ATROX - Binocular

ATROX - Binocular

ATROX - Binocular

ATROX - Binocular

ATROX patrili v minulosti k síce nenápadnejším, no napriek tomu povšimnutiahodným spolkom, rozvíjajúcim progresívnejšiu a avantgardnejšiu tvár nórskej metalovej hudby. Možno im čosi chýbalo k tomu, aby sa podobne ako ARCTURUS či IN THE WOODS... stali legendami, rozhodne to však nebol talent. Navyše akokoľvek zvláštnu a experimentálnu hudbu priniesli, odjakživa sa mohli spoľahnúť na jednu zo svojich najvýznamnejších istôt – charizmu ženského vokálu. Tá je ale preč. Päť rokov po svojom poslednom albume „Orgasm“ prichádza trondheimská šestica s novinkou „Binocular“ a komunikovať bude tentokrát výhradne silnejšie pohlavie. Aká škoda. Nech ste si už o Monikinom hlase mohli myslieť čokoľvek, isté je, že fantázia jej nechýbala.

AROX„Binocular“ je avantgarda už len naoko. Tvári sa to tak, kapele nechýba širokoúhlosť čo sa lámania inštrumentálnych a rytmických šablón týka, no úprimne, ak by ste chceli v roku 2008 „prekračovať“ metalový (či dokonca blackmetalový) žáner, už vám asi nebudú stačiť avantgardné formičky vynájdené v minulom storočí. Novinka ATROX je preto najmä inštrumentálne po okraj naplnený album, v ktorom tá zaškatuľkovaná „avantgarda“ už iba zafarbuje priamočiary ťah na bránu a miestami až podliezajúcu hitovosť. Žiadna revolúcia sa nekoná, kapele je pravdepodobne jasné, že na staré kolená už môže maximálne tak ulahodiť zopár pamätníkom, a vidno to snáď aj na malých ambíciách materiálu. Vadiť to však nutne nemusí. Pokiaľ má „Binocular“ nejaké vyhrotené nedostatky, ide opäť len o mne nepochopiteľné, typicky avantgardné zvukové šlendriánstvo. Svoje mi k tomu naposledy pri debate o WINDS spomenul kolega Thorn, prečo však hudba vo svojej podstate košatá a trojrozmerná musí svoje prednosti zrážať naspäť plochým a skoseným zvukom, mi záhadou ostane aj naďalej. Z menej rušiacich nedostatkov vedie spev, ktorý sa síce miestami až teatrálne snaží, zostáva však dokonale nepresvedčivý. Ako keby si len ktosi naplno po lacolučeničovsky realizoval svoje frontmanské ambície, so zablokovaným zmyslom pre sebareflexiu a aspoň malý perfekcionizmus.

ATROXNajväčším pozitívom novinky ATROX je prístupná forma ich tradičnej kabaretnosti. Hudba na „Binocular“ je takmer scénická a divadelná, tentokrát však nebojuje s inými „haluzami“ a pri zachovanej zrozumiteľnosti sa oveľa lepšie vychutnáva. Je umne navrstvená, plná zvratov a rozvetvených ciest najrozličnejších príbehov a pocitov. Taký Shakespeare, ktorému stačí, že jeho pôvodná angličtina je košatá a teatrálna tak akurát a nevyžaduje intelektuálnu výzvu vychutnania si predstavenia vo svahilčine. Formálne bezprostrednému poňatiu sa na chvíľu vzďaľuje iba záverečná tretina albumu, najmä najodlišnejšia „Tight Tie“.

„Binocular“ je album pre zaprisahaných fanúšikov kedysi vedúceho a objaviteľského metalového subžánru. Napoly kompromisom, ktorý už na staré kolená nepotrebuje umenie za každú cenu, snáď aj túžbou ATROX po rokoch aspoň trochu obyčajne hobľovať. Nevsadil by som veľa na to, že má čo povedať poslucháčom, orientujúcim sa na iný typ metalovej hudby, dokonca ani tým so žánrovou všehochuťou. Natoľko prekračujúci, všestranný a úrovnelámajúci zrejme nebude.

4

V-dur

Album výhradne pre zaprisahaných fanúšikov kedysi vedúceho a objaviteľského metalového subžánru. Aby bol v roku 2008 čímkoľvek viac, musel by byť oveľa viac "avantgardný", myslené v najširšom a úplne nemetalovom zmysle.

6,5 / 10
7 / 10
7,2 / 10

Stopáž: 46:53

1. Retroglazed
  2. No Coil For Tesla
  3. Traces
  4. Headcrush Helmet
  5. Filthmonger
  6. Orgone
  7. Tight Tie
  8. Binocular
  9. Castle For Clowns
  10. Transportal

Binocular (2008)
Orgasm (2003)
Terrestrials (2002)
Contentum (2000)
Silence The Echoes (7" EP) (1997)
Mesmerized (1997)

8 / 10
Pokud se někdo profiluje jako jemná avantgarda a najednou natočí relativně konvenční desku, bývá odsouzen. Tak to holt chodí a v případě ATROX to asi nedopadne jinak. Změna na postu vokalisty je natolik zásadní, že už jen tato věc znamená pro Nory ztrátu již na startovní čáře. Celý materiál je pak zvukově kulatější, není tak ostrý a právě proto se snadněji poslouchá. Jelikož si stále zachovává jistou svěžest a osobitost, jsem jako nenáročný posluchač spokojen.
Shnoff | 2. května 2008

6 / 10
Keď MANES vydávali "Vilosophe", boli "kapelou, kde hrajú členovia ATROX". A dnes je ATROX "kapelou, kde hrajú členovia MANES". Ako už naznačila hlavná recenzia, "Binocular" ukazuje, akým retrom sa dnes stala tá úplne klasická nórska blackmetalová avantgarda.
Thorn | 1. května 2008

7 / 10
"Binocular" je výrazně jednodušší a přístupnější než předešlé nahrávky ATROX. V tom by ani tak problém nebyl, avšak novinka díky tomu působí méně charismaticky, za což je nutno nějaký ten bodík odečíst. Navíc mi zde velice chybí úchylné vokální kreace Moniky Edvardsen, která se podle všeho chtěla ponořit ještě více do "avantgardnějších" vod, což se zbytku kapely příliš nezamlouvalo - jak je patrno i na aktuálním albu, její odchod nebyl úplně nejlepší nápad.

Jakkoliv se jedná o celkem fajn nahrávku, bude se k ní asi jen málokdo vracet nějak pravidelněji...
Deadmann | 27. dubna 2008