Pondělí
24.7.2017
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
2008

Vydavatel:
Samovydání

Stopáž:
50:40

Studio:
Tahiti (Pečky), Studio Hostivař (Praha)

Produkce:
Pavel Bauer

Další informace:
Mix a mastering: Petr Lux

1. Gambit (J´Adoube / Dotýkám se, rovnám)
2. Matador (26. 4. 1937)
3. Maroko I (Bída miluje společnost)
4. Maroko II (Doba jedovatých myšlenek)
5. Lament
6. Nokturno
7. Malá rošáda
8. Vis Maior
9. Syberia
10. Shah Mat (Koncovka sedmi na osm)
11. Svízel přítula (bonus)

Marek Neckář
zpěv, sbor, klávesy, klavír

Jan Švec
basa, zpěv, sbor

Robert Ebel
bicí, djembe, perkuse

Pavel Bauer
zpěv, sbor, kytary

Hosté:

Lída Finková
zpěv, hlas (5, 6)

Pavla Forest
zpěv, hlas (1, 4, 5, 6, 8, 9, 11)

Natálka Neckářová
hlas (1, 5)

Rusiko Němcová
hlas (5, 9)

Lída Štětinová
první a druhé housle

Gabriela Türkeová
hlas (7)

Petr Chvojka
viola, cello (2, 6)

Promo 2003 (2003)
Promo 2005 (2005)
Ekvilibrium (2008)
Krutá tráva (EP) (2012)

CRUEL - Ekvilibrium

Robert EbelSedm let již tomu, co jsme s Krutým barbarem za stolem popíjeli „Víno z temných hroznů“. Za těch sedm let se mnoho věcí změnilo a tak s námi sedí dnes při pohárku někdo úplně jiný. Z původní sestavy českobrodských „sokolovnových“ dobyvatelů zbyl jen Marek Neckář, z názvu vypadlo heavy metalové slůvko barbarian a především z hudby nám ten heavy metal vymizel jako ranní mlha z remízku. Inu, tvůrčí zrání a změna rovnováhy v kapele je znát. Druhdy výrazně epické těleso, které na vrcholu své existence dokázalo spojit heavy metalový výraz s muzikálově vrstvenými písněmi-příběhy, se proměnilo v moderní prog metalové uskupení. Ne že by posedlost příběhy a dialogem zmizela, jen nabyla mnohem vytříbenější formy... Formy dlouho očekávané desky „Ekvilibrium“.

Pavel BauerNa hudbě CRUEL je velmi dobře patrné, že tradiční ambicióznost a touha Marka Neckáře po co nejkomplexnější kompozici dostaly v osobě Pavla Bauera hudební řád a instrumentální základ, který ještě zesiluje sehraná a šlapající rytmika Ebel-Švec. Ve většině skladeb můžeme nahmatat výraznou vůni i kořeněný buket vína z temných hroznů – zejména ve spletitých a dobře vystavěných vokálních linkách, které jen málokdy stereotypně sázejí na schéma sloka-refrén, ale velice rády pobíhají z mostu na most a pletou copánky vícehlasů. „Gambit (J´Adoube / Dotýkám se, rovnám)“, „Nokturno“, „Syberia“, to všechno jsou příběhy psané lehkou rukou, kterou fanoušci Barbarů dobře znají, skladby s fantastickými texty, výtečnou gradací a melodiemi, které rozhodně nepatří k prvoplánovým. Ještě víc než kdy před tím působí Neckář jako dvorní textař dojmem jistého veršotepce, kterému se slova nenabízejí jen svým zvukem, ale i svým smyslem a výsledné básně je radost poslouchat (ačkoli jsou opět především o tom jednom, ale to u autora nepřekvapí, že).

Jan ŠvecBauer coby výhradní kytarista prodchnul Neckářovy příběhy směsicí jemných detailů (všechny ty nenápadné vyhrávky) a vynikajících riffů, které dovedou zaujmout a nebýt přitom triviální, oposlouchané, vyčpělé. „Ekvilibrium“ je moderní progová deska a kráčí ruku v ruce s mainstreamovými trendy žánru – roztančí se v etnickým názvucích (horkokrevný Španěl „Matador“, africký bazar „Maroko I i II“), nebojí se úderného riffování ani jemných přesahů k extrémním odvětvím metalu („Gambit“, „Syberia“). Barvitý jarmark melodií i textových vůní se jen málokdy nechá strhnout k samoúčelnélmu exhibování, ale v jeho stáncích seženete ty nejkvalitnější hudební příběhy, vonící dálkami... Změny v podání vokálu patří k příjemným překvapením, Neckář svůj vokál zbavil zbytečných výšek a nadměrně protáhlých otevřených samohlásek, rozšířil rejstřík barev a více souzní s náladou textů. Hlavní slovo má ovšem Bauerův chraplák, který mě osobně sedl od začátku svojí snadno zapamatovatelnou barvou i hutností. Doplňující vokály už ke „Krutým“ neodmyslitelně patří a potěší jak tradiční Lída Finková, tak živelná Pavla Forest (KING SIZE).

Marek NeckářPerfekcionistická kytarová práce Pavla Bauera kráčí ruku v ruce s jeho prací producentskou – „Ekvilibrium“ je doslova přeplněno detaily a vybroušenými místy, kde do sebe jednotlivosti hladce zapadají a nabízejí posluchači stále dostatek impulzů k poslechu. Legrácky, jako ayreonovská parodie „Malá rošáda“ jsou malou náplastí pro ty, kterým chybí časy barrandovského epic metalu. Ale hlavní slovo patří kompozicím, ve kterých se převážně sráží atmosféra pozdních CRUEL BARBARIAN s vybroušeným power metalovým nábojem Bauerovy předchozí kapely GUERNICA („Vis Maior“, „Maroko II“, „Matador“). Když pak přidáme perly jako je nesmírně křehký klavírní „Lament“ a naléhavě trialogické „Nokturno“, vyvstává před námi deska, která je v dokonalém stavu rovnováhy a vyrovnanosti. Metalová minulost se slévá se zralou přítomností a vytváří průhled do neotřelých krajin věčného sněhu, bolesti, roztoužení, fantaskní zasněnosti. Bez patosu a nadržování: nejlepší prog / power metalová deska, vzniklá na území ČR. Tak alespoň slyším „Ekvilibrium“ já.

Let náhle ztrácí síly
tak málo světla zbývá
dálka je nedozírná, lhostejná
na půli cesty přání v šálivých snech
pod tíhou vyčerpání mátožný dech
... nezbývá dech


Marigold

Zveřejněno: 13.2.2008



Názory redakce
Shnoff
13.2.2008

Dobrý bigbít. Škoda, že si hoši nenechali poradit. Takhle je to s protekcí za 9/10, bez protekce za...

[8 / 10]
Dalas
13.2.2008

Velice dobře promyšlená nahrávka postrádající výraznějších slabých míst. Minulost CRUEL (i jejich předchůdců) spojená především s heavy metalem se ozývá už jen sporadicky. O nějakém popírání svých vlastních tradic však zároveň nemůže být řeči. Hudba českobrodských už v minulosti výrazně inhalovala progové vlivy a nyní se zdá, že konečně nedošlo k předávkování. Z desky je slyšet, že si kapela dala velice záležet na tom, aby svoje nápady a choutky po bohatých aranžích dokázala ukočírovat na vkusnou a posluchačsky přívětivou úroveň a to se jí myslím podařilo velice dobře.

[8 / 10]
Thorn
12.2.2008

Debut? Oficiálne áno, i keď s redakciou Metalopolis personálne spojení CRUEL toho za sebou majú príliš veľa na to, aby boli považovaní za začiatočníkov. Na "Ekvilibriu" je vidno, koľko (rokov) práce sa za nahrávkou skrýva; pedantnosť skupiny sa pretavila nielen do dobrého zvuku, ale i do rytmickej bohatosti a prepletajúcich sa vrstiev aranží, ktoré svojou košatosťou občas až "dusia". Za tým všetkým sa skrývajú zapamätateľné melódie - škoda, že prepracované verzie "Shah Mat" a "Svízel přítula" sú oproti tri roky starej promoverzii trochu obrúsené.

Vrcholom albumu je exotická skladba "Matador (26.4.1937)", dátumom odkazujúca na bombardovanie Guernicy (odkaz na Bauerovu druhú skupinu?) počas španielskej občianskej vojny. Hymnická pieseň disponuje silným melodickým základom a (v najlepšom slova zmysle) nemenej silným textom, vygradovaným v refréne. Texty sú v mojich očiach a ušiach najsilnejšou stránkou CRUEL - zvukomalebnosťou dokonca otvárajú paralely s Wanekovou prácou pre UŽ JSME DOMA, i keď žánrové konvencie nepopierajú. Škoda, že CRUEL občas od civilnosti skĺznu k pompe a afektu, ktorý na pár miestach cítiť za spevom.

CRUEL sú v dobrom slova zmysle prístupnou skupinou, čeština do veľkej miery maže bariéru medzi kapelou a poslucháčom a experimenty, ktorých sa na "Ekvilibrium" dostalo nemálo, neprekračujú hranice progresívneho metalu ako žánru. Na domácej scéne po mnohých stránkach výrazne nadpriemerná nahrávka. Bez protekcie.

[7,5 / 10]
Překonaná očekávání. Zůstala melodičnost původní Neckářovy kapely, přibyl neskutečný Bauerův drive a perfekcionismus. Výsledkem je na české poměry velice sebevědomá, zralá a svébytná prog-metalová nahrávka s nádhernými texty, elektrizující atmosférou a moderním zvukem. Něco, v co jsem už skoro nevěřil.

Autor recenze:
9 / 10

Redakce:
7,8 / 10

8,9 / 10





Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page