SUNN O))) - Monoliths & Dimensions

SUNN O))) - Monoliths & Dimensions

SUNN O))) - Monoliths & Dimensions

SUNN O))) - Monoliths & Dimensions

Skutečně jako den a noc působí koncertní a studiová tvorba amerických SUNN O))). Ústřední duo, kolem kterého se v posledních letech soustředil značný počet nově nabytých fanoušků, se připomíná s velmi překvapivou nahrávkou, která jen symbolizuje onu zmiňovanou propast mezi její zničující živou prezentací a experimentálními a badatelskými alby. „Monoliths & Dimensions“ skutečně jako by rozšiřoval jejich monolitickou tvorbu o další a další rozměry. Angažování početného zástupu různorodých hostů jen podtrhuje snahu kalifornských o pestřejší aranžmá a odpoutání se od sevřeného kakofonického zvuku z „Black One“ (2005).

SUNN O)))Táhlý a hutný riff úvodní „Aghartha“, pravda, o nějakém posunu zatím příliš nevypovídá. SUNN O))) v duchu své nejlepší tradice vrství kytarové stěny pěkně jednu přes druhou, jednotlivé dlouhé a zdánlivě nekonečné riffy nechávají znít co nejdéle a vy postupně cítíte, jak vám jejich „hudba“ začíná pomalu ale jistě rvát vnitřnosti. Než se tak stihne stát úplně, kytary začínají ustupovat do pozadí, aby připravily pole pro Csihárovu deklamaci, která postupně uvede na scénu další nástroje, jejichž zvuk si posluchač zpočátku ani příliš neuvědomuje. SUNN O))) se i přes zjevnou snahu o osvěžení základního stavebního prvku své tvorby, který tvoří neprostupný kytarový zvuk, nevzdávají svého pojetí temnoty a atmosféry z „jiného světa“. Maďarský (black) metalový světoběžník, který s duem O´Malley – Anderson výrazně spolupracoval už v minulosti, představuje i nyní nepsaného třetího člena SUNN O))) a jeho autorský rukopis je už jen při pohledu do graficky tradičně skvěle vyvedeného bookletu plného částí textů v maďarském jazyce zřejmý.

SUNN O)))Početná armádu hostů, která se na nahrávání podílela, dává o sobě vědět na celé ploše nahrávky a nejvýrazněji možná v „Big Church“, kterou symbolizuje jednak jistá záliba v sakrálních prostorách; o čemž jasně vypovídá i počin „Dømkirke“ (2008) a taktéž dlouhatánský maďarský podtitul. Ženský sbor navozuje atmosféru některého z klasických horrorových filmů a Csihárovo šeptání připomíná nějakou velmi zvláštní formu modlitby. Element ženského hlasu pomáhá výrazným způsobem „polidšťovat“ ten riffový lomoz, který jej doprovází. Velmi zdařilé oživení přinášejí dechové nástroje. Zatímco v „Hunting&Gathering (Cydonia)“ představuje trumpeta pouze určité zpestření, tak v závěrečné (a na sbírce možná i nejpovedenější) „Alice“ je zvuk trombónu dominantním prvkem, který určuje její zasněnou a na poměry SUNN O))) i značně, byť v tomto směru už leccos naznačila kooperace s japonskými BORIS, neobvyklou náladu.

Přísun k muzikálnějšímu a, ač to v případě této nekonvenční dvojice zní lehce paradoxně, i melodičtějšímu pojetí nejlépe demonstruje právě druhá polovina nahrávky. „Hunting&Gathering (Cydonia)“ prakticky na celé její ploše táhne jeden chytlavý a zemitý riff, který jakoby vypadl z kuchyně klasik doom metalového žánru a z tohoto pohledu jí tedy i kromě jiného lze brát jako jistou formu pocty. „Alice“, kterou vyšperkovaly již uvedené dechové party, doslova hýří potemnělou atmosférou strachu a ohrožení, aby pozvolně za zvuků jemných strun harfy přešla v melancholické rozjímání a nechala tak otevřený prostor pro predikci dalších hudebních experimentů SUNN O))), které očividně, držíce se své základní drone doomové linie, nemají jakýchkoliv dalších hranic. „Monoliths & Dimensions“ není na první poslech albem, které by vyzařovalo takovou auru „zla“, jako „Black One“, ale svým barevnějším a hravějším provedením nabízí i širší škálu nálad a pocitů, které ještě stále disponují značným množstvím nakažlivé negativní energie. Přesně takové, jaká zdobí SUNN O))) už od jejich počátků.

10

Pestřejší a barevnější album, než jeho předchůdci. Zlověstná atmosféra je nyní rozptýlená v soukolí záchvěvů zasněnosti a melancholie.

8 / 10
9,5 / 10
8,2 / 10

Stopáž: 53:39

Produkce: SUNN O))), Randal Dunn & Mell Dettmer

1. Aghartha
  2. Big Church
  3. Hunting & Gathering (Cydonia)
  4. Alice

Life Metal (2019)
Kannon (2015)
Monoliths & Dimensions (2009)
Dømkirke (2008)
Oracle (2007)
La Mort Noir dans Esch/Alzette (live) (2006)
Candlewolf Of The Golden Chalice (EP) (2005)
Black One (2005)
Cro-Monolithic Remixes For An Iron Age (EP) (2004)
White2 (2004)
The Libations Of Samhain (live) (2004)
Live White (2004)
Veils It White (EP) (2003)
White1 (2003)
Flight Of The Behemoth (2002)
ØØ Void (2000)
The Grimmrobe Demos (1999)

9,5 / 10
SUNN O))) síce momentálne koncertne oslavujú prapôvodný koncept gitarového dua ("no guests, no vocals, no keyboards"), no na radovej doske sa napriek priamej citácii raných EARTH v "Hunting & Gathering (Cydonia)" vracajú ku všetkému, pod čo sa podpísali v dobe od vydania predošlého albumu "Black One" (2005). Na "Monoliths & Dimensions" nie je problém nájsť výhonky "Altar" (2006), zvukovo jemnejšej kolaborácie s BORIS, ozveny pretrvávajúcej fascinácie vystúpení v sakrálnych priestoroch (po živáku "Dømkirke" tu reprezentovanej fantastickou "Big Church" so zborom vedeným Jessikou Kinney a vyznením evokujúcou ELEND) i viacmenej klasicky sunnovských drone kusov (úvodná "Aghartha").

Booklet, netypicky s plnou textovou prílohou, ako kľúčových hráčov uvádza Attilu Csihára a Orena Ambarchiho; Attilov vklad v textovej a vokálnej rovine prináša dominantnú rolu maďarčiny(!), podobne ako na EP "Oracle" (2007). Každá zo štvorice zreteľne oddelených skladieb však prichádza so svojskou náladou, dokreslenou vkladom vzácnych hostí. Keď na konci záverečnej "Alice" doznejú najazzlé tóny dychovej sekcie, je zrejmé, že to SUNN O))) opäť vyšlo. Možno menej spontánny, ale o to viac prešpekulovaný, "hodinársky" precízny prístup sa prelial do ďalšej, až nečakane vynikajúcej nahrávky.
Thorn | 21. června 2009