DVA - Piri Piri
A jsou zpět. Po dekádě odmlky. Opět rozjuchaní, lehce infantilní, ale hlavně maximálně kreativní a hraví. Deska, u které se prostě nejde nepohupovat do rytmu. Je v tom nezbedná nakažlivost.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O tom, z jakého prostředí belgické scény se HIPPOTRAKTOR zrodili, jsem se zmínil již v článku "HIPPOTRAKTOR - Rozhodně žádné agro". A zajímavým faktem může být to, jak jsem neodhadl hudební potenci kytaristy Sandera Roma, když jsem pochyboval, že se svým projektem L'ITCH něco v dohledné době vydá. Překvapení přišlo záhy v podobě singlu a dokonce oznámení o chystané nové desce. Ale to je trochu jiná story, než kterou je třeba se zabývat u aktuálního díla samotných HIPPOTRAKTOR. Ti totiž na druhém albu dál rozvinuli a doladili svůj postmetalový styl z debutu "Meridian" a musím přiznat, že v první chvíli i jakoby nenaplnili moje očekávání, která jsem do nové desky vkládal. Ale to se nakonec ukázalo hlavně jako můj osobní problém a potvrdilo fakt, že přistupovat k nějakému albu zaujatě s pocitem, že to prostě musí být super, je jako nasadit si klapky na uši. I to je důvod, proč jsem sepsání recenze odložil a dal tomu náležitý čas. A čas mi nakonec ukázal, že "Stasis" je albem až přeplněným výbornou hudbou, která zřejmě jen potřebuje náležitě strávit.
Pokud bychom chtěli hned na úvod srovnávat s debutem, pak zásadním faktem je, že se HIPPOTRAKTOR asi definitivně odtrhli od svého rodiště v podobě skupiny PSYCHONAUT. Producent a kytarista Chiaran Verheyden a zpěvák Stefan De Graef svou novou skupinu nasměrovali do mnohem vlídnějšího metalového prostředí a pomyslně přestřihli pupeční šňůru především s vlivy retra a psychedelie. "Stasis" je tak albem plně se snažícím jít moderní cestou progresivního post metalu a přestože se logicky nevyhýbá ani využívání lety osvědčených postupů, jeho zpracování rezonuje v současné vlně silných, dynamicky výrazných produkcí.
A když kolega Dalas zaznamenal jistý odklon od postmetalové tváře k větší progresi, pak se s tímto faktem dá těžko polemizovat. Vlivy Britů TESSERACT ale nejsou tím, co bych v jejich hudbě přehnaně slyšel. A byť se občasně, především v djentově laděných pasážích, dá skutečně s TESSERACT srovnávat, to nosné a zásadní co "Stasis" přináší třeba právě v titulní skladbě mi ve své mnohem barevnější, vrstevnatě nahuštěné a občas řekněme až artové rovině evokuje komplikovanou ladnost a formální uhlazenost jiné veličiny prog scény, a to Stapsových THE OCEAN. Myšleno té pozdější tváře hrající si více s aranžemi a formou, než s vlastním hudebním obsahem. To ale naštěstí Belgičanům nehrozí. Jejich hudba sice po formální stránce získala nablýskanou estetiku vymazlené produkce, Verheyden se v tomto stal evidentně mistrem, ale neztratila nic na silném skladatelském obsahu, který tak upoutával na debutu "Meridian".
Jestliže se v souvislosti s debutem muselo mluvit o pestrosti, "Stasis" si s ním v tomto ohledu v ničem nezadá. Takže hned na úvod v razantní "Descent" jako by se reinkarnovaly ostré vzorce, které byly na první desce často přirovnávány k MESHUGGAH. Trhavé djentové riffy tuhle sílu skutečně mají, ale velmi rychle se transformují do mnohem komplexnější formy a nastupuje známá vláčná melodika, která klouže nad hravými rytmy a nastoluje specifickou postmetalovou atmosféru. A pak následuje výlet do progresivní variability v kontrastně bující "Echoes", skladbě plné tempových zvratů a polyrytmických struktur. Zde je asi jediný okamžik, kdy jsem si vzpomněl na debut a jeho občasné výlety do psychedelií načichlých preludií. I když třeba v "The Indifferent Human Eye" se podobných náznaků také dočkáme.
Klipovka "Silver Tongue" silně evokuje zmíněné THE OCEAN a to v kombinaci jemné rockové progrese s výbuchy divoké útočnosti a s přispěním silných melodických linek je to opět skladba plná kontrastů. Ohledně THE OCEAN jsme zde kdesi hlouběji v jejich minulosti a rozvíjí se podobně barevné a mnohotvárné divadlo jako například na albu "Precambrian". Spolu s podobně vedenými "Renegade" a "The Indifferent Human Eye" se tak zřejmě jedná o to nejlepší na albu. Je zde totiž jak náladové hraní si s melodiemi, uvolněné rozvíjení motivů, tak ostré válcování a gradace rezonující nad neposedně poskakující rytmikou. Je to intenzivní tlak na posluchače, jenž je umocněn i promyšlenou hrou s vokály, které od rozechvěle melodické polohy jdou až do protipólu drsného řevu. Ale to pro HIPPOTRAKTOR charakteristické jsou vrstvené chorály, které vytváří onu silovou mlhu tlačící se do popředí a nasazující skladbám rozechvěle rezonující vyznění. To ostatně skupina využívala i na debutu, zde jen dotáhla do ještě působivější polohy.
Ale sílu skupina neztrácí ani na titulní "Stasis", která je možná nejvíce ovlivněna syntetickými zvukovými vrstvami, které na albu odvádí onu černou práci v pozadí. Naplňují prostor a zhutňují celkový dojem. Často jen nesměle přizvukují, ale někde i ladně doplňují náladové jemné linky, které třeba v "Renegade" jsou dost podstatným prvkem. I díky této místy snad až přehuštěnosti hudebního prostoru je album trochu hůře stravitelné. Stále se prostě něco děje, když ne v rytmické sekci, tak v kytarových riffech či melodiích, vokálních vlnách nebo ve vrstvených strukturách. Ale o co složitěji jsem se do této hudby dostával, o to mnohotvárnější a stále neoposlouchaná se mi zdá po opravdu důkladném prozkoumání. A co jiného to může znamenat, než důkaz kvality.
Možná trochu hůře vstřebatelná, ale o to pestřejší a mnohotvárná deska, která nabízí dostatečně trvanlivou postmetalovou progresi plnou kontrastů, navrstveného tlaku i melodické výraznosti.
8,5 / 10
Chiaran Verheyden
- produkce, kytara
Jakob Fiszer
- basová kytara
Lander De Nyn
- bicí
Sander Rom
- kytara, vokál
Stefan De Graef
- perkuse, vokál
Datum vydání: Pátek, 7. června 2024
Vydavatel: Pelagic Records
Stopáž: 46:34
-bez slovního hodnocení-
A jsou zpět. Po dekádě odmlky. Opět rozjuchaní, lehce infantilní, ale hlavně maximálně kreativní a hraví. Deska, u které se prostě nejde nepohupovat do rytmu. Je v tom nezbedná nakažlivost.
Řecký instrumentální postrock, jenž koketuje s blackgazem, ambientem i cinematickou hudbou, který se nebojí ani klávesových ploch a piana. Fascinující vizuál skvěle odráží znepokojivost a melancholičnost jejich hudby.
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Fínsky melodicky death so štipkou blacku som objavil až tento rok, ale hrali mi v aute i doma celé leto. Ich siedmy album som teda privítal s rozkročenou náručou a oni ju naplnili po okraj. Nič prelomového, skrátka ich osvedčená kvalitka.
Třicet let po založení je HORNA ve formě. Starý kozel Ville Pystynen, nestor finské blackové scény, za to umí vzít. Ostrý vysypaný BM, halekavá finština a taky rock'n'roll. A skvělé nápady, třeba ústřední melodický motiv v "Hymni II" z hlavy nedostanete.
Hleďme, kolega Noisy deklaruje SACRILEGE. Inu, SARCASM jsou jati hluboko v deathmetalových devadesátkách (založeni 1990, reaktivováni 2015) a navíc mají i blackový "edge". Jsou tam i DISSECTION, jinak je to spíše standardní, ničím nevybočující deska.
Hrací čas / počet zajímavých motivů = koeficient ochoty mačkat "replay". WINTERFYLLETH hrají (bez dvou bonusů) hodinu a tentokrát jsou bohužel na nápady skoupí. Nebýt "Upon This Shore" s WOODS OF DESOLATION / REMETE vibes, nebylo by moc kde brát.