BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Již předchozí deska „Organasm“ protinožců ALCHEMIST mě svým výrazným „vybočením z řady“ silně zasáhla do slabin. A jelikož se jednalo o počin, na kterém nalezli ALCHEMIST, alespoň dle mého názoru, osobitě zajímavou tvář, která již nepotřebuje velké plastické operace, plný napětí jsem do přehrávače vkládal jejich nový kotouček s názvem „Austral Alien“. K mé spokojenosti (ale určitě i ke vzteku některých jiných) nezbořil „Australský vetřelec“ umně vypracované schéma známé z „Organasm“, pouze je posunul zase o kousíček dál. I proto se mi daří při poslechu „Austral Alien“ prožívat podobné pocity jako u desky minulé. Atmosféra hudby se příliš nezměnila, jen přibyly některé výrazové prostředky. Hudba sama pak na mě působí jako cesta, jako putování časem, nekonečnými pláněmi minulosti, jako průlet evolučním vývojem ale i umělým světem mechanizované společnosti. Jako bych během kratičkého času prožil celou historii planety, ale nezastavil se v současnosti, jakousi setrvačností mě tahle hudba hodí ještě kousek dál do budoucnosti, do futuristických vizí přetechnizovaného světa. To je alespoň vize, kterou hudba ALCHEMIST zanechává v mých myšlenkách. Ale u vás to bude jiné, zcela určitě jiné. U téhle hudby je totiž nejdůležitější způsob jakým jste ochotni nebo neochotni ji vnímat.
To co asi může mnohé od hudby ALCHEMIST odradit je zdánlivá monotónnost skladeb způsobená převážně nezvyklým dusotem bicích, které působí většinou dosti stroze a přiznávám, že mnohdy vyznívají jako podivný ambientní automat. V symbióze s ostatními nástroji však tvoří svéráznou náladovou polohu, která je zjevně aranžérským záměrem. To co je totiž silnou stránkou ALCHEMIST je vrstvení. Nad bicími jsou přeskládány často nezvyklé riffy a postupy a zdánlivě zvukově i hudebně nesourodé linky jsou kombinovány s podivným citem ve výsledek, který k neuvěření funguje. A tak jsou zde vedle sebe, ale hlavně přes sebe poskládány na první pohled neslučitelné prvky. Ambientní odlidštěnost je infikována orientálními motivy, thrashové škubání je překrýváno Pink Floydovskými náladami a metalová údernost je zjemňována až bluesovou kytarou, to vše v aranžích plných efektů a syntetických zvuků. ALCHEMIST tak balancují na pokraji tmavé propasti a někomu může připadat, že se již řítí do hlubin mezi neposlouchatelné slátaniny. Tak tomu však není. V jejich hudbě je totiž vše navrstveno s obdivuhodným citem a výsledný produkt rozhodně nepřipomíná nedopečený slepenec, ale spíš krásně vyvedený, byť možná poněkud přezdobený dort.
Silnou stránkou tohoto alba je kompaktnost. I přes použití různorodých motivů a „serepetiček“ jsou aranže skladeb podřízeny jednotnému „modelu“ a celé album tím pádem takzvaně drží lajnu. Jednotlivé skladby sice vystřelují do všemožných hudebních stran, ale vše nakonec působí silně soudržným dojmem. A tak vám vůbec nepřipadne divné když například v „Grief Barrier“ je ostrá „thrashující“ kytara citlivě překrývána táhlou syntetickou hradbou aby přerostla v emotivní záchvěvy naechované kytary s výrazným gradujícím zpěvem. Zcela přirozeně působí i citlivé, dalo by se říci až nenápadné, zakomponování orientálního motivu v „Great Southern Wasteland“. Výborná je čtvrtá „Alpha Cappella Nova Vega”, silně nasáklá PINK FLOYDovskou náladou. Zajímavou skladbou je třeba i pátá „Older Than The Ancient“, jejíž poněkud ponurou náladu vyvolávající kytarové linky jsou kombinovány se zajímavě melodickým vokálem, to vše doplněno o u ALCHEMIST tolik využívanou „zvonivou“ až blues evokující kytaru. V šesté „Backward Journey” se pak opět mihne orientální motiv, rychle je však zastřen tupým „nářkem“ zkreslených kytar. Emotivní vokál pak vše dotáhne do nervních kulis. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Mohl bych psát o mnohotvárnosti vokálního projevu, měnivosti nálad od jemné téměř zvonkohry až po agresivní běsnění, ale na to už moje síly nestačí, to je potřeba slyšet.
Hudbu na „Austral Alien“ je prostě zvláštní, a jako taková se velmi těžko dá brát tak jak leží a běží, buď vám padne do noty, nebo se s ní budete jen trápit. Pokud vám však tahle osobitá hudba sedne, můžete stále znova a znova proplouvat skladbami bez obav, že budete nuceni přetrpět nějaká hluchá místa, protože programová barevnost a všemožné samplové a zvukové příchuti vám budou stále bystřit pozornost. Ale ti, kterým svérázný zvukově aranžérský kabátec nesedne, budou mít z hudby ALCHEMIST pravděpodobně silné bolení hlavy. Takže závěr je jasný, vše je subjektivní, a záleží jen na vás. Zda zrovna vám tahle deska něco přinese. Moc bych vám přál, aby to pro vás byl stejně silný zážitek jako pro mě.
Australští ALCHEMIST produkují přesně ten druh hudby, který si buď zamilujete, nebo ho budete nenávidět. Jejich rock/metalová hudba plná efektů a syntetických „barviček“ je natolik zvláštní, že nemá příliš naději být přijata širším posluchačstvem. ALCHEMIST totiž nejsou kapelou líbivou ani dostatečně avantgardní, nejsou komerčně rockoví, ale ani příliš metalově agresivní, jejich hudba je prostě jen trochu zvláštní.
8,5 / 10
1. First Contact
2. Great Southern Wasteland
3. Solarburn
4. Alpha Cappella Nova Vega
5. Older than the Ancients
6. Backward Journey
7. Nature On A Leash
8. Grief Barrier
9. Epsilon
10. Speed Of Life
11. Letter To The Future
Tripsis (2007)
Austral Alien (2003)
Organasm (2000)
EVE of the WAR (1998)
Spiritech (1997)
Lunaspere (1995)
Jar of Kingdom (1993)
Datum vydání: Úterý, 17. června 2003
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 46:25
Produkce: dw Norton
Studio: Backbeach Recordings
Mistři atmosféricky pojatého metalu opět nezklamali. Výtečně sladěná kolekce chytlavých a podmanivých kompozic v exklusivním made in ALCHEMIST balení. Přestože ani tihle australští sympaťáci mnohoktráte nezapřou své inspirační zdroje, mají svůj vlastní kompoziční rukopis a charakteristický zvuk, díky čemuž už zcela jednoznačně patří do skupiny těch, kteří ty ostatní ovlivňují. Výborná deska!
-bez slovního hodnocení-
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.