DIVE - Dive

DIVE - Dive

DIVE - Dive

DIVE - Dive

Od doby, kdy jsem viděl první vystoupení zmrtvýchvstalých DIVE, jsem se těšil na chvíli, kdy tento mladý organizmus vystřelí do světa první placatý projektil. Ta chvíle nadešla nyní a já musím hned ze začátku konstatovat, že se jedná o jednu z nejvybroušenějších domácích patron z arzenálu demo a promonahrávek, která se zaryla do mého CD stojanu.

Nejdříve se sluší kapelu stručně představiti, takže s chutí do toho: V polovině devadesátých let se několik mladých nadšenců sešlo v hudební bandě STRAIGHTHATE a inspirováni první vlnou „adidas metalu“ se pustili do hudební tvorby, s níž začali sklízet ovace u podobně smýšlejícího publika. Po nějaké době uzrála v souboru myšlenka na změnu názvu a s ní přichází i „hlubinnější“ skladby. Nedlouho na to se DIVE rozpadají. Po dvouleté pauze se skupina opět schází v lehce změněné sestavě a se zodpovědnějším přístupem začíná dávat dokupy nový materiál…

DIVEPotopme se tedy společně do světa v němž to bublá, vře, hladí i chladí. Slévají se do něj tři zásadní veletoky významně ovlivňující chuť každé kapky. První je masivní metalová řeka s hutnou hladinou, druhou je neposedný zurčivý a hravý funky potok a poslední je divoká řeka hardcoru u delty řádně namíchaná emařským přítokem. Výsledkem je originálně znějící a živelný crossover s pevnou instrumentální úrovní, aby taky ne, skupina není složená z žádných ořezávátek, ale z lidiček majících za sebou již pěknou řádku zkušeností. Ale přejděme k tomu, jakou náplň potápníci nalili do své kulatiny. Po tom co zapraská starý gramofon (potisk Cd je ve stylu starých vinylů), vypouští se ven první z pětice skladeb s názvem „Zkurska“. Bublavý funky začátek záhy strhává říznější a skočnější proud kulminující až v deathových fragmentech. Následuje óda na vytrhané struny „Broken Dee“, kde zpěvák Dáda skvěle střídá různé polohy hlasu. Třetí melodicky nejchytlavější „Sleepin‘ Beauty“, disponuje bezesporu největším hitovým potenciálem - houpavá, jednoduchá, nazpívaná pouze čistým vokálem, se snivou mezihrou ve zlatém řezu a přitom všem ne prvoplánově podbízivá. Předposlední bývá na koncertech uváděna nějako takto: „a další pecka bude o přátelství…. A jmenuje se „Friendshit“!“. Začátek se nese v duchu nenápadné funky kytárky, která kráčí ruku v ruce s výraznou tříštivou basovou linkou, postupně začne skladba nabírat brutal-funky-corovou vodu, potápějící ji až k nadupaným emořvavým výlevům. A to se již dostáváme k finese a nejsilnějšímu momentu celého CD, atmosféricky počínajícímu a gradujícímu emo opusu „Live in Dreams“.

Co bych DIVE vytknul je délka skladeb, která jen ojediněle přesahuje tři minuty, na druhou stranu je pravda, že se člověk nenudí. Na první poslech mě dost zamrzelo, že se nepodařilo na CD přenést koncertní atmosféru, ale po několika posleších jsem si přivykl. Celá placka má na demo výrazně nadprůměrný zvuk, vše je perfektně slyšet, celek ale vyznívá více funky-rockově nežli naživo. Pochvalu zasluhuje hraní si se zpěvem – mnohdy je nazpíván v několika vrstvách, ve kterých jsou různé polohy hlasu, což jednotlivé skladby neuvěřitelně posiluje. Celkově jde o velmi vydařený kus a já váhám, zda neudělit vyšší hodnocení, ale nedám. Věřím tomu že DIVE postupem času ještě porostou a pak by mě třeba také nemusela stačit stupnice 1-10. Na CD je milý bonus a to sice multimediální příloha ve flashi, plná fotek a informací o skupině. Na české poměry velmi vydařené demo jedné z nejzajímavějších mladých skupin v tomto ranku u nás.

42

Hlubinný průzkum metalového dna, rozčeřených funky hladin a hard corových korálů tuzemského vodního světa.

8,5 / 10
7,5 / 10
8,4 / 10

Stopáž: 12:36

diveband.net

1. Zkurska
  2. Broken Dee
  3. Sleepin´ Beauty
  4. Frienshit
  5. Live In Dreams

Preapo (2012)
Songs To Be Afraid Of (2006)
Dive (EP) (2004)

7 / 10
S odstupem času jsem se vrátil k tomuto demu a musím přiznat, že mě to přinutilo vyslovit určitou pochvalu. Vše podstatné již popsali kolegové, shrnu tedy jen důvody proč se tahle hudba líbí mě. Po snad až nepříjemné dravé podobnosti se SYSTEM OF A DOWN v úvodní skladbě se naštěstí ukazuje, že skupina nikdy nezůstává dlouho v jedné poloze, rozpálí to hardcorovou dravostí i nu-metalovou vlezlostí a odlehčí třeba i lehkou akustičností. Ze skladby „Sleeping Buauty“ čiší mí oblíbení TOOL a úvod „Friendshit“ téměř připomene JAMIROQUAI. Proměnlivost hudby je pro mě významnou devizou, DIVE se nedrží nějaké úzké cestičky ale dokáží použít mnoho různorodých a kontrastujících postupů, čímž ovšem vstupují na tenký led kde by snadno mohli sklouznout k hala bala slátanině. To se však naštěstí neděje, vše je skloubeno čitelně a smysluplně, navíc dobrému pocitu napomáhá i nevelká stopáž skladeb, kterou na rozdíl od kolegy RIPa považuji za klad. I zvuk je na vysoké úrovni, celkově dobrá práce.
Noisy | 21. dubna 2005

8 / 10
Tak tohle je skutečná pochoutka. Kapela DIVE patří na české klubové scéně k nejnadějnějším. Jejich první demáč obsahuje 5 skladeb a materiál na něm zaznamenaný bych rozdělil do dvou polovin. Tu první rytmičtější reprezentují skladby „Zkurska“ , která svou střeštěností dává vzpomenou na kalifornské SYSTEM OF A DOWN , dále pak „Broken Dee“ a „Friendshit“ jenž jsou hustě protkány precizním funky rockem. Druhá půlka zastoupená songy „Sleepin´Beauty“ a „Live In Dreams“ je emocionálně naléhavější , posluchačsky atraktivnější ,ale i mnohem hlubší. Skladba „Sleepin´Beauty“ je snad nejparádnější anglicky nazpívanou věcí jakou jsem kdy od české skupiny slyšel. To samé v bledě modrém se dá říct i o úžasně gradující „Live In Dreams“. Oba songy se lehce dotýkají nálad, které koketují s tvorbou kapely TOOL. Na rozdíl od TOOL však kluci zdlouhavě nekrouží kolem horké kaše a jdou přímo k jádru věci. A tak skladby dýchají obrovským hitovým potenciálem, ale zároveň nejsou vlezlé a povrchní. Nahrávka je na demáč opatřena skutečně mistrovským soundem, který převyšuje většinu alb u nás vydaných. Doktorsky přesná rytmika je zkrášlována příjemně zurčící kytárkou. Největším klenotem je však zpěvák Dáda (o které core kapele u nás můžete říct ,že je u nich nejlepší právě zpěv? já osobně kromě DIVE neznám žádnou.), jehož hlas dokáže zabíjet i pohladit. Je personou, která by svým Burton C. Bellovským projevem odsoudila finalisty soutěže „Česko hledá superstar“ do role pouhých statistů. No a když to tak všechno shrnu, jedná se o velmi životaschopnou a invenční kapelu, jejíž nejen toto demo, ale i totálně nahuštěné živé vystoupení bych doporučil všem těm, kteří si libují v nejrůznějších modifikacích core muziky.
Stray | 2. června 2004