THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Loňské léto se mi po THE CURE stýskalo, letošní podzim mi nadělil nové album. Brity jsem infikován již od svých telecích nebo chcete-li (ať jsem in) týnejdžrovských let. S láskou pěstované soužití tu a tam s občasnými akutními záchvaty závislosti se jalo uvadat až na několika posledních schodech při povinném vstupu do brány s nápisem „Kristova léta“. Stále svědící jizvy na duši stejně tak záblesky intimních vzpomínek, kdy hudba post-punkových melancholiků udávala rytmus stahů srdeční svaloviny. Občas tohle všechno dohromady znovu zažhne jako probouzející se láva spícího vulkánu. THE CURE pořád mají onu moc.
Při mé poslední epizodě moderované Smithem, Gallupem & Společníky jsem se sám sebe tázal, jaké nové album bych od nich vlastně měl chtít. Nemělo by mně stačit už těch třináct, protože možná ani polovinu z nich jsem ještě pořádně nedocenil, a to hlavně proto, že intenzita těch zbylých – vyvolených - toto moje úsilí vždy spolehlivě spálila.
Nechtěl jsem album roztříštěné, tuze dlouhé, ve kterém bude přehršel smyčcových, žesťových nebo i jiných doprovodů naroubovaných pouze pro navození alternativního dojmu. Nechtěl jsem, aby obsahovalo další singlovou odrhovačku typu „Friday I’m In Love”. Přál jsem si kolekci, jež by uměla reintegrovat (toto slovo používám vyloženě záměrně) podobné emoce, které mě kdysi s THE CURE svázaly, avšak aby nepůsobila přespříliš pateticky. Takto jsem si v červenci roku 2023 v duchu polemizoval. Teď přiznávám, že se můj náhlý nával touhy po novém materiálu rozplynul hned poté, co jsem si pořídil dlouhodobě chtěné rozšířené vydání desky „Pornography”. THE CURE jsem dovolil znovu v klidu spát, a to i přesto, že jejich světové turné 2022-2023 nazvané „Shows Of A Lost World” sloužilo jako předvoj vydání čtrnácté řadovky a naživo představilo valnou většinu zde recenzovaných skladeb.
První singl, a teď už i jeden z vrcholů alba, „Alone“ vypuštěný na sklonku září mě tak zastihl napůl připraveného a natěšení vyvolané pozvolně vystavěnou těžkomyslnou atmosférou následně nepokazila ani další ochutnávka, méně komplikovaná a vzdušnější „A Fragile Thing“ poletující kolem Gallupovy basy. Kompletní novinka potom vůbec v ničem nepřekvapila, toť holý fakt, na který si ale nehodlám stěžovat. Orchestrace a doprovody, kterých jsem se obával zdaleka nejvíce, překračují hranici kýče či snesitelnosti jen v některých pasážích u „And Nothing Is Forever“ nebo „All I Ever Am“ nikoliv tak často, aby zanechaly výraznější šrámy na celkovém dojmu. Docela se mi ulevilo. Výčet možných negativ bych tímto ukončil.
Smithovi jako výhradnímu autorovi se vyplatilo nechat materiál dostatečně uzrát a dát si s jeho vydáním na čas (těch šestnáct let mě osobně neuráží). Věřím, že i dost naslouchal hlasu producenta Paula Corketta, jenž se podílel na velmi povedeném opusu „Bloodflowers“, stejně tak i několika dalším oficiálně přiznaným asistentům. Například „I Can Never Say Goodbye“ textově se vyrovnávající se smrtí Smithova bratra byla upravována hned několikrát, až v podstatě došlo na nejjednodušší verzi.
Vyznění „Songs Of The Lost World“ působí poměrně ploše, možná paradoxně ho ale označím jako největší přednost a pevný základ alba. Právě tento jakýsi smířlivý poklid je totiž u více než šedesátiletého Roberta Smithe uvěřitelný. I moře může být vzrušující, pokud zrovna nebouří. Deska se sice trošku rozvlní ve své polovině, kdy „Warsong“ vpustí něco málo temnějšího psycha, naproti tomu sexy ukňourané kytary v „Drone: Nodrone” mírně zvýší její rychlost.
Osm položek při svých téměř konstantních vibracích splňuje veškerá mnou vytoužená výše uvedená kritéria. Na ideální padesátiminutové ploše je opravdu, co poslouchat, resp. s grácií úměrné časoprostoru současnosti s THE CURE zavzpomínat na hudební příběhy vyprávěné jejich legendárními alby.
Okázalé vyvrcholení navíc nabízí závěrečný desetiminutový testament mládí s předtuchou věčného odchodu „Endsong“. Rytmicky naprosto brilantně rozehranná elegie s kytarovými orgasmy ve svém závěru. Zde to jsou THE CURE ve své maximální formě na konci osmdesátek a pokud jsem melancholii předchozích skladeb odrážel jakýmsi pomyslným štítem pragmatismu pokročilejšího věku, tak zde prohnutý jak luk s hlavou tikající tětivou trápím svou air-guitar… jako tehdy za mlada.
Deska „Songs Of The Lost World“ je více než povedené a důstojné retro ryzích esencí souboru. Já se s ní dokážu bez problému ztotožnit a budu se k ní i rád vracet, protože mně skutečně udělala radost.
I moře může být vzrušující, pokud zrovna nebouří.
8 / 10
Robert Smith
- kytara, zpěv, 6 strunná basová kytara, klávesy
Simon Gallup
- basová kytara
Reeves Gabrels
- kytara
Jason Cooper
- bicí, perkuse
1. Alone
2. And Nothing Is Forever
3. A Fragile Thing
4. Warsong
5. Drone:Nodrone
6. I Can Never Say Goodbye
7. All I Ever Am
8. Endsong
Songs Of A Lost World (2024)
4:13 Dream (2008)
The Cure (2004)
The Bloodflowers (2000)
Wild Mood Swings (1996)
Show (live) (1993)
Paris (live) (1993)
Wish (1992)
Mixed Up (remixy) (1990)
Disintegration (1989)
Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me (1987)
Staring At The Sea : The Singles (1986)
Heads On The Door (1985)
Concert : The Cure Live (1984)
The Top (1984)
Japanese Whispers (rarity) (1983)
Pornography (1982)
Faith (1981)
17 Seconds (1980)
Boys Don´t Cry (1979)
Three Imaginary Boys (1979)
Datum vydání: Pátek, 1. listopadu 2024
Vydavatel: Polydor Records
Stopáž: 49:15
Produkce: Paul Corkett, Robert Smith
Jen málokterá kapela pro mě byla zásadnější. Jedny z prvních basových linek, které jsem se učil, byli od THE CURE. Zpěv Roberta Smitha mě vždy hypnotizoval. Je skvělé, že se THE CURE vrátili a že se vrátili v tak silné formě. Jejich rukopis je na „Songs Of A Lost World“ je stále ropoznatelný na první poslech, ale album není žádným dinosaurem. Takový „Warsong“ má na první poslech naprosto signifikantní THE CURE trademark, ale ve zcela nové formě. Jsou tu důvěrně známé zvuky, ale táhlost řekněme i nějaká vazbící dronovitost je zcela novým prvkem. Navíc ta nespecifikovatelná bolestnost, smutek a melancholie se na šestnácté řadovce přímo zhmotňuje. Smith udělal album s atmosférou, jakou jsem si už dlouho s žádnou deskou neprožil. Tak hluboko se ke mně v tomto ohledu naposledy dostal možná jen Davod Bowie se svým Blackstarem.
Disintegration 2.0, zásah v správnom čase a na správnom mieste. Funguje to náramne.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.