DYING PASSION - Absorb

DYING PASSION - Absorb

DYING PASSION - Absorb

DYING PASSION - Absorb

Doby, kdy se DYING PASSION plně oddávali (post) doommetalové melancholii jsou už definitivně pryč, což koneckonců již dost výstižně demonstrovaly i jejich předchozí nahrávky. Novinka „Absorb“ nachází kapelu v zajímavém tvůrčím rozpoložení, ve kterém se mísí vzletnost pěveckého projevu Zuzany Jelínkové s tentokráte poněkud zemitějším zvukem kytar. Šumperští jakoby se tak trochu nepřímo vraceli zpátky ke svým kořenům a zároveň se nechtěli vzdát svého pečlivě budovaného stylu. Deska, která nedávno spatřila světa tak přináší atraktivní materiál, jenž se však nevyhnul kvalitativní nevyrovnanosti.

DYING PASSION

Je to škoda, protože DYING PASSION v těch nejpovedenějších momentech dokazují, že jim nechybí schopnost složit silné a poutavé písně žijící svým vlastním životem. Záměr umístit na začátek alba přímočarou vypalovačku „A Silent Witness“ dokazuje, že to skupina s návratem k syrovějšímu zvuku myslí vážně. Zamrzí však, že úvodní záležitost očekávaného alba vyzní poněkud tuctově a nepřekvapí ničím, pakliže za překvapení nepovažujeme jistý a přesvědčivý projev Zuzany. Moravanům však narůstají křídla především se skvělou trojicí skladeb začínající u třetí „Muse Of Mundane Days“. Píseň, jež možná nejvíce odkazuje ke starším nahrávkám kapely, vyzdobí vynikající refrén a pochmurně naléhavá atmosféra. Návrat ke vzletným rockovým výšinám představuje odlehčená „I Like A Noise“, která boduje svojí jednoduchou melodickou linkou a dalším brnkáním na melancholickou strunu, aby zároveň uvedla roztancovanou „Give“, jejíž zdařilý refrén vám bude v mysli rezonovat ještě hodně dlouho.

DYING PASSION si i navzdory přitvrzení zachovávají svoji typickou kompoziční hravost, košatost a uvolněnost, která však především ke konci alba trošku ztrácí dech. Problém bych viděl hlavně v jeho trochu předimenzované stopáži. Redukce o dvě skladby by mu určitě neuškodila a nahrávku by to více stmelilo a nepochybně by jí to přidalo i na spádu. Rozhodně se však nedá říct, že by kapela měla ve svém směrování jakékoliv pochybnosti. Z „Absorb“ je cítit skladatelská jistota i plná důvěra ve vlastní schopnosti a v neposlední řadě i kompoziční zkušenost. Koneckonců šumperští už se dávno řadí mezi vyspělá hudební tělesa, která nepotřebují nikomu, snad jen kromě sobě samotným, nic dokazovat. O produkci se již tradičně skupina podělila se Stanislavem Valáškem, v jehož lipovském studiu se deska i nahrávala. Opět si však nedokáži odpustit povzdech nad poněkud méně výrazným zvukem kytar a bicích, jejichž razantnější produkce by zvuk alba bezpochyby osvěžila životodárnou dávkou dravosti a energie, kterou já osobně trochu postrádám.

DYING PASSION

Když se některá z původně metalových kapel začala vzdalovat svému původnímu žánru, zvyklo se tvrdit, že si tak zároveň hledá i nové publikum. Těžko říct, do jaké míry tohle už od desky „Sweet Disillusions“ z roku 2004 platí o DYING PASSION, každopádně novinka stávající posluchače určitě nezklame a neodradí. Se získáváním nových to bude už trošičku komplikovanější. Byť písničkoví, posluchačsky přístupní a mnohdy i příjemně chytlaví, budou své věrné nadále hledat především mezi otevřenějšími posluchači metalu a rocku, na jejichž pomezí se nadále ladně pohybují.

Šumperští mají i přes výšeuvedené výtky na svědomí počin, jehož nejsilnější momenty patří podle mého názoru zároveň i k nejsilnějším momentům jejich dosavadní kariéry. Povedené tvůrčí nápady však nezdobí celou desku, jejíž trochu slabší úvod a závěr ohraničují výbornou prostřední část a zejména její první polovinu. „Absorb“ je nepochybně nahrávkou kvalitní, která ani v těch méně zdařilých chvílích nenudí, ale zároveň za sebou zanechává i některá nenaplněná očekávání.

PS: Opomenout nelze ani DVD bonus zachycující atmosféru loňského výročního koncertu v brněnském Faval Music klubu. Úroveň záznamu sotva snese srovnání s kvalitou plnohodnotných hudebních DVD, avšak jako bonus přiložený v úhledném obalu tvoří určitě příjemnou nadstavbu standardního produktu. Komu je pak málo živé vystoupení, jemuž by mimochodem svědčilo spontánnější publikum, může si ještě prostřednictvím několika videoklipů udělat i obrázek o vizuální prezentaci kapely.

1

Kolekce tu velmi, tu méně povedených písní šumperským DYING PASSION reputaci určitě nekazí, ale zároveň ani nedává důvod k velikému nadšení.

7 / 10