ANIMÉ - Animé

ANIMÉ - Animé

ANIMÉ - Animé

ANIMÉ - Animé

Mám rád tuto brněnskou partu. Přípravu a vydání každého jejího alba provází vcelku nenápadná kampaň, dá-li se o kampani v pravém slova smyslu vůbec hovořit. Ani kapela samotná nemá potřebu se nikam cpát, přestože její tvorba už od svých počátků vykazuje znaky solidního mainstreamového potenciálu. Nepochybně tomu nebude jinak ani po odeznění prvních dojmů z eponymní nahrávky, která je v pořadí již třetí deskou ANIMÉ.

ANIMÉ

Brněnští jakoby na novince zpřetrhali pomyslnou nit. Předchozí, tři roky staré album „Cuts“ znělo totiž značně melancholicky a posmutněle. Jakékoliv myšlenky na pokračování této náladové linie zažehná hned první píseň „One Last Time“. Melancholický opar je někde ve vzduchu i nadále, ale z vokálu Jiřího Kučerovského je cítit závan starých dobrých radostnějších časů z doby debutu „Sky Above Wires“ z roku 2003. Přímočaře vystavěná skladba s výraznou melodickou linkou a silným refrénem, je na poměry brněnských nebývale hitovou záležitostí. Přesto však, i navzdory prvotnímu překvapení, lze říci, že rukopis ANIMÉ je nadále jasně rozpoznatelný a i přes silně přímočaré provedení se ani nyní nejedná o žádnou lacinou záležitost. Na to je naštěstí toto trio stále dostatečně „nad věcí“ a stále (více než) dostatečně schopné tvořit kvalitní a nepovrchní rockovou muziku.

ANIMÉCo se týče potenciálních hitů, tak vše nezůstává pouze u vyvedené úvodní písně. Prakticky každá z těch následujících má podobné, ne-li ještě větší aspirace. Zpřehlednění struktur skladeb a celkový příklon k přímočařejším a, proč to neříct, i hitovějším kompozicím je jejich společným pojítkem. Tato snaha posunout svoji tvorbu tímto směrem, avšak při zachování typických atributů z minulosti, se rozhodně neminula účinkem. Těmi atributy mám namysli především cit pro příjemné a nevtíravé melodie a schopnost nabídnout v zásadě nenáročnou kytarovou muziku v kvalitním instrumentálním provedení a bez zbytečného důrazu na co nejlepší první dojem, po kterém beztak většinou zůstává na jazyku umělá pachuť. Bezezbytku to platí i o na albu druhé v pořadí „Never Come True“, která zaútočí ještě zpěvnějším refrénem a na poměry ANIMÉ, kteří si vždy zakládali na čistě kytarovém zvuku, netradičním prvkem v podobě decentního zvuku piána. „Don´t Look Down“ se z nenápadného úvodu promění v dravou, téměř punkrockovou vypalovačku, kterou ještě ozdobí naléhavě znějící pěvecké party. Menší návrat k nostalgii předchozí desky pak představuje následující, a na desce jedna z nejhezčích skladeb pojmenovaná „Crying In Public“, kterou, jako de facto všechny ostatní, šlechtí silná a velice zdařila melodická linka. Co se týče nálad, tak v tomto ohledu zajímavý protiklad tvoří dvojblok „Phelia“ a „Shine“. Prvně jmenovaná je možná nejchytlavější záležitostí, jakou kdy ANIMÉ stvořili a ta druhá zase pro změnu svojí zasmušilostí překonává i vše, co nabídlo „Cuts“ a pro mě osobně představuje jednu z nejzdařilejších písní brněnských.

„Animé“ je jednou z těch mála desek, u kterých v porovnání s velmi kvalitními předchůdci nijak nezamrzí přísun směrem k hitovosti a přímočařejším aranžmá. Právě naopak. Domnívám se totiž, že to je projevem zrání ANIMÉ, kteří se na své nové desce prezentují jako kapela s jasným pohledem na věc, jež nemá potřebu si na nic hrát a přesto anebo možná právě proto patří k tomu nejlepšímu, co může česká kytarová muzika nabídnout. Je zbytečné sem teď v tomto duchu psát, že by si toho už konečně mohlo všimnout i více potenciálních posluchačů, neboť si nejsem zcela jistý, jestli po tom kapela samotná za každou cenu touží. Možná tohle je jedním z nejdůležitějších aspektů, který určuje její pohled na rockovou muziku a přístup ke skládání písní. Vypadá to tak, že v jejich případě je to ta nejlepší možná cesta.

1

Přehlednější a přímočařejší tvorba však neznamená úbytek na kvalitě. Právě naopak. ANIMÉ přicházejí s výbornou deskou, která doslova praská pod náporem zdařilých písní. Jedinou položku vyrobenou recyklací tak tvoří papír graficky decentně vyvedeného bookletu alba.

8,5 / 10
8,2 / 10

Stopáž: 38:12

Produkce: Mark Velvet
Studio: B1

1. One Last Time
  2. Never Come True
  3. Don't Look Down
  4. Crying In Public
  5. Cages
  6. Pintrade
  7. Eels & Oysters
  8. Phelia
  9. Shine
  10. The Great Expectations

8,5 / 10
Velmi sympatická deska, která překypuje možná o poznání přístupnějšími, z mého pohledu však o to silnějšími písněmi. ANIMÉ navzdory citelnému zjednodušení a zpřehlednění zůstávají hudebními estéty a hračičkami. Díky tomu bezjemenná nenudí ani na další poslechy, naopak prolínáním melancholie a zasněné radosti představuje příjemnou společnici v sychravých večerech. I když z mého pohledu nepřekoná výborný debut, jedná se o velmi jisté potvrzení pozice kapely na tuzemské (emo?) rockové scéně...
Marigold | 11. března 2009

7 / 10
Týchto Brňákov sa nedá nemať rád. Aj na tretej doske je zo všetkého najviac počuť radosť z hrania: tam, kde na povrch prebleskne melanchólia, je zanedlho prekrytá úsmevom či optimistickým vzopätím. Bezmenná trojka snáď konečne personálne stabilizovaného tria okolo Jirku Kučerovského (ex-FORGOTTEN SILENCE) sa zvukovo i hudobne nesie na vlne predošlých dvoch albumov. Až na vrcholné "Cages" a "Shine" (s "corovou" prímesou) sa nekonajú žiadne skutočné prekvapenia, o štýlových kotrmelcoch nehovoriac. Na tom by nebolo nič zlé, škoda len toho, že na CD sa ANIMÉ (opäť) nepodarilo preniesť celú naliehavosť a živelnosť ich koncertných vystúpení - zážitok z krstu tohto albumu v plnom brnenskom klube Metro potvrdí.
Thorn | 8. března 2009

9 / 10
Výtečná nahrávka! ANIMÉ opětovně prokazují, že jsou jedním z nejlepších tuzemských rockových těles. Vycházejíce z desek předešlých, rozvíjí brněnská trojice svůj upřímný pohled na kytarovou muziku takřka až k dokonalosti. Tentokrát zní optimističtější a melodičtěji (popověji?) více než kdy jindy, přesto však jsou jejich skladby velmi propracovány a i po mnoha posleších v nich lze objevovat nové... Co jiného by měl člověk doporučit když už ne tohle?
Deadmann | 2. března 2009