Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Není to ani na tomto webu poprvé, co jsme přinuceni nechat se přesvědčit o tom, že kvalitní a plnokrevně znějící metalová nálož se dá produkovat i v minimalistickém složení, v tomto případě ve dvojici. Mnohým určitě v této souvislosti příjde jako první na mysl jméno BLACK COBRA, a tak vězte, že tito zámořští nesmlouvavci nacházejí v německém Hamburgu více než solidní vyzývatele.
Porovnávat však tvorbu americké hydry s německými (což neplatí 100%, protože bicmen Erinc je tureckého původu) MANTAR jen a pouze na základě subtilního nástrojového složení by bylo ignorováním dalších faktů. Těch společných jmenovatelů by se našlo hned více. Nekompromisní přístup a z něj pramenící devastující sound jsou asi tím nejslyšitelnějším pojítkem. Nerad bych se však na těchto řádcích dopouštěl zavádění, pokud by sdělením této recenze mělo zůstat pouze, že tato německá dvojice je jen klonem BLACK COBRA.
Taktéž tady samozřejmě nechybí nesmlouvavost, tvrdost a puritánský přístup k metalové muzice. MANTAR ovšem své divokosti nehodlají přenechat až příliš volné pole působnosti. Značný temperament navigují do několika různých směrů, což obnáší především méně rytmických krkolomností. Němci svůj primární zájem soustředí hlavně na groove jednotlivých skladeb, což je vzhledem k absenci basové kytary poměrně odvážný počin.
Tam, kde by měl scházet basový diktát, určující tempo, se o to více rozezní zvuk elektrických kytar, který skutečně nenachází ani kapku slitování. Zvukově a ani hudebně to sice neznamená nic nového, MANTAR se častokrát navracejí někam k 90. létům, ale většinu odpovědnosti si na svá bedra bere skutečně příkladná intenzita, s jakou je nám tato kolekce předložena.
Němci se dokonce ani příliš nesnaží maskovat basový handicap třebas v podobě neutuchajícího zběsilého tempa a naopak se hlavně v polovině nahrávky vysloveně rochní v bahenatých pomalých kompozicích, v nichž se hrdě hlásí k odkazu současnéhu sludgemetalového proudu. Když se pak obrátky opět zvýší, ocitáme se uprostřed ortodoxní metalové vřavy, jak ji například tak skvěle neomaleným způsobem předvádějí LAIR OF THE MINOTAUR, a to i včetně stylového krákoravého vokálu.
Najde se pak v takhle nastartované mlýnici i prostor pro nějaké z davu vyčnívající skladby? Jasně, proč ne? "The Huntsmen" jako jeden z těch patřičně rozparáděných kusů nepohrdne dokonce ani "heroickým" motivem v refrénu, což jen vlastně potvrzuje předchozí dojmy o promyšleném míchání různých, extrémněji laděných metalových subžánrů. Z těch pomalejších by bylo hříchem nezmínit v pořadí předposlední "White Nights", jež díky dramatickému vnitřnímu náboji představuje ještě o stupínek intenzivnější zážitek, než zbylá desítka už dost povedených písní.
Za jedno z výrazných pozitiv "Death By Burning" lze považovat i schopnost skupiny udržet posluchače v napětí na celé poměrně rozsáhlé ploše 45 minut, což u podobných nahrávek rozhodně nebývá zvykem. Příjemné překvapení je tak slovným spojením, kterým v souvislosti s MANTAR určitě nemusíme šetřit. Tyhle houbičky (překlad slova mantar z turečtiny) vám rozhodně žaludeční problémy nezpůsobí. Maximálně nějaký ten bolehlav, ale s tím se, zatraceně, předsi počítá, ne?
1. Spit
2. Cult Witness
3. Astral Kannibal
4. Into the Golden Abyss
5. Swinging the Eclipse
6. The Berserkers Path
7. The Huntsmen
8. The Stoning
9. White Nights
10. March Of The Crows
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!