rockových / metalových nálad, vkusně zjemňovanou ženským vokálem a romantickými klavírky. Díky brutálnějšímu naturelu obou hlavních aktérů se však nevytrácí ostrý kovový dráp. Tentokrát ovšem neklouže po mečích a přilbicích, nýbrž po hedvábí.
8 / 10
Gunther Theys
- vokály
Jan Yrlund
- kytara, programování
Miloš Maricevic
- basa
Merijn Mol
- bicí
1. Sacred
2. Trojan Horse
3. Danse Macabre
4. Oblivion
5. Burning Hills
6. Orchid
7. Grief
8. South of Eden
9. Cypress Tree
10. Thick As Thief
11. Bed of Roses
Eva (2001)
Totentanz (1999)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Hammerheart Records
Stopáž: 48:16
Kontakt: Danse Macabre, De Wittenkade 60, 1051 AC Amsterdam, The Netherlands
-bez slovního hodnocení-
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.