LIVEring In Stará Pekárna (live EP) (2000)
a.m. DIODE (EP) (2000)
Day Counting, Night Counting (2003)
Under The True Color (2007)
Veto (2009)

ILLEGAL ILLUSION - Under The True Color

Je sympatické, že vydavatelství Redblack čím dál tím častěji sahá po skupinách, které se svým zaměřením značně odlišují od striktně metalové produkce. Navíc tyto kapely na svých deskách předkládají kompaktní a ucelené výtvory, nikoliv sezónní rychlokvašky. Tím chci říct, že tomuto albu muselo předcházet několik let tvůrčí práce a ujasňování si směru. Natolik zní kompaktně. Pokud se vrátím k těm kapelám, které u moravského vydavatelství nastolily nový směr, pak věřte že mám na mysli nadějný loňský debut kapely APATHEIA, který upoutal intimní atmosférou a citem pro ospalou jitřní melodiku. ILLEGAL ILLUSION jsou jejich další akvizicí a přestože se stylově od kapely APATHEIA trochu liší, i oni přišli s velmi vyzrálou nahrávkou.

ILLEGAL ILLUSIONHudba ILLEGAL ILLUSION je dráždivou kombinací melancholické atmosféry a plynule stupňovaného napětí. Vyznačuje se tedy podobnými vlastnostmi, jaké mají v oblibě švédští smutnílkové z KATATONIE. S tím rozdílem, že moravská parta působí ve vygradovanějších fázích naléhavěji a s větší touhou po boji, než tomu je u odevzdaných Švédů. Tím samozřejmě nemyslím, že by naše formace byla kvalitnější, jen je prostě v určitých fázích podstatně živelnější. Jejich debutové album nás zavádí na surrealistickou výpravu skrze sny, ve kterých, nezasahujíc do děje, míjíme mlhavé obrazy z dávných věků. Vidíme tváře těch, kteří zde před staletími prožívali své příběhy, aby po čase na věky odešli. Poetické obrazy z hlučných středověkých tržišť před námi plynou, jako bychom se dívali na nějaký prapodivný dokument. Emotivní atmosféra radosti i smutku uvnitř kamenných chatrčí ostře kontrastuje s životem v chladných aristokratických komnatách a my si náhle uvědomujeme, jak málo se na tom celém do dnešní doby změnilo. To lidské mraveniště je totiž stále stejně plné zatvrzelých předsudků, bariér a nepřekonatelných dogmat. Zanechme tedy snění a přejděme k popisu inspiračních zdrojů.

Jestli můžu zvolit nějaké konkrétní přirovnání tvorby této nadějné formace, pak jde o plynulý atmosférický rock vzhlížející jak k odkazu PINK FLOYD, tak k jedné kapitole rockové historie, kterou psaly indiekytarové partičky v posledních dvou dekádách. Samozřejmě je zde i mnoho metalových ingrediencí, které nám připomenou nezapomenutelné „dračí časy“ britských PARADISE LOST, ale to opravdu jen náznakově. Jde samozřejmě jen o inspirační zdroje, protože ILLEGAL ILLUSION jsou v podstatě kapelou, která zní velmi aktuálně, natož pak podobně s některou ze zmíněných legend. Osobně tedy považuji album „Under The True Color“ za dosud nejpovedenější výtvor vzešlý z Redblacku a to zejména díky celkové ucelenosti kompletu, nepřebernému množství skvělých momentů a naprosté hudební aktuálnosti. Skvělá práce.

Pokud máte v oblibě některá z těchto alb, pak věřte, že ILLEGAL ILLUSION jsou kapelou pro vás:

ANATHEMA – „A Fine Day To Exit“
KATATONIA – „Viva Emptiness“