JESU - Infinity

JESU - Infinity

JESU - Infinity

JESU - Infinity

„Som zvyknutý strácať sympatie mojich fanúšikov,“ priznáva Justin K Broadrick v interview pre magazín Tiny Mix Tapes to, čo je beztak evidentné. Rovnako, ako sa v istej dobe nehodilo nesledovať všetko, čo (nie len) pod značkou JESU bývalý člen legendárnych GODFLESH vydal, tak sa časom – ako počet nahrávok stúpal a ich kvalita kolísala – zaradilo meno Broadrick k hudobníkom, ktorým (ako Andersenovmu rozprávkovému cisárovi) nemá z úcty kto povedať, že sa minimálne z času na čas producírujú nahí.

Lenže ono sa zdá, že viac než o kŕmenie hladných fanúšikov zriedenou kašou išlo o tvorivé hľadanie seba samého. Značka JESU v dobe po „Conqueror“ načala a dovŕšila prerod na oficiálny „one-man“ band, ktorému Broadrick sám zastrešuje aj vydavateľské aktivity. Album šuflíkových skladieb „Pale Sketches“, nepríliš vydarené EP pre Hydrahead „Lifeline“ a štvorica ďalších neradových nahrávok a splitov porozhadzovaných naokolo je korunovaná „Infinity“ – na ploche päťdesiatich minút sa rozprestierajúcou jedinou skladbou.

JESU

Repetitívny začiatok s jemnou melodickou figúrou, za ktorou sa skrýva zhlasňujúca sa ruchová slučka, je nasledovaný zlomom po takmer troch minútach; ten prináša syntetický tep bicieho automatu, zámerne maximálne odľudšteného, doplneného typicky zvonivou, minimalistickou gitarovou linkou a Broadrickovým spevom.

Po ôsmich minútach sa hudba zlieva do homogénnejšieho prúdu pripomínajúceho vynikajúce, prelomové EP „Silver“, aby sa hneď o pár minút stočila späť smerom k surovému, naboostrovaného zvuku raných nahrávok JESU. Záverečnú štvrťhodinu ukončuje Broadrick hardcorovými výkrikmi, vzdialenými od zasneného spevu-nespevu, ktorý sa stal jedným z poznávacích znamení JESU. Po dvadsiatich piatich, neočakávanie rafinovaných a pestrých minútach prichádza fade-out a prechod do druhej polovice albumu.

Na nej sa Broadrick okrem ostatných nástrojov ujíma živých bicích, prinášajúc zmenu soundu a zaujímavý kontrast so strojovo neúprosnou rytmikou prvej časti nahrávky. Zvukovo čistý úvod sa nesie vo „westernovom“ štýle súčasných EARTH a pokračuje spôsobom, opäť nesúcim všetky znaky JESU – s rozdielom, že na ploche desiatok minút má Broadrick viac času motívy načrtnúť, rozvinúť, rozpracovať a (konečne!) zakončiť a zaradiť do celistvého prúdu hudby, ktorý poslucháča vtiahne a nepustí. Odklon od piesňovej formy „Silver“, „Conqueror“ a nasledujúcich nahrávok je evidentný, ale, akokoľvek možno dočasný, k prospechu veci.

Ani „Infinity“, zakončený desaťminútovým uspávankovým finále v podaní loopov nezefektovanej, cinkavej gitary len občas podporenej vlnou hrmivého riffu, síce nie je radový album, ale po dvoch rokoch tápania má k nemu najbližšie. Rovnako ako brutálny debut hlukového superprojektu GREYMACHINE patrí k tomu zapamätateľnejšiemu, pod čo sa Broadrick v svojej post-godfleshovskej kariére podpísal. Ak vám menu JESU medzičasom vypadlo z hudobnej mapy, nastal čas na malé kartografické úpravy.

4

Sľubný návrat k LP-čkovej stopáži.

7,5 / 10
6,5 / 10
6,2 / 10

1. Infinity

Ascension (2011)
Christmas (EP) (2010)
Heart Ache & Dethroned (2010)
Opiate Sun (EP) (2009)
Infinity (2009)
Why Are We Not Perfect (EP) (2008)
split s BATTLE OF MICE (2008)
split s ENVY (2008)
Lifeline (EP) (2007)
Pale Sketches (2007)
split s ELUVIUM (2007)
Sun Down / Sun Rise (EP) (2007)
Conqueror (2007)
Silver (EP) (2006)
Jesu (2005)
Heart Ache (EP) (2004)

7 / 10
Justin Broadrick minulý rok celkom príjemne prekvapil. Kolísavá úroveň niektorých z jeho kratších prezentácií vychádzajúcich posledné roky pod hlavičkou JESU neveštila o smerovaní čoraz viac tápajúceho maestra nič dobré. Stále chýbajúceho riadneho nasledovníka albumu „Conqueror“ sa však už možno čoskoro dočkáme, čoho signálom obsah môže byť aj vyššie recenzovaného aktuálneho počinu. Do istej miery ide rekapituláciu všetkého toho, čím si JESU počas svojej krátkej existencie prešli. Lenže na rozdiel od iných, prevažne rozvláčnych zasnívaných a čoraz jemnejších pokusov, na „Infinity“ zrazu všetko dáva zmysel a je umne a nenásilne poprepájané do kompaktného celku. Poteší fakt, že aj napriek svojej dĺžke odsýpa takmer snový „Infinity“ rovnako plynulo ako rozsiahle kompozície z debutu a neraz dokonca poriadne zahrmí. „Infinity“ sa rozhodne nevyrovná silnému počinu projektu GREYMACHINE, ostáva však prinajmenšom celkom dôstojným pripomenutím sa Broadricka, ktorý má stále čo povedať.
Radicalcut | 3. ledna 2010

6 / 10
Moje sympatie Justin Broadrick v žiadnom prípade nestratil. Horšie je to však so záujmom o jeho novšiu tvorbu. Po mojej osobnej vrcholnej dvojke, EP "Silver" a albume "Conqueror", sa mi JESU vzdialili elektronickými experimentami a redšou produkciou, vzdialenou ťažkotonážnemu popu, ktorý som si od nich zamiloval. Pri novinke "Infinity" sa žiaden návrat nadšenia žiaľ nekoná. Čo kolega Thorn považuje za "zámerne maximálne odľudštený" bicí automat a myslí to zrejme pozitívne, považujem ja za veľmi odpudivé a zvukovo trápne naprogramované bicie, kaziace dojem z inak celkom zaujímavého kusu hudby. Nemám najmenšie pochybnosti, že sa jedná o zámer autora a preto mu nehodlám výčítať ani bicie, ani "jednotrackovosť" albumu, ani celkovú produkciu, ktorá má k veľkoleposti "Silver" ďaleko tak, ako mávajú väčšinou skoršie nahrávky kapiel ďaleko k tým neskorším. Chápem, že Justinovi Broadrickovi dnes ide asi o iný typ fanúšika.
V-dur | 3. ledna 2010