DOGMA INC. - Blacksun Flowers

DOGMA INC. - Blacksun Flowers

DOGMA INC. - Blacksun Flowers

DOGMA INC. - Blacksun Flowers

Napísať túto recenziu bol boj, dôvod vysvetlím. Je mi jasné, že aj pre kapelu s úplne bežnými ambíciami je nočnou morou to, že nejaká sviňa šlohne jej nahrávku a vyvesí ju na stiahnutie ešte pred oficiálnym vydaním. Naštve, keď váš album visí na nete najneskôr v deň vydania, hoci vy si na vaše CD ešte počkáte. Tí, čo sa im toto nestáva, sú dnes v menšine. Dá sa teda pochopiť upozornenie, že „skladby majú takú našu ochrannú známku, ktorú počuť v každej veci dvakrát, lebo zmluva ešte nie je podpísaná.“ Pud sebazáchovy, čo iné sa asi tak dá urobiť, ale „you are listening to xxxxx, new album Blacksun Flowers by Dogma Inc., all rights reserved“ dvakrát v každej skladbe skrátka počúvanie hudby sťažuje.

DOGMA INC.

Tomu, že recenzia je, pomohol fakt, že „Blacksun Flowers“, druhý album šalianskych DOGMA INC., je jednoducho dobrý. Vychádza sedem rokov po debute „Before And After“, a ak sa v tých časoch tvorba kapely dala zaškatuľkovať kdesi medzi thrash metal, hard core a grind core, tak teraz už na to zabudnite. Desiatka skladieb, ktoré naozaj nie sú zložené podľa jedného vzorca, a preto nepôsobia stereotypne, znie ako tvrdá hudba s koreňmi v Texase, Louisiane a tak trochu aj v Kalifornii. Ak by tu niekto chcel hľadať originalitu či niečo typicky domáceho, tak má vlastne isté, že pohorí. Ale ak chce kvalitnú, chytľavú a šťavnatú hudbu, tak tu ju dostane.

DOGMA INC. na tomto materiáli pracovali štyri roky a nepochybne si od neho sľubujú dosť, keďže nahrávku zo Shaarku dali mixovať v kalifornských Planet Z Studios, a výsledok určite stojí za to, zvuk je takpovediac lahôdkový a na mieru ušitý hudbe, ktorá je inšpirovaná PANTEROU tak, ako sú napr. GRUESOME inšpirovaní starými DEATH, v podstate by sa teda dalo hovoriť o uctievaní kultu, do ktorého preniklo aj pár ingrediencií od MACHINE HEAD. Originalitu riešiť fakt nemusím, podstatné tu je to, že album má skrátka veľa pozitív – nenudí, prináša vydarené gitarové nápady a celkovo kvalitný hudobnícky kumšt, anselmovský vokál, ktorý sa Krisovi dá veriť, agresivitu, tlak, a na druhej strane veľa melódií a nálad, tie „južanské“ sa podarili naozaj presvedčivo.

„Blacksun Flower“ neponúka originalitu, typicky „slovenský“ metal a core hľadajte u niekoľkých iných spolkov, ktoré v súčasnosti úspešne mastia v rodnej reči, toto je domáca pocta „zámoriu“, ale baví ma. S nejakými netradičnými nápadmi sa tu nikto ohurovať nesnaží, pozitívom však je variabilná atmosféra, zafarbená „Juhom“, ktorý má bližšie k delte Mississipi než k dolnému toku mocného Váhu, a rockový ženský vokál v „Skinless Beast“ alebo akustické pasáže v záverečnej „Dead Man Walking“ sú príjemným oživením. Nemáme tu nejakú nedokrvenú napodobeninu niečoho „značkového“, ale vydarený kus hudby, „ochranné prvky“ mu veľmi nepomohli, dúfam však, že ako oficiálne vydanie bude medzi fanúšikmi čo najskôr, potenciál osloviť je tu veľký.

1

Kvôli originalite sa tento album počúvať neoplatí. Kvôli hudbe určite áno.

7,5 / 10