CENTINEX - Decadence - Prophecies Of Cosmic Chaos

Nezničitelní CENTINEX patří už bezmála patnáct dlouhých let k největším stálicím švédského extrémního metalu. Ač na počátku byli jedni z tvůrců a šiřitelů skandinávské death metalové subkultury, začali se postupně od konzervativního pojetí stylu mírně odklánět, když do své tvorby začali implantovat nejrůznější thrashové a black/dark metalové elementy. Důkazem, že chvályhodný proces se ne a ne zastavit je nové album „Decadence – Prophecies Of Cosmic Chaos“.

CENTINEXNové album se od předchůdce „Diabolical Desolation“ liší především ještě větším důrazem na thrashovou složku. Není to ovšem ani tak inspirací neo-thrashovou vlnou, která začala Švédskem cloumat zhruba před pěti lety, ale spíše čerpáním z odkazu těch nejvíce povolaných, čili samotných AT THE GATES. Současní CENTINEX už jen částečně představují ten pravý death metalový buchar z časů „Malleus Maleficarum“, dnes mají blíže k retro thrashovému pojetí, se kterým nedávno vyrukovali třeba nečekaně zmrtvýchvstalí gothenburští patrioti TAETRE (album „Divine Misanthropic Madness“ z roku 2002). Ovšem díky zbytkům zmíněného dark metalového feelingu a obskurní atmosféře si CENTINEX, i přes zřetelnou inklinaci k pohřbené Lindbergově partě, zachovávají jistý punc nezaměnitelnosti. Skladby na „Decadence – Prophecies Of Cosmic Chaos“ jsou více popracované a složitěji strukturovanější než bylo na „Diabolical Desolation“ zvykem. Například čtvrtá skladba s bizarním názvem „Dimension XII“ disponuje skutečně velice chytlavou vznosnou melodií v refrénu, následující „Deathstar Unmasked“ zajímavými rytmickými předěly a rozjezdová jedovka „Arrival Of The Spectrum Obscure“ spolu se sedmičkou „Mechanical Future“ zase pěkně pracují s tempovými variacemi. Textová složka, v minulosti hodně oplývající protináboženským nábojem, se nyní orientuje na roztodivné vesmírné bizarnosti, opěvuje kosmos, nekonečnost a nicotu. Kromě názvů skladeb a lyriky se futuristická tématika odrazila i v digitálně upravených vokálních partech – tyto elektronické efekty jsou ale jen velice sporadickým jevem, můžeme je registrovat třeba v „Dimension XII“. Rovněž sporadickým dojmem působí dark metalová složka, která kdysi tvořila důležitý a nepostradatelný prvek, bez něhož si hudbu CENTINEX snad ani nešlo představit.

Obyčejně je přes 40 minut hrací doby na říznou (ale přesto velice melodickou) thrash/deathovou desku tak na hranici udržitelnosti stoprocentní koncentrace, ale v případě CENTINEX by mi rozhodně nevadil ani dvojnásobek, ba ani takový příděl minutáže, kterým nás tolik neblaze potěšil nový THERION. Nová deska švédských čertíků „Decadence – Prophecies Of Cosmic Chaos“ je zatím jejich jednoznačně nejkomplexnějším a nejzajímavějším dílem.

2

Nová deska švédských čertíků "Decadence - Prophecies Of Cosmic Chaos" je zatím jejich jednoznačně nejkomplexnějším a nejzajímavějším dílem. CENTINEX pokračují ve svém nezaměnitelném stylu, přesto jsou zase o trochu jiní a to především díky většímu důrazu na thrashovou notu.

8 / 10
-
8,6 / 10