THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na podzim roku 2001 se na své první zkoušce sešla čtveřice zkušených hudebníků, kteří svými předchozími hudebními zkušenostmi pokrývají široké pole od death metalových rumišť až po progresivní scenérie. Vznikli RIVERSIDE. V březnu 2003 vydávají promo nahrávku a ještě v témže roce studiovku „Out Of Myself“. Jak už to ale na východě chodí, do „západní civilizace“ se nahrávka dostává po strastiplné pouti až o rok později. A to navzdory faktu, že prezentují mnohem zajímavější hudební variantu prog rocku, než jakou chrlí tuny zasloužilých důchodců a muzicírujících kopíráků, kterých je plný hudební trh. Překvapuje to ještě někoho?
Nemá cenu se tu zabývat nějakým lopotným vymezování prog rocku jako žánru, který sice poslouží jako použitelná škatulka pro tvorbu Poláků, ale vlastně nic zásadního o jejich debutu neříká. Vystačím si s tím, že hudební pojetí RIVERSIDE je do jisté míry příbuzné s produkcí jejich zralejších krajanů SATELLITE. Rozvolněné kompozice bazírující na výtečné instrumentální úrovni všech zúčastněných, ale nikterak nevyzdvihující složitost provedení na úkor emocí. Ba naopak. Jsou to emoce, které ženou hudbu a spojují leckdy trochu rozpačité kompoziční postupy.
Podobně jako SATELLITE i RIVERSIDE laborují s technickým problémem v podobě zvuku. Zatímco ale první jmenovaní vyřešili omezení ku prospěchu věci, zvuk a produkce „Out Of Myself“ je největším karbunklem na jinak spanilé tváři. Nevadí mi znatelně méně kvalitní sejmutí zvuku, problémem však je, že mu chybí jakákoli přirozenost a ucelenost, která se shrnuje pod paušální termín „sound“ nahrávky. Debut zní až příliš rozklíženě a vzhledem k nadužití kytarových efektů velice vyumělkovaně a nepřesvědčivě. Tento fakt bohužel sráží dojem i z těch nejpovedenějších pasáží, na druhou stranu ponechává naději pro další alba... Uvidíme, uslyšíme.
Co se hudby samotné týče... je velmi dobrá, místy vskutku výtečná, místy poněkud nepřesvědčivá, příčemž pozitivní dojem výrazně převažuje. Výrazově se Poláci drží zejména v oblasti prog rockových postupů, ale nezřídka sáhnou do klobouku pro obšírné a táhlé plochy, které evokují ANATHEMU v období „Eternity“ (včetně obliby RIVERSIDE v samplových kolážích). Na albu se prolínají velice příjemná melodická sóla kytar, panoramatizující klávesový podklad a zřejmě nejprogresivnější element v podobě basové linky... Semo tamo dravěji zavrčí kytary v metalovém riffu. Hlavní devizou kapely je ale výtečný vokální aparát Mariusze Dudy, který svojí křehkou barvou hlasu připomene Chrise Martina z COLDPLAY, ale narozdíl od jeho zženštilých manýr se nebojí vyrazit na šturm death metalovým chrapotem. Jeho jistý a vybroušený projev dodává hudbě ten správný melancholický nádech a energii, když je toho nejvíce zapotřebí.
I am your fear, hope
I am your grief, joy
I am your deed, word
I am your hate, love
I know... I can... Wanna stay...
„Out Of Myself“ obsahuje širokou kvalitativní paletu kompozic. Od vyloženě rozpačité progové instrumentálky „Reality Dream“, přes příjemnou, ale trochu samoúčelnou baladu „I Believe“, až k takřka poprockové nádheře „In Two Minds“ a k minimalisticky znějící „OK“ s patrným vlivem britské rockové školy. Největší přesvědčivosti dosahují RIVERSIDE tam, kde se násilně netlačí do jasné žánrovosti, nesnaží se znít ani něžně, ani progresivně, ale právě tam, kde zní jejich hudba přirozeně a emoce z ní vydechují jakoby samy. V těchto polohách („In Two Minds“, „Reality Dream II“, „The Curtain Falls“ a mnoho pasáží v ostatních skladbách) zní hudba Poláků dostatečně svojsky a dává tušit, že až kapela ve tmách nahmatá svojí tvář a svůj zvuk, bude patřit k ozdobám scény. Věřím, že ten okamžik se blíží s druhým albem, které by mělo být hotové letos. Věřím a těším se. Navzdory všem negativům je „Out Of myself“ jedním z objevů minulého roku.
RIVERSIDE stále trochu tápou, hledají zvuk a hledají i hudební ucelenost. Trochu zbytečně se podřizují žánru. Ale tam, kde okovy padnou a melancholická hudební paleta nasaje syté barvy, je vykreslená kompozice vzrušující a plná příslibů...
7,5 / 10
Piotr Grudziński
- kytara
Mariuzs Duda
- basa, vokály
Piotr Kozieradzki
- bicí
Michał Łapaj
- klávesy
1. The Same River
2. Out Of Myself
3. I Believe
4. Reality Dream
5. Loose Heart
6. Reality Dream II
7. In Two Minds
8. The Curtain Falls
9. OK
ID.Entity (2023)
Wasteland (2018)
Love, Fear and the Time Machine (2015)
Shrine Of New Generation Slaves (2013)
Memories In My Head (EP) (2011)
Anno Domini High Definition (2009)
Rapid Eye Movement (2007)
Voices In My Head (EP) (2005)
Second Life Syndrome (2005)
Out Of Myself (2004)
Promo 2003 (2003)
Vydáno: 2004
Vydavatel: The Laser´s Edge
Produkce: Riverside
Studio: DBX Studio
Decentní prog rock, který na mě kupodivu působí podobně jako esoterická či meditativní hudba. Možná paradoxní, rozhodně však funkční a každopádně velmi zdařilé. Ve zvuku a produkci problém neslyším. Obávám se, že v případě pokusu o nějaké projasňování či zostření zvuku by mohlo dojít k narušení příjemné atmosféry celé desky.
RIVERSIDE jsou pro mně, podobně jako žánrově blízcí NAAMAH, velmi příjemným překvapením. Ačkoliv obě kapely nesou podobné stigma ne úplně vydařené produkce, obsah je nadmíru barvitý a hravě převažuje drobné formální nedostatky. Jistý stupeň neucelenosti považuji také spíše za klad a výsledek spontánní kreativity. Jednoduše výtečná nahrávka.
-bez slovního hodnocení-
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.