VADER - Necropolis

VADER - Necropolis

VADER - Necropolis

VADER - Necropolis

Nemůžu říct, že bych se toho vysloveně bál, nicméně jsem na to nejednou pomyslel. Vydrží polským smrtonošům VADER, notabene znovu ze tří čtvrtin překopaným, jejich zářivá forma ze dvou minulých digitálních zápisů „The Art Of War“ a „Impressions In Blood“? Jedenadvacátý srpen ukázal. Časy hojnosti jsou (pevně doufám, že ne nenávratně) pryč a to, co před námi na jubilejním (desátém studiovém a dlouhohrajícím zároveň, počítám-li dobře) albu „Necropolis“ vzývá záhrobí, jsou VADER jako vystřižení z nějaké skutečné nekropole. Vyzáblí, vybledlí, obrostlí mechem a zkoušející upoutat pozornost kolemjdoucích nápadným předváděním kousků dávného data, jež samozřejmě zvládnou i se zavřenýma očima. Jako léty unavený potulný muzikant, který usedá ke stařičkému flašinetu, ovládajícímu jednu jedinou skladbu, aby si vydělal na živobytí.

VADER

Skutečně pro tuhle kolekci nenalézám slůvek slitování či soucitu, protože je pro mne zkrátka a jednoduše jedním obrovským zklamáním. Ne snad kvůli absenci typického zvuku, ostré nálady a identifikace na první poslech (neboť skutečně nic z toho neabsentuje), ale především kvůli tomu, že sotvaže se kapela do sytosti vykoupala v blýskavé záři svých posledních počinů, okamžitě klesla o dvě třídy níž, místo aby alespoň se ctí obhajovala dejme tomu „drobný nedostatek formy“. A nefunkční zabřednutí VADER do své vlastní minulosti, pupeční šňůrou napojené na akutní nedostatek zpracováníhodného materiálu, je dokonce takové, že beze všech pochyb může v posluchači vyvolat dojem podobný mému rozhořčení. Kapela se staromilecky přiklání k thrashovější náladě (vzpomeňme alba „The Beast“), ovšem ruku v ruce s tím působí dojmem, že jí došla veškerá inspirace, pročež málem mele z posledního. Tenhle fakt dokresluje nejen poměrně necitlivý počet doplňujících okamžiků, které do slova a do písmene pouze vyplňují hrací čas alba (intra „The Seal“ a „Summoning The Futura“ a prakticky nic nenabízející covery „Black Metal“ a „Fight Fire With Fire“), ale především opravdová a hmatatelná nuda obsažená ve zbývajících třiceti minutách nahrávky. Ani trocha vzrušení, napětí nebo dokonce mrazení v zádech, dříve tak často zažívaného, prostě v zásadě nic, co by nám značně archaicky sterilní „Necropolis“ zanechávalo.

Jistě, mohli bychom se pozastavit u některých konkrétních skladeb („Rise Of The Undead“, „Dark Heart“ či „When The Sun Drowns In Dark“) a hledat v nich drobné momenty, které jsou tak trochu v rozporu s vyzněním předcházejících řádků, ale komu bychom tím prospěli? Navíc by to byla práce hodná pinzety a mikroskopu, a tudíž naprosto neefektivní. Mohu-li tedy vyslovit závěrečné resumé (aniž bych při tom zároveň nesrovnával s přímo se nabízejícím letošním produktem krajanů BEHEMOTH), doporučil bych VADER zahodit kliku od onoho flašinetu někam do hodně hluboké vody, zapomenout do které a zkusit to ještě jednou.

75

Nedávné časy hojnosti jsou tytam a VADER mají co dělat, aby si alespoň nezkazili léta budovanou velmi dobrou pověst.

5,5 / 10
8,5 / 10
6,6 / 10

Stopáž: 40:44

Produkce: Sławek & Wojtek Wiesławski, Tue Madsen
Studio: Hertz Studio, Polsko

1. Devilizer
  2. Rise Of The Undead
  3. Never Say My Name
  4. Blast
  5. The Seal
  6. Dark Heart
  7. Impure
  8. Summoning The Futura
  9. Anger
  10. We Are The Horde
  11. When The Sun Drowns In Dark
  12. Black Metal (VENOM cover)
  13. Fight Fire With Fire (METALLICA cover)

Tibi Et Igni (2014)
Welcome To The Morbid Reich (2011)
Necropolis (2009)
XXV (Best Of) (2008)
And Blood Was Shed In Warsaw (DVD) (2007)
Impressions In Blood (2006)
The Art Of War (EP) (2005)
Night Of The Apocalypse (DVD) (2005)
The Beast (2004)
Beware The Beast (EP) (2004)
Blood (EP) (2003)
More Vision & Voice (DVD) (2002)
Revelations (2002)
Reign Forever World (EP) (2001)
Litany (2000)
Live In Japan (Live) (1998)
Vision & Voice (VHS) (1998)
Kingdom (EP) (1998)
Back To The Blind (1997)
Reborn In Chaos (1997)
Future of The Past (1996)
De Profundis (1995)
An Act Of Darkness/ I.F.Y. (EP) (1995)
Sothis (EP) (1994)
The Darkest Age - Live (Live) (1993)
The Ultimate Incantation (1993)
Morbid Reich (demo) (1990)
Necrolust (demo) (1989)

8,5 / 10
Toho starého poľského vlka len tak niečo nezlomí. Odíde mu celá kapela a on s novými hudobníkmi okolo seba s prehľadom zvalcuje DEICIDE neskutočne intenzívnym predskakovaním na bratislavskej koncertnej zastávke začiatkom roka.
Nemenej suverénne si počína aj v prípade štúdiového kántrenia večných pochybovačov o nehynúcej sile mocných VADER. "Necropolis" je opäť raz vynikajúci deathmetalový manifest. Stará škola jak hovado - v záverečnej skladbe tuším Piotr otvoril šuflík z polovice osemdesiatych rokov. Thrashmetalové palivo do poľskej mašiny smrti. Ej veru, stále jazdí parádne!!
Rudi | 7. září 2009