LEPROUS - The Congregation

LEPROUS - The Congregation

LEPROUS - The Congregation

LEPROUS - The Congregation

Veľké dobrodružstvo mladých Nórov pokračuje. Keď som v lete roku 2011 ospevoval hravosť a neuchopiteľný eklekticizmus albumu „Bilateral“, ani vo sne sa nedalo tušiť, akými temnými uhoľnými dolmi preženú svoj hudobný výraz na ďalšej nahrávke „Coal“.

Z beťárskej avantgardnej kapely, ktorá skutočne spájala všetko možné od Milesa Davisa až po MESHUGGAH a medzitým si odskakovala do sveta pop music, sa stalo temné, do seba zahľadené zoskupenie – LEPROUS vtedy započali novú etapu svojej kariéry.

Tá trvá až do dnešných dní. Kolega Darkmoor to v recenzii na predchádzajúci album napísal veľmi pekne – ako keby nad LEPROUS niekto zhasol slnko. Nič presvetlené či rozverné nečakajte ani na novinke „The Congregation“. Nie náhodou vznikala väčšina skladieb počas nočných služieb frontmana Einara – až donedávna bol líder LEPROUS zamestnaný ako opatrovateľ autistických pacientov. Nový album je však napriek tomu naskutku pestrý a zaujímavý. Je to čaro krásnych sivých kvetov pučiacich na čiernej, uhoľnej lúke. Skutočne, platňa „The Congregation“ nadväzuje presne tam, kde „Coal“ doznievala.

LEPROUS

Silu albumu „Coal“ som naozaj docenil a precítil až na koncertoch. Naživo sú LEPROUS skutoční majstri svojho remesla, na pódiách väčších či malých klubov im to pristane najviac. Trikrát hrali v Bratislave, z toho dva razy na samostatných vystúpeniach, raz som ich výkon ospevoval na veľkom fóre festivalu Brutal Assault. Aj nový album ako keby svojimi aranžmánmi predpovedal chytľavé koncertné prevedenie – aranžmány sú jednoduchšie, ucelenejšie, učesanejšie. Napriek tomu však skrývajú množstvo zákutí na objavovanie a neustále odkrývanie čarov modernej tvrdej hudby. LEPROUS tvoria parádnu výstavnú progresívnu muziku pre rok 2015.

Stay with me now... when I´m falling

V skladbe „The Flood“ je všetko, čím sú noví LEPROUS takí príťažliví. Na jednoduchú elektronickú slučku nadviažu ťažké djentové gitarové riffy, kompozícia vybuchne do omračujúceho refrénu s tradične úžasným Einarovým spevom, pod tým všetkým neposedne bublocú Baardove bicie. Už teraz sa teším na október a to, ako táto pecka bude krásne fungovať naživo.

Od chytľavého popíku, cez náznaky v podstate filmovej hudby (skúste robustnú záležitosť „Slave“) až po blackmetalovú drsnosť vo vokáloch, ktoré v Einarovom podaní znejú ako pocta jeho švagrovi (Ihsahn sa opäť raz chopil producentského žezla) – na novinke LEPROUS je všetko, na čo sme si za tie roky u tejto fascinujúcej kapely zvykli. Nikdy predtým to však nebolo v takejto silnej a priamočiarej podobe. „The Congregation“ sú skrátka absolútni LEPROUS, na žiadnom albume nezneli takto jednoznačne, posadení do vlastnej, celé roky brúsenej a hýčkanej luxusnej škatuľky.

Potešiteľná je i skutočnosť, že kapela si v súčasnosti začala na seba konečne zarábať a že napríklad ich jesenné turné je podľa Einarových slov ziskové už teraz, predtým než vyrazili na cesty a predali čo i len jediné tričko. LEPROUS sa práve dnes vyhrievajú pod šťastným slnkom. Nič to, že je tmavé a pochmúrne. Nórski majstri melancholickej hudby zažívajú skutočne veľké chvíle.

39

LEPROUS sa práve dnes vyhrievajú pod šťastným slnkom. Nič to, že je tmavé a pochmúrne. Nórski majstri melancholickej hudby zažívajú skutočne veľké chvíle.

9,5 / 10
-
8,3 / 10

Stopáž: 70:58

Produkce: LEPROUS, Ihsahn, Heidi Solberg Tveitan
Studio: Fascination Street, Mnemosyne Studios

1. The Price
  2. Third Law
  3. Rewind
  4. The Flood
  5. Triumphant
  6. Within My Fence
  7. Red
  8. Slave
  9. Moon
  10. Down
  11. Lower
  12. Pixel (Digipack Bonus Track)

Malina (2017)
Live At Rockefeller Music Hall (2016)
The Congregation (2015)
Coal (2013)
Bilateral (2011)
Tall Poppy Syndrome (2009)
Aeolia (Demo CD) (2006)
Silent Waters (Demo EP) (2004)

Šmarjapanenko skákavá... Když ještě v první minutě zazní "o-o-óóóóó" a celá deska je zase prošpikovaná dalšími táhlými popěvky včetně již minule favorizovaného "áááááááá"...kdyby si konečně aspoň vyndal ten knedlík z krku. Prostě tohle je Solbergovo další vokální cvičení, se kterým si ještě zopakuje počítání Kolstad. Zbytek jim do toho nahodile seká riffy. A-a-a-áááááá....auuuuuu. Hrozné.
Shnoff | 25. května 2015