CRIMINAL ELEMENT - Modus Operandi

CRIMINAL ELEMENT - Modus Operandi

CRIMINAL ELEMENT - Modus Operandi

CRIMINAL ELEMENT - Modus Operandi

Nerád nosím drevo do lesa, ale pre istotu – CRIMINAL ELEMENT založili gitarista Sparky Voyles a v začiatkoch bubeník, dnes vokalista Vince Matthews v roku 2001, to vtedy akurát dohrávali svoju kariéru v DYING FETUS. K väčším aktivitám sa odhodlali po roku 2005, kedy ich posilnili také mená ako Derek Boyer a Terrance Hobbs, za ktorých stačí spomenúť SUFFOCATION (a na zozname majú okrem toho viac pojmov), popri Sparkym zopár ďalších členov MISERY INDEX a kopa ďalších nie neznámych typov, súpis bývalých členov vydá za telefónny zoznam menšieho mesta (ok, niekde na Falklandoch, ale aj tak). Ani aktuálny bubeník nie je žiadny zelenáč, o WASTEFORM alebo SKINLESS ste hádam už počuli.

Od 9. apríla je na svete druhý dlhohrajúci album skupiny, v ktorej Vince Matthews svetu servíruje svoje i cudzie príbehy zo šikmej plochy i sveta za mrežami, keďže jedno tak akosi chodí s tým druhým. Odhadujem, že pár názvov je priamo z kriminálneho i kriminalistického slangu, celkom určite to platí v prípade „Suicide By Cop“. (Keď sme pri tom, „Blaze Of Glory“ je tiež z tohto súdka.)

Novinka má necelú polhodinku, desať skladieb, a  na začiatku nejaký kriminálny živel zopakuje (lebo toto už CE mali na jednej EP) , že „niektorí ľudia sa narodili, aby tvorili hudbu, iní na to, aby rozbili atóm, ja som sa narodil, aby som kradol“. A po tomto si fanúšikovia skupiny môžu položiť otázku, či majú radosť, a odpovedať si na ňu kladne.
 CRIMINAL ELEMENT

CRIMINAL ELEMENT si už na začiatku vymysleli vlastný štýl, ktorý aj na novinke veľmi zdatne rozvíjajú. To, čo „Modus Operandi“ charakterizuje, je energia, chytľavosť a priamočiarosť, vyslovene hitová zmes priamočiareho nabrúseného death metalu, grind a hard coru a aj výdatnej porcie úderného amerického thrash metalu z prelomu 80. a 90. rokov.

Skupina, do ktorej si prinajmenšom Hobbs a Boyer chodia oddýchnuť od komplexných technicko-brutálnych deathmetalových kompozícií v SUFFOCATION, je totiž skvelým spojením klasického newyorského kovu smrti, strihnutého HC tak, ako ho poznáme od PYREXIE na albume „System Of The Animal“, a ortodoxnejších BDM, ale zároveň riadne groovy INTERNAL BLEEDING, s nekompromisným death/grindom MISERY INDEX a trochou hard či thrash coru od CARNIVORE po WEHRMACHT. Celkové vyznenie má často blízko k predstave toho, ako by death/grind uchopili dodnes nedocenení neworleanskí thrasheri EXHORDER.

K tomuto dojmu zvádza napríklad aj Matthewsove agresívne frázovanie, občas je to dokonca viac Kyle Thomas, prípadne Phil Anselmo (PANTERA) než vokalista DM bandy. Neobmedzuje sa však len na tento typ „spevu“, je to viacero ťažkých growlov a revaných či vrieskaných partov, čím je vokálna stránka pestrá a zároveň typická pre CE. Pokiaľ ide o muzikantské výkony, zúčastnení si počuteľne užívajú to, že obrábajú iný ako domovský terén a pri všetkej priamočiarosti sypú aj bohaté sóla, občas celkom psycho vyhrávky, skrátka napriek tomu, že si tu dávajú pohov od veľkej techniky, má to celé šťavu a nehrozí nuda ani dojem odfláknutosti. Zvukovo ide v porovnaní s napr. majestátne zlovestným, apokalypsu ohlasujúcim znením SUFFOCATION skôr o zvukový záznam násilnej ulice a podsvetia, ktoré sa so svojimi ľuďmi rozhodne nemaže. Skrátka CRIMINAL ELEMENT, aký nás baví a má potenciál ešte nejaký čas v takejto forme vydržať.

P.S. Vždy ma pobaví, keď ma niekto „usmerňuje“ odkazovaním na kredibilitu recenzií na Metal Archives. Napríklad tomuto materiálu dalo hlúpe decko z USA (pôvod s jeho hlúposťou nemá nič, aby náhodou niekto zbytočne nesurmil surmitmi) 25 %. Hodnotenie, aké sa dáva kapele, ktorá sa na akomkoľvek hudobnom nosiči ocitla omylom, nezvláda ani základ hry na nástrojoch, nevie zložiť niečo, čo by sa podobalo skladbe, nahrávala na mobil a obal nakreslila za dve minúty prepisovačkou na linkovaný papier zo zošita. Čo ti j...

1

Nárez drsný ako svet zločinu a trestu, zároveň poslucháčsky priateľský. Aj keď nie k poslucháčovi napríklad Jemných melódií či Rádia Lumen.

8,5 / 10