Arjen Anthony Lucassen´s STAR ONE - Space Metal

Mistr Lucassen má nový projekt. Pro ostřílené fanoušky dvoumetrového habána jistě nic neočekávaného, neboť tento pán střílí od boku jednu desku za druhou, přičemž nehraje žádnou větší roli, podepíše-li se pod ni jménem AYREON, AMBEON, STRANGE HOBBY nebo třeba úplně jinak. Nyní tedy nastal čas útoku vesmírným kovem a první jasná hvězda nám načrtne kontury, kterými hodlá posluchačstvo oslnit. Podle dosavadních ohlasů se navíc zdá, že potřebného třpytu nepostrádá a dá-li velký stvořitel, nadějeme se zřejmě i dalšího kosmického seriálu na pokračování. Hudebního seriálu.

Vítejte na opuštěné kosmické stanici, kdesi uprostřed nezměrných dálav temnoty a hlubokých černých děr. Vítejte v říši hvězdného prachu, kde k uším smrtelníků jen z velkých dálek pronikají ozvěny dávno minulých výkřiků mezigalaktických vesmírných křižáků. Výtah je připraven, stačí zmáčknout tlačítko... Vzápětí letí vzhůru a s ním nastupují i ostré laufy kytary stíhané breaky škopků, to když uši nepřipravených astronautů zahlcuje úvodní, nejsvižnější píseň celé vesmírné odysey, "Set Your Controls". Arjen se vrací k ostrým kytarám - to je zřejmě první a nejpodstatnější rozdíl oproti spíše vláčnějším deskám AYREON. Samozřejmě klávesy nechybí, je jich mnoho, je jich nepočítaně, analogové, syntezátory, ale v drtivé většině pouze Hammondky dokreslují a dobarvují kytarové riffy. Pravda, co se týká rychlosti, hranice z úvodu již nebude překročena. Netřeba však zoufat. Žádný ze zbývajících štychů totiž nepostrádá tradiční pestrost Lucassenova kompozičního umu, hradby hlasů (vždyť si zkontrolujte kolika zpěváky byla tentokrát zaplněna soupiska účinkujících) a přestože mezi nimi není žádná monstr hvězda typu Bruce Dickinsona (šperkujícího poslední zápis AYREON), minimálně jména jako Russell Allen nebo Dan Swanö patří k profláknutým. Zlatá hvězda večera? Rozhodně šestá "The Eye Of Ra", která se z úvodních kláves přelije do zasekávaného refrénu, aby vyvrcholila překrásným sborem, když na pozadí postupně utichají všechny nástroje a zůstává osamocená masa hlasů do svištícího roje meteoritů. Odcizení, odlidštění, pouze vesmír a vy. Tady běhá mráz po zádech… spolehlivě!

Pokud patříte mezi fanoušky, kterým nesmí od jejich oblíbenců uniknout ani nota, doporučuji sehnat si limitovanou dvojcédéčkovou edici alba, na které kromě shora recenzovaného najdete ještě něco raritního materiálu v podobě coverů (např. Bowie), odlišných verzí zveřejněných skladeb a dokonce i dvě písně pokračující v nastíněném konceptu - "Spaced Out" (inspir. Dark Star) či "Inseperable Enemies" (inspir. Enemy Mine). Šťastnou cestu na vesmírných toulkách a nechť vás Síla provází!

7

Návrat k elektrickým kytarám - určitě nejdůležitější postřech z poslechu desky "Space Metal". Jinak samozřejmě Arjen Lucassen nehodlá uniknout sám sobě, takže se připravte na typický rukopis s bombastickou výpravou. Skvělé jako vždycky!

8 / 10
7 / 10
8,4 / 10