DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud kapela vydá novou desku po rovném tuctu let tvůrčího pauzírování, posluchač musí chtě nechtě zpozornět a trochu počítat se změnami v kreativním kurzu. A nebo rovnou s poměrně radikální přestavbou. Norové VEMOD representují spíše druhou variantu, stále se sice drží v ranku atmosférického black metalu, nicméně tato škatulka, jakkoli široké rozpětí má, jim začíná být těsná. Před dvanácti roky vyšel debut "Venter på stormene" a představil VEMOD jako sestavu, která se svým poměrně specifickým pojetím žánru v zástupu konkurentů rozhodně neztratila. Rozlehlé, letargicky se přelévající a jen lehce se měnící melodické plochy mě baví i dnes, stejně jako komorní instrumentálka "Altets Tempel", kde se seveřané noří do ambientních poloh po vzoru sestav typu LUSTRE.
Co je tedy v norské kuchyni nového? Úvod "Der Guder Dør" dramatičtější změnu kurzu ještě nesignalizuje, jede se v rychlém tempu, bicí tradičně dusají a ani melodie nemají k debutovému albu zas až tak daleko. Postupem času je však stále více znát, že Jan Even Åsli a Eskil Blix nasměrovali VEMOD do mnohem více odlehčených atmo-black metalových hájemství. Člověku se ani nechce věřit - vzhledem k dalším projektům, na kterých se pánové participují - že jsou tak citlivé a zranitelné duše. Současná produkce je vznosnější, majestátnější a mnohem epičtější než na "Venter på stormene". Ostré kytarové hrany jsou obroušeny, prostor dostávají rozmáchlé, na první poslech návykové melodie, občas dojde i na křišťálově čisté vokály. "The Deepening" posouvá sound VEMOD od relativně úsporného atmosférického blacku směrem k post-blackovým nebo dokonce rovnou k post-rockovým břehům. Mráz svírající severské hvozdy povolil, jeho místo zaujala hořkosladká melancholie a posmutnělost po vzoru kapel typu GRIFT, HERETOIR, FALLS OF RAUROS, FEN a nebo ALCEST (kdyby třeba na "True North Beckons" hostoval Neige, nemohli bychom se tomu vůbec divit). Výše uvedená skladba je spolu s překrásným závěrečným eposem "The Deepening" vrcholem druhého alba VEMOD. Ten kontrast blackovějších výpadů s křehoučkou a jemně vyšívanou melodikou a až nepříjemně stísněnou atmosférou je bez přehánění impresivní.
Pokud máte rádi black metal a slůvka "post" a "melancholic" jsou pro vás příjemnými bonusy, nemůžete s "The Deepening" udělat byť jedinou chybu. VEMOD jsou po dvanácti letech mnohem méně black metal, ale o to více art. Vypilované, do nejmenšího detailu poskládané, do sebe uzavřené a v celkovém výsledku velmi intimní album. Album, které si krásně hraje s vašimi náladami. Jednou je vznosné a epické, za chvíli zkroušené a odevzdané a jindy zase melancholicky rozvláčné. Kouzelná, citlivá deska, která vás ve vašich "slabších momentech" nemilosrdně rozebere do posledního šroubku. Strhující dílo, jehož síla s opakovanými poslechy neustále roste.
Pokud máte rádi black metal a slůvka "post" a "melancholic" jsou pro vás příjemnými bonusy, nemůžete s "The Deepening" udělat byť jedinou chybu. VEMOD jsou po dvanácti letech mnohem méně black metal, ale o to více art. Vypilované, do nejmenšího detailu poskládané, do sebe uzavřené a v celkovém výsledku velmi intimní album.
8,5 / 10
1. Mot oss, en ild
2. Der guder dor
3. True North Beckons
4. Fra drommenes bok I
5. Inn i lysande natt
6. The Deepening
The Deepening (2024)
Venter pa stormene (2012)
Vinterilden (demo) (2011)
Moesta Qverela (split s KLAGE) (2011)
Kringom fjell og skog (demo) (2004)
Datum vydání: Pátek, 19. ledna 2024
Vydavatel: Prophecy Productions
Stopáž: 48:26
-bez slovního hodnocení-
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.