TURISAS - Battle Metal

TURISAS - Battle Metal

TURISAS - Battle Metal

TURISAS - Battle Metal

Keďže album od BAL-SAGOTH je zrejme ešte v nedohľadne, už samotný názov počinu TURISAS prezrádza štýl, v ktorom sa kapela pohybuje. Osobne mi veľmi nesedí, ak kapela v textoch, alebo v názve spomína slovo metal... príde mi to trocha naivné. Nuž, ale pozrime sa na tento album bližšie. Revolúcia tentokrát nečaká.

Podstatou škatuľky „Battle Metal“ je nesporne pompa, istý majestát, sila... dôraz na mytologický podtext a oslavu hrdinských činov. Predchádzajúca veta môže znieť naivne, ale ak sa tento koncept spracuje dobre, tak môže priniesť veľmi zaujímavú porciu kvalitnej hudby, ako to napríklad dokázali už spomínaní BAL-SAGOTH, hlavne svojou staršou tvorbou. To ale o TURISAS povedať nemôžem, prečo?

TURISASPretože aj keď sa kapela vehementne snaží o dosiahnutie čo najväčšej pompy a hudobnej sily, jej snaha zlyháva prinajmenšom v niekoľkých oblastiach. V prvom rade tu platí staré známe, že menej je niekedy viac. V podstate celý album je postavený na klávesoch, ktoré sú nosným pilierom melódií, atmosfér a vôbec najvýraznejším prvkom valcujúcim všetko ostatné. Dá sa však povedať, že aj najlepším, aj keď častokrát sa jedná o veľmi naivné „jednoprstovky“. Patrná je tiež snaha o hymnickosť a zakomponovanie aj pseudo folkových elementov. Tu môže veľmi úsmevne vyznieva časť skladby „The Land Of Hope And Glory“, kde refrén tvorí „zborové" vyspevovanie „la-la-la-laj-la-la-laj-laj“, čo môže privodiť niektorým jedincom zástavu dýchania, srdcový infarkt, alebo záchvat smiechu. Ako som už spomenul, mimo kláves sú ostatné nástroje značne utopené, či už kompozične, alebo zvukovo. Gitary melú stále tie isté kilá, ktoré dokážu veľmi rýchlo omrzieť. Vokál nie je ani príliš drsný, ani výrazný, proste klasický chraplák, občas vybiehajúci do melodickejších kričaných polôh. Vokály sú samozrejme spestrené nutnými zbormi v snahe o čo najväčší pátos. Atmosféru sa snažia TURISAS vyčariť hlavne úsekmi bez gitár, len užitím dominantných kláves a výraznejšej basgitary, alebo rôznymi ambienciami. To sa im aj celkom darí a práve tieto časti patria k tomu najlepšiemu, čo pre mňa vôbec nahrávka ponúka (to je napríklad úvod „One More“, alebo časti skladby „The Messenger“, príjemné klávesové motívy v „Midnight Sunrise“). Vôbec asi mojou najobľúbenejšou a najpodarenejšou skladbou je „Midnight Sunrise“ s dobre zaranžovanými vokálmi a užitím (zrejme samplu) harmoniky chvíľami až s nádychom FINTROLL (podobný a ďaleko primitívnejší nádych má i „Sahti Vaari“).

Aby som tu len zbytočne nekopal do mŕtveho koňa, tak „Battle Metal“ má svoje silnejšie momenty a zaujímavé časti (zopár), žiaľ nevýraznejší zvuk, jednoduché gitary a vôbec všetky ostatné nevýrazné prvky z neho robia len treťotriednu kópiu slávnejších BAL-SAGOTH. Zaprisahaní priaznivci Angličanov, by si týmto albumom mohli skrátiť čakanie na ich novinku, ale len na vlastné riziko.

14

Arrow

TURISAS mi prídu ako druhotriedna kópia BAL-SAGOTH. Dominantné klávesy, potopený zvyšok... snaha o majestátnosť, pompu a hymnickosť, ktorá robí BAL-SAGOTH silnými, je tu značne nedotiahnutá. Snáď nabudúce...

4 / 10
5,5 / 10
6 / 10

Stopáž: 57:15

1. Vicoriae And Triumphi Dominus
  2. As Torches Rise
  3. Battle Metal
  4. The Land Of Hope And Glory
  5. The Messenger
  6. One More
  7. Midnight Sunrise
  8. Among Ancestors
  9. Sahti-Waari
  10. Prologue of Rexi Regi Rebellis
  11. Katuman Kaiku

The Varangian Way (2007)
Battle Metal (2004)
The Heart Of Turisas (Demo) (2001)
Taiston Tie - The Battle Path (Demo) (1998)

5,5 / 10
Podle názvu i úvodní fanfáry jsem si troufal odhadnout, že v případě TURISAS půjde o další "Finální kondom" v klávesových aranžích ala EUROPE před 20 lety, drsným mužským zpěvem a textech pro všechny bojovníky světa u-nité-d. A je to vskutku tak. Řemeslně skvěle odvedený, zpočátku i bavící, přesto s ubíhajícím časem čím dál nudnější styl, kterému od jisté doby v redakci nikdo neřekne jinak, než Votan metal. Housličky tklivě pláčí, muž odříkává bojové litanie, sbory sborují nejsborovitěji jak jen to jde. Říkáte si, že to má slušné melodie, inu proč ne, proč vlastně ne? Tak jo: "Battle Metal" - to je hlína...
Darkmoor | 9. září 2004

7 / 10
Překrásně "tydlikací" metal, koncentrující v sobě bojovnost a válečnickou pompu snoubící se se zdravou agresivitou. Podobnost s BAL-SAGOTH víc než zřejmá. Přesto mi to ani za mák nevadí a snažení kapely se mi moc líbí. Ani po formální stránce nelze kapele nic moc vytknout. Zvuk je perfektní aranže taktéž. Z hlediska hudebního intelektu to sice není žádný zázrak, ale mě to prostě baví.
Louža | 9. září 2004

4 / 10
Neuvěřitelně sedlácká a stupidní kopírka battle mágů BAL SAGOTH. Trapné, nařvané, utroubené, hloupě kýčovité, sem tam odpudivě chytlavé. Typicky "heroicko-blbečkovský" metal pro návštěvníky fit center se zálibou v bitevním patosu nebo zakomplexované čtenáře fantasy literatury se skoliózou páteře a papundeklovým mečem v panelákovém pokojíku... Ale jinak je to docela dobrý, vždyť to vydali Kentuřín médija.
Marigold | 9. září 2004