BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nejsem příznivcem ortodoxních thrash metalových, potažmo thrash coreových nářezů, kde se upřednostňuje intenzita nad myšlenkou, tak jako třeba kolega Rudi (nechci tím říct, že poslouchá hudbu bez myšlenky, ale na tu intenzitu dává někdy až příliš), se kterým jsem se na téma muziky OVERKILL nedávno bavil. A právě proto mám tuhle kapelu radši než celou řadu uniformních rubaček. Jejich zvuk si totiž nikdy nespletete s žádnou jinou metalovou skupinou. Zřejmě důvod, díky kterému tu newyorčané stále ještě jsou a točí alba jak na běžícím pásu. Musím přiznat, že jejich současný návrat k melodičtějším (skoro power metalovým) polohám alba „Horrorscope“, při zachování thrash metalové průraznosti („Coma“ vzpomínáte?), mně osobně hodně vyhovuje. Bezprizorní brutalita (s tou v druhé půli devadesátých let newyorská parta také operovala) jdoucí na úkor melodiky je, zdá se, definitivně pryč. To však neznamená, že by dnes tato zelená metalová hydra povolila pedál. Její nové skladby obsahují znovu prvotřídní nálož svojských kytarových riffů ostrých jako břitva, tentokrát vetkaných do skladeb s jasnější, metalově klasičtější strukturou. Navíc jsou tyhle songy poháněny nezdolnou mašinou od bicí soupravy – Ronem Lipnickim.
Pozvolná změna tedy přichází v podobě určitého posunu k melodice, s kterou kapela vešla ve známost před dvaceti lety. Tyto tendence však byly rozpoznatelné již u několika jejích posledních studiových děl, a to zejména na poměrně zdařilém „Killbox 13“, ale také na předchůdci letošní novinky „Immortalis“. Výraz newyorského komanda většinou nebyl výhradně a pouze o tvrdosti, o čemž svědčí časté příklony k melodice, ovlivňované výrazným vokálním projevem Bobbyho „Blitze“ Ellswortha. Ať už to bylo v časech prvních čtyř razantně thrashových alb, na slavném power metalovém milníku „Horrorscope“ nebo na následném sabbatovském díle „I Hear Black“ (jež nebylo fanoušky zcela pochopeno), vždy jste je dokázali rozpoznat od všech ostatních. Nervní vokál rtuťovitého „Blitze“ má totiž podstatně blíže k projevu Uda Dirkschneidera než například k uřvanému výrazu Milleho Petrozzy. A právě to mnoho fanoušků extrémní hudby mate. Nedokáží vysoce položený vokál Ellswortha akceptovat jako něco, co souvisí s brutální metalovou hudbou. Pro jinou část příznivců je naopak Bobbyho hlas lákadlem a já rozhodně patřím mezi ně. Kolega Rudi tenkrát spekuloval o tom, že mu OVERKILL vůbec nepřijdou jako nějaký pravý thrash metal – „sú tak nějako dobrosrdeční, málo tlačia na pilu, vôbec nerežú do mäsa“. Co na to říct? „Aby ses kamaráde nedivil.“ Opravdu si nemyslím, že to, co je ortodoxní a 100% oddané nějaké uniformní ryzosti, je také 100% dobré. A právě díky zajímavostem, jaké se objevují ve zvuku OVERKILL (a to vůbec nemluvím o instrumentální preciznosti, kytarových riffech, perfektních sólech a nepřeslechnutelné base D. D. Verniho), hodnotím tuto kapelu výše než valnou většinu ostatních.
Takže k novince, která bude mít pro mnoho letitých fanoušků velmi blízko k vysněnému a ideálnímu stavu věcí. Skupina si tentokrát dala na výsledku velmi záležet a je poznat, čeho chtěla od začátku docílit – totiž navázat na díla, která jí vydobyla status dlouhověké legendy. Oprášit pravou podstatu svého stylu. „Ironbound“ je prostě klasické album OVERKILL, narvané mnoha strhujícími momenty, řídící se pravidly stanovenými na jejich nejslavnějších dílech, opatřené současným zvukem a notnou dávkou průraznosti. Skladby jako majestátní výkop „The Green And Black“, titulní „Ironbound“, která začne strojovými riffy, aby se následně předvedla jako vzor komplexnosti a variability OVERKILL (úžasný přechod do atmosférické prostřední části) nebo výpravná „The Head And Heart“ (zřejmé pokračování ságy „Overkill“ z prvních alb), která je pomyslným vrcholem novinky, se bez problémů zařadí mezi dávné klasiky. A třeba taková „Bring Me The Night“, jinak působící dojmem „OVERKILL hrají MOTÖRHEAD“, se možná na nějakou dobu stane jejich ústřední koncertní hitovkou, čímž naváže na své dávné předchůdce typu „Hello From The Gutter“ nebo „Elimination“. Prvek určité chytlavosti bych přiřadil také songu „Give A Little“, ale stěžejní momenty dál připadají hlavně na ponuré žalmy nabité masivními riffy, dusnou atmosférou a bezvýchodným Ellsworthovým úpěním. Tady jde o power metal ve středním tempu („The Goal Is Your Soul“) a prvotřídní ukázky thrashové řezničiny („Killing For A Living“ a „The S.R.C.“, obě umístěné v samotném závěru). „Ironbound“ je zkrátka albem, kvůli kterému by stálo za to rozbít okenní tabuli pěstí.
"Ironbound" je albem, jaké OVERKILL už dávno potřebovali nahrát. Nejsilnější věc od časů "Horrorscope".
9 / 10
Bobby „Blitz“ Ellsworth
- zpěv
Dave Linsk
- kytara
Derek Tailer
- kytara
D. D. Verni
- baskytara
Ron Lipnicki
- bicí
1. The Green And Black
2. Ironbound
3. Bring Me The Night
4. The Goal Is Your Soul
5. Give A Little
6. Endless War
7. The Head And Heart
8. In Vain
9. Killing For A Living
10. The S.R.C.
Scorched (2023)
The Grinding Wheel (2017)
White Devil Armory (2014)
The Electric Age (2012)
Ironbound (2010)
Immortalis (2007)
ReliXIV (2005)
Killbox 13 (2003)
Wrecking Everything (live) (2002)
Bloodletting (2000)
Coverkill (1999)
Necroshine (1999)
From The Underground And Below (1997)
Fuck You And Them Some (1997)
The Killing Kind (1995)
Wrecking Your Neck - Live (1995)
W.F.O. (1994)
I Hear Black (1993)
Horrorscope (1991)
The Years Of Decay (1989)
Under The Influence (1988)
Taking Over (1987)
Fuck You (EP) (1987)
Feel The Fire (1985)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 58:04
Produkce: Overkill
Další z thrashových titánů velí do útoku. Tentokrát přišla řada na OVERKILL předvést, jak že to v současnosti s tím thrash metalem vypadá. A výsledek je nadmíru pozitivní. OVERKILL se s tím vůbec nemažou. „Ironbound“ šlape nekompromisně vpřed, žádné zbytečné oddechové pasáže se nekonají a thrashové sólování je na únosné hranici. OVERKILL namísto exhibice, nebo experimentů sází na energické vypalovačky. Takhle nějak si představuji thrash metal model 2009. Jde z toho síla.
Painkiller + Master = Ironbound :-)))
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.