MASTODON - Crack The Skye

MASTODON - Crack The Skye

MASTODON - Crack The Skye

MASTODON - Crack The Skye

Nedá se říct, že by se zrovna američtí MASTODON hodlali plácat na jednom místě a žít ze své již docela úspěšné minulosti. Alespoň jejich nejžhavější současnost tomu absolutně nenasvědčuje. Hovořit, že jejich nová deska „Crack The Skye“ byla očekávána s velikým napětím, je naprosto zbytečné, poněvadž toto ve větším měřítku platí už od roku 2004, kdy vyšlo jejich druhé album „Leviathan“. S ním započala i epocha současného soundu kapely, který v sobě infiltruje značné množství retro prvků, jenž v kombinaci se zručností a talentem této čtveřice tvoří nezaměnitelnou a originální hudbu, která navíc, dá se říct že kupodivu, boduje na všech možných frontách.

MASTODONUž na základě prvních neucelených dojmů z „Crack The Skye“ je zřejmé, že vynikající předchůdce „Blood Mountain“ z roku 2006 byl završením určité vývojové etapy MASTODON. Etapy dřevorubeckého hoblování s nádechem akademické přesnosti a spořádanosti. Krkolomný a pro mnohé i nepříliš čitelný kompoziční přístup střídá posluchačsky mnohem přívětivější forma. Atlantští svůj zvuk výrazně zpřehlednili, provzdušnili struktury skladeb a mnohem více se zaměřili na jejich písničkovou formu. Přestože je i průměrný znalec jejich dosavadní tvorby okamžitě identifikuje, je znát, že ve stavbě jednotlivých skladeb došlo ke znatelnému posunu. Že MASTODON nepostrádají ani smysl pro humor, je jasné hned po odeznění velkolepého metalového intra úvodní „Oblivion“, kterou však vzápětí z tohoto „zajetí“ vysvobodí hipiesácky naladěné vokály dvojice Brent Hinds a Troy Sanders. Silně melodický refrén s vůní psychedelie sice mírně šokuje, nicméně s ohledem na fakt, že od MASTODON se dá očekávat téměř vše, jen potvrzuje jejich pozici svérázných experimentátorů a badatelů. Kapela navíc tentokráte oproti zažité tradici vsadila na pomalejší a poklidnější úvodní skladbu, čímž jasně a hned od začátku demonstruje své současné záměry. Mezi ty patří jednak již uvedená snaha nevykrádat sebe sama a nepochybně i touha vydat se vstříc novým tvůrčím obzorům. Ty sice nepatří zrovna k těm neobjeveným, ovšem jak už nám skupina dokázala i v minulosti, schopnost přetvářet zažité hudební postupy k obrazu svému jí tedy rozhodně nechybí. Ozvěny dávnější i blízké minulosti jsou na „Crack The Skye“ ještě výraznější a závan (hard)rockových sedmdesátek je mnohem silnější, než kdy předtím. Silné ovlivnění například takovými BLACK SABBATH především v jejich počáteční éře, se MASTODON nesnažili zapřít nikdy, ale nyní si kromě mnoha typických kytarových riffů přisazují i ve vokálních partech. Dvojice pěvců disponuje velmi specifickou barvou hlasu a jestliže byly vokály často terčem kritiky, tak si troufám tvrdit, že na novince se výrazně přiblížily své ideální poloze. Ačkoliv se úplně nevzdávají svých typických uřvaných ataků, přeci jen mnohem více jim svědčí čistší a zpěvnější polohy. Kombinace obou přístupů pak výtečně funguje ve skladbách s údernými refrény, jakou je například nesmírně chytlavá „Quintessence“.

MASTODON

Pokračovatelem tradice epických skladeb, které jsou navíc nosnými vlajkovými loděmi koncepčních motivů jednotlivých alb MASTODON, tentokráte lze najít v „The Czar: I. Usurper - II. Escape - III. Martyr - IV. Spiral“. Nedávnou ruskou historií inspirovaný epos možno označit za nejpovedenější a dejme tomu, že i nejdomyšlenější epickou skladbu amerických. Kompozice pečlivě vybudovaná ze stavebních kamenů uvedených v předchozím odstavci, tedy rockovými klasiky ovlivněných riffech, sedmdesátkovsky pojatém vokálu, jehož atmosféru ještě umocňuje velmi nenápadné zapojení mellotronu, a především s citem pro odvyprávění příběhu s pomocí prostředků, které poskytují (očividně jak pro koho) omezené rockové a metalové žánrové mantinely. Nelítostné vržení posluchače do víru podmanivých emocí neustává ani v následující „Ghost Of Karelia“. V porovnání s kompozičně rozmáchlým předchůdcem o poznání útlejší skladba boduje především nádhernou ústřední melodickou linkou. Velkolepým závěrem tvořeným další co do stopáže dlouhou a v kontextu celého alba i poněkud netradiční (rozuměj ještě více rockovější a melodičtější) skladbou „The Last Baron“ MASTODON definitivně došlapují další schůdek na jejich cestě...

Ono je vlastně i vcelku jedno na jaké cestě a kam. Tím nejdůležitějším sdělením „Crack The Skye“ je, že jeho tvůrci jsou i nadále pod přísným diktátem obdivuhodné tvůrčí potence a nepopíratelného talentu. Schopnost, s jakou tito Američané z klasických a mnohokráte použitých postupů skládají poutavé a originální písně, je obdivuhodná. Tento fakt si nepochybně uvědomují mnozí, kteří MASTODON pasují do mesiášské role novodobých metalových lídrů. Je jen dobře, že se jim z tohoto neustálého tlaku ještě stále nezamotala hlava. Na to jsou očividně a naštěstí dostatečně hluboko ponořeni do vlastního hudebního světa. A ten je prostě a jednoduše podmanivý.

217

MASTODON zase trošku jinak a zase skvěle.

9,5 / 10
9 / 10
8,5 / 10

Stopáž: 50:06

Produkce: Brendan O'Brien
Studio: Southern Tracks Recording, Atlanta (USA)

1. Oblivion
  2. Divinations
  3. Quintessence
  4. The Czar: I. Usurper - II. Escape - III. Martyr - IV. Spiral
  5. Ghost Of Karelia
  6. Crack The Skye
  7. The Last Baron

10 / 10
Možná jedno z nejlepších metalových alb všech dob. Geniální dílo, které je odleskem neskutečné hráčské suverenity a schopnosti vyždímat z ní maximum. Galerie výtečných a pro MASTODON dosud neobvyklých melodických momentů a košatě vystavěných instrumentálních partů (kytarových a rytmických kombinací), které jsou čerpány z bohaté historie mnoha rockových žánrů předchozích dekád. Ty jsou do skladeb poskládány tak umně, že výsledek přes svou barevnost působí naprosto plynule a velmi dobře se poslouchá. Nic svou progresivitou neotravuje a neruší výsledný obraz. Ubylo sice agresivity, ale přibylo nápaditosti, aranžerské pestrosti a seriózního muzikantství. V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ SE NIC NEZJEDNODUŠOVALO!!! Naopak, ze zdejších rajských kytarových katarzí (např. v závěrečné "Last Baron") se MI motá palice. "Crack The Skye" je obrovské vzedmutí skladatelských schopností, od skupiny, která byla do této doby stále jen příslibem. Dnes už je díky "Crack The Skye" v úplně jiné pozici.
Stray | 8. dubna 2009

7 / 10
Vykročenie MASTODON po rockovejšom chodníčku a otvorenie sa širšej škále vplyvov, namiesto istoty v podobe pokračovateľa vydarených predchodcov „Leviathan“ a „Blood Mountain“, možno hodnotiť jednoznačne pozitívne. Avšak so zjemnením na „Crack The Skye“ akoby miestami ostala len profesorská zručnosť a umeleckejšie ambície, pričom neobrúsené hrany a prepotrebná tvrdosť sa postupne začínajú vytrácať. Pritom práve to boli ingrediencie, ktorých vzájomnou vyváženosťou boli MASTODON pre mnohých tak zaujímaví. Miestami bezradné pokusy o dlhé epické skladby, „The Czar“ a „The Last Baron“, ťahajú v porovnaní s úvodnými dvoma kúskami za kratší koniec. MASTODON sa na „Crack The Skye“ darí práve vtedy, keď krotia umenie a čistý kov na menšej ploche, čoho dôkazom je okrem úvodu albumu aj „Ghost Of Karelia“. Utrápené hlasivky Brent Hindsa, znejúceho na novinke ako taký zlý metalový Joe Cocker, navyše v titulnej skladbe, patriacej nielen vďaka rozumnejšej dĺžke k lepšej časti albumu, poriadne vyškolí služobne podstatne starší Scott Kelly.
Latka bola po „Blood Moutain“ nastavená poriadne vysoko a MASTODON namiesto jej zdolávania momentálne skúšajú inú disciplínu. Žiaľ, na medailu to tento krát nestačí.
Radicalcut | 7. dubna 2009

9,5 / 10
Výborná zaležitosť, ku ktorej sa po prečítaní komentárov mojich kolegov už ani nemusím vyjadrovať. Jednoznačne s nimi súhlasím.
Koscj | 7. dubna 2009

9,5 / 10
Ovplyvnili ich mäkší, umiernenejší a ľúbivejší regionálni súputníci BARONESS? Alebo je to Brendan O´Brien, kto z nich vytiahol toto fantastické melodické maximum?
Veď je to vlastne jedno. Dôležité je iba to, že tu máme jeden z najlepších albumov, aké v tomto roku budeme mať možnosť počuť.
"Blood Mountain" bol vrchol jednej vzrušujúcej cesty, "Crack The Skye" je začiatkom nového dobrodružstva. Minulý rok som videl MASTODON naživo dva dni za sebou na turné Unholy Alliance. Už teraz sa teším ako malý na rakúsky Nova Rock, kde si určite vychutnám tieto nádherné kúsky na čele s dokonalou košatou hymnou "The Czar".
Rudi | 5. dubna 2009