HELEVORN - Espectres
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stockholmští THE HELLACOPTERS, kteří letos oslavili deset let existence druhou částí kompilace na pokračování „Cream Of The Crap!“, si v Evropě vybudovali pozici kultovní kapely. Vím, toto slovo zní už jako omleté klišé, ale v případě této formace je jistojistě namístě. Kapela, která se zformovala v první polovině 90-tých let okolo dřívějšího bubeníka a vůdčí osobnosti death metalových bohů ENTOMBED Nicka Anderssona, který zde odložil bicí a stal se zpívajícím doprovodným kytaristou slyšícím na jméno Nick Royale, má za sebou již 5 regulérních alb a zhruba na 40 singlů, maxisinglů či různých kompilačních účastí.
A právě tento raritní materiál hustě obohacený nikdy nevyužitými skladbami ze studiových sessionů, šuplíková dema či coververze, tvoří náplň kompilace na pokračování „Cream Of The Crap!“, jejíž druhý díl spatřil světlo světa v letošním roce. THE HELLACOPTERS patří mezi kapely, které mají více skladeb rozházených mimo alba na těžkodostupných vinylech, než regulérních albových zápisů, a tak patří jejich raritní materiál ke skutečným sběratelským lahůdkám. O to více za nimi třeba fanoušci v sousedním Německu, Holandsku či Skandinávii stojí a o kapelu se skutečně zajímají. „Cream Of The Crap!-volume 2“ je tedy stejně jako dva roky stará „jednička“ vymetením šuplíků z celého období existence souboru. Kapela hrající třeskutý retro rock’n‘roll či hardrock konce 70-tých let touto kompilací a vlastně celou svou tvorbou vzdává hold svým velkým vzorům té doby jako např. KISS (jejichž ovlivnění je v třeba takové „Geekstreak“ nepřeslechnutelné), AC/DC (to samé u „ Long Way Down“), THIN LIZZY, CHEAP TRICKS či MOTORHEAD. Výraz těchto kapel si však THE HELLACOPTERS přetavují ve svojský a ucelený monolit. Zvuk, struktura a atmosféra dané doby je však zachována. Na svých vzorech THE HELLACOPTERS necizopasí (tak jako nafouklá, ale řádně prázdná bublina THE DARKNESS), nesnaží se tvořit nicneříkající prvoplánový plagiát notně mediálně propíraný jako počátek „nějakého návratu nějaké vlny“, ale naopak daný pravěký styl rozvíjejí o vlastní svojské a mnohokrát daleko lepší nápady, než jejich o minimálně generaci starší vzory. To vše z úcty. To vše za udržení rockového ohně planoucího jasným žárem.
Také občasnou náklonost k původnímu punku lze odhalit z některých zde zveřejněných coververzí. Namátkou vzpomenu „Bullet“ od THE MISFITS nebo „Ain‘t Nothing To Do“ z repertoáru DEAD BOYS. Nejvydařenějšími záznamy jsou dle mého názoru „A House Is A Motel“, „16 With A Bullet“ a „Slow Down (Take A Look)“, i když taková coververze „Dirty Woman“ z alba „Technical Ecstasy“ od BLACK SABBATH je také třída. Zvuková stránka celého alba však není z dokonalejších, vždyť lze těžko srovnávat demonahrávky se zvukem třeba dvou posledních, k dokonalosti vyšperkovaných, alb „High Visibility“ a „By The Grace of God“.
Jsem rád, že THE HELLACOPTERS jsou tak plodnou kapelou, která vrhá každoročně do éteru jedno album, ať už se jedná o regulérní řadovku či kompilaci rarit. To první podle mne zvládá lépe avšak díky druhé skupině alb se máme možnost seznámit se songy, které jsou coby vinylové nízkonákladové rarity v České republice prakticky nedostupné. A i přes jejich nepoměrně horší zvuk alespoň kapela poukazuje na svůj inspirační vývoj. Pořád lepší než jedno album za pět let, tak jako NĚKDO jiný. Rock’n‘roll je potřeba drhnout bez ustání!
Jsem rád, že THE HELLACOPTERS jsou tak plodnou kapelou, která vrhá každoročně do éteru jedno album, ať už se jedná o regulérní řadovku či kompilaci rarit. To první podle mne zvládá lépe avšak díky druhé skupině alb se máme možnost seznámit se songy, které jsou coby vinylové nízkonákladové rarity v České republice prakticky nedostupné. A i přes jejich nepoměrně horší zvuk alespoň kapela poukazuje na svůj inspirační vývoj.
6 / 10
Nick Royale
- zpěv, kytara
Robert „Strings“ Dahlquist
- kytara
Anders „Boba“ Lindstrom
- piano
Kenny Hakansson
- baskytara
Robert Ericsson
- bicí
1. I Only Got The Snakes
2. A House Is Not A Motel
3. Geekstreak
4. Another Place
5. Slow Down (Take A Look)
6. Holiday Cramps
7. Lowdown
8. Be Not Content
9. 16 With A Bullet
10. Times Are Low
11. Low Down Shakin´Chills
12. (It´s Not A) Long Way Down
13. Time To Fall
14. What Are You
15. Ain´t Nothing To Do
16. Kick This One Slow
17. Bullet
18. A Cross For Cain
19. All American Man
20. Ghoul School
21. Master Race Rock
22. Dirty Woman
Head Off (2008)
Rock N Roll Is Dead (2005)
Strikes Like Lightning (EP) (2004)
Cream Of The Crap! Vol.2 (kompilace) (2004)
By The Grace Of God (2002)
Cream Of The Crap! Vol.1 (kompilace) (2001)
High Visibility (2000)
Grande Rock (1999)
Payin'The Dues (1997)
Supershitty To The Max (1995)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Psychout/Universal Music
Stopáž: 67:22
Produkce: The Hellacopters
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Fínsky melodicky death so štipkou blacku som objavil až tento rok, ale hrali mi v aute i doma celé leto. Ich siedmy album som teda privítal s rozkročenou náručou a oni ju naplnili po okraj. Nič prelomového, skrátka ich osvedčená kvalitka.
Třicet let po založení je HORNA ve formě. Starý kozel Ville Pystynen, nestor finské blackové scény, za to umí vzít. Ostrý vysypaný BM, halekavá finština a taky rock'n'roll. A skvělé nápady, třeba ústřední melodický motiv v "Hymni II" z hlavy nedostanete.
Hleďme, kolega Noisy deklaruje SACRILEGE. Inu, SARCASM jsou jati hluboko v deathmetalových devadesátkách (založeni 1990, reaktivováni 2015) a navíc mají i blackový "edge". Jsou tam i DISSECTION, jinak je to spíše standardní, ničím nevybočující deska.
Hrací čas / počet zajímavých motivů = koeficient ochoty mačkat "replay". WINTERFYLLETH hrají (bez dvou bonusů) hodinu a tentokrát jsou bohužel na nápady skoupí. Nebýt "Upon This Shore" s WOODS OF DESOLATION / REMETE vibes, nebylo by moc kde brát.
Francouzská parta si za cíl snažení vytyčila instrumentální postmetalovou hudbu, kterou se snaží pojmout v maximální šíři. Koketuje tedy s lehkými postrockovými náladami i ponurou atmosférou doom metalu. K tomu výpady ke klasikům CULT OF LUNA. Povedené.
Při svém debutu pod "majorem" předvádějí WOLFBRIGADE svůj standard. Bylo už i lépe, ale mohlo být i hůř. Dominující pogo střídají vály v rychlejším středním tempu a prostě to klasicky dobře odsejpá. Častěji se však asi budu vracet ke starším nahrávkám.