Bonboniéra (2006)
Běh na dlouhou trať (DVD) (2007)
Perpetuum Gamballe (2008)
Pochyby (2010)
Zatím dobrý (2013)

DARK GAMBALLE - Bonboniéra

Příliš dlouhou tvůrčí pauzu si vyškovští DARK GAMBALLE věru nedali a nedlouho po vydání z jejich pohledu zcela určitě přelomového alba „Superstar“ (2004) hlásí atak s novou kolekcí, které nese název „Bonboniéra“. Ačkoliv o tvůrčí pauze snad nemůže být ani řeč, neboť kapela toto meziobdobí trávila hlavně hojným koncertováním a získáváním nových fanoušků. A zdá se, že se dílo podařilo, neboť skladby se pomaloučku polehoučku začínají objevovat alespoň v playlistech rockově orientovaných rádií. „Bonboniéra“ je tedy logickým vyústěním snahy vyškovských dobývat nová posluchačská teritoria. Otázkou tedy zůstává, jak se jim to prostřednictvím nové desky bude dařit?

DARK GAMBALLEMohutný zvuk startujícího motoru, který otevírá první skladbu „Sprint“, jakoby symbolizoval fakt, že koráb jménem DARK GAMBALLE jede stále bez sebemenšího zakolísání na plné obrátky. Přímočará a rockově dravá skladba pak jasně dokazuje typický rukopis kapely spočívající v ostrých kytarových riffech, chytlavé melodice a charakteristickém 10-ově nakřáplém vokálu. Vyškovští se ve svých hudebních mantinelech i nadále pohybují s velikou jistotou a přehledem, zároveň však ale nerezignují na snahu se někam posunout a svoji tvorbu tak obohatit o nové prvky. Ty bych v tomto případě hledal hlavně v poněkud odlehčenějším a řekněme vzdušnějším pojetí některých skladeb. Typickým příkladem je hned druhá „Tryskáč“ s lehce ležérní a rozvernou náladou, anebo čtvrtá „V Horách“, která na poměry kapely vyznívá až nebývale nostalgicky. Je velice sympatické, že si DARK GAMBALLE dokáží uvědomit, že model použitý na „Superstar“ byl sice nadmíru funkční, avšak neustále na něj spoléhat nelze. Ačkoliv by na druhou stranu bylo chybou, kdyby se kapela zbavila svého typického a po léta budovaného rukopisu. Myslím si, že se DARK GAMBALLE podařilo najít ideální kompromis mezi dobře fungujícím hudebním vzorcem a touhou po kvalitativním vývoji směrem vpřed. Díky tomu tak „Bonboniéra“ působí opět o něco vyzrálejším, pestřejším a hravějším dojmem, než její předchůdkyně.

DARK GAMBALLEAlbum se již tradičně nahrávalo pod dohledem Standy Valáška ve studiu Šopa a jestliže jsme tady v minulosti párkrát kritizovali zvuk tohoto studia, tak v tomto případě musím jen chválit. Kvalitní produkce je už tradičním poznávacím znamením vyškovských a ani tentokráte tomu není jinak. Jednotlivé nástroje, elektronické efekty, kterými DARK GAMBALLE opět nešetří a taktéž i vokály jsou nazvučeny na výbornou, díky čemuž je vyznění celku opět velmi razantní a sevřené. Přestože „Bonboniéra“ disponuje kvalitními skladbami, podařená produkce posouvá pomyslný ukazatel posluchačské spokojenosti do ještě vyšších hodnot a výrazným způsobem dopomáhá dotvořit si veskrze pozitivní dojmy z nové desky.

DARK GAMBALLE tímto albem dokázali udržet úroveň svého kvalitativního růstu. Očekávejte vyrovnanou kolekci plnou dravých rockových hitovek obohacených různými žánrovými odbočkami a lyrikou typickou pro tuto skupinu. Ochutnat bonboniéru se zkráta nemusíte bát a mnohým z vás zcela určitě zachutná.

Zveřejněno: 26.4.2006

28.4.2006

Svérazná rocková kolekce s pěkným chraplákem vokalisty 10 a svébytnou textovou náplní. Některé písně se povedly hodně ("Sprint", "Tryskáč", "Tam dole pod kanálem", "Pianista Nino"...) některé méně ("Dráha", "V horách"...), každopádně jde o velmi příjemný poslech.

[7 / 10]
Koscj
26.4.2006

Čo album, to krok vpred. Nebol som na sto percent presvedčený, že sa DARK GAMBALLE podarí túto poučku dodržať aj s aktuálnym nosičom. Podarilo sa a v podstate nemôžem povedať jedinú vec, ktorá by moje nadšenie tlmila. Zachovali si svoju ľahko spoznateľnú tvár, no na druhej strane sa hudobne a aranžérsky posunuli vpred. Plne súhlasím s autorom hlavnej recenzie, len by som ho rád doplnil ohľadom textov. Aj tu DARK GAMBALLE urobili významný krok vpred. Vynikajúce české texty, na ktoré sme u Moravákov zvyknutí, odkedy upustili od angličtiny a gamballčiny, sú na aktuálnej novinke ešte prepracovanejšie a poetickejšie. „Snímam klobúk...“

[9 / 10]
26.4.2006

Strašně jsem se na tuhle desku těšil a když se na nějakou desku strašně těším, často bývám zklamán. Ne však v případě DARK GAMBALLE. Moravské mimozemské těleso opět dokázalo, že v tom umí chodit. Počáteční smutek po chytlavějším a melodičtějším projevu ze "Superstar" velice záhy odezněl. "Bonboniéra" je syrovější, přímočařejší, tvrdší, méně načinčaná, ale přesto leze pod kůži zatraceně rychle. Vydařily se texty, zejména bizarní spojení fantaskna a městských reálií funguje perfektně ("Tam dole pod kanálem", "Závrať"), zlatým hřebíčkem je pak rozhodně závěrečná "Alenka z loutkových show". Koketérie s nu-metalem, dobře hmatatelná už na předchozí desce, dostává nový obrys a musím přiznat, že DARK GAMBALLE jsou snad jediní, kteří dokáží povinnému macho přídechu dodat i dostatečnou dávku inteligence ("Dráha"). "Bonboniéra" je neobyčejně kompaktní album, ze kterého se mi jen těžce hledají jasní favorité. Určitě vyniká klipový "Tryskáč", ale jakmile se člověk deskou proposlouchá, zjistí, že je natlakovaná od začátku do konce. Až zase někdo bude hartusit, že český moderní metal stojí za suché z nosu, odkažte ho do patřičných míst. Do Vyškova.

[9 / 10]