INFOCENTRUM

MINISTRY - Legenda industriálneho metalu konečne našla na mape Slovensko

MINISTRY. Meno, ktoré dnes hovorí veľa fanúšikom hneď niekoľkých hudobných žánrov. Moje prvé stretnutie s ním sa datuje niekam do roku 1990. Kupoval som si nemecký časopis Rock Hard a ten mal v každom čísle rubriku, v ktorej vybraný hudobník komentoval skladby z rôznych albumov skupín naprieč žánrami od hard rocku a klasického metalu cez punk a hard core až po najtvrdšie „kovové“ záležitosti. V jednom z čísel bolo medzi „materiálmi na rozbor“ aj: MINISTRY – Thieves. O čosi neskôr sa krátka zmienka objavila v časopise Rock & Pop a paradoxne „najobsiahlejší“ materiál o chicagskom spolku som si vtedy prečítal v košickom fanzine zvanom Čierny večer. Tam som prvýkrát zachytil mená Al „Alien“ Jourgensen a Paul Barker a zoznámil som sa s vtedy desať- či jedenásťročnou históriou MINISTRY, ktorá sa vtedy štúdiovo končila albumom The Mind Is A Terrible Thing To Taste, ktorý otvára už spomenutá skladba Thieves. MINISTRY v tých časoch boli pojmom hlavne u poslucháčov nezávislej scény, v roku 1981 začínali ako projekt zameraný na elektronickú hudbu, časom inklinujúci k jej industriálnemu podaniu. Je trochu paradoxom, že skupine sa v podstate nijako extra nedarilo až do chvíle, kým do jej hudby nenašla cestu elektrická gitara. Naozaj tvrdá elektrická gitara. Thieves bola predzvesťou, že už čoskoro bude veľa vecí inak. Industriálno-metalový zvuk, ostré tempá, drsný skandovaný vokál, nový prístup ako stvorený pre prelom 80. a 90. rokov, kedy povstávali nové žánre a MINISTRY sa pustili do ich spájania i vytvárania.

Ozajstný prelom, v podstate svojho druhu zázrak, ktorý odštartovala jediná skladba, prišiel s albumom Psalm 69 v roku 1991. V poradí piata kompozícia nazvaná Jesus Build My Hotrod sa stala hitom na televíznej stanici MTV a nekompromisný, strojový nárez ďalších nezabudnuteľných kusov – na CD ich bolo deväť a každý jeden sa stal hitom – z MINISTRY urobil skupinu, ku ktorej sa hlásila a u ktorej inšpiráciu hľadala tak elektro-industriálna, ako aj metalová, punková či hardcoreová scéna. Ak by sme napríklad chceli hľadať niekoho, kto spôsobil, že aj v dosť ortodoxných štýloch ako thrash alebo death metal sa skupiny ako SEPULTURA, FEAR FACTORY, NAPALM DEATH a podobní niekedy úplne, inde aspoň načas pri tvorbe nových kompozícií dali priestor vplyvom z nemetalovej, ale aj tak tvrdej hudby, tak MINISTRY sú takpovediac „hlavnými podozrivými“. Stala sa z nich veľká vec, uznávaná a citovaná viacerými subkultúrami. V dobe celosvetového boomu tvrdej hudby sa im otvorila cesta na profesionálne koncertné šnúry a veľké festivaly po oboch stranách Atlantiku. So všetkým, čo k tomu patrí, vrátane životosprávy, na ktorú by aj Lemmy Kilmister povedal „toto už fakt nie“. Max Cavalera vo svojej autobiografii takisto spomínal, že až na party v tourbuse MINISTRY videl „obcovanie s milenkou Nikkiho Sixxa“ ( na mysli mal ten najnebezpečnejší výrobok z maku). Al Jourgensen a jeho spoluhráči v tých rokoch stihli všeličo. Tí, čo v 90. rokoch sledovali MTV, si stále pamätajú ich klipy, neraz zobrazujúce aktuálne svetové dianie, napríklad losangeleské nepokoje v N.W.O. Stihli aj nahrávať a vydávať nové albumy, na ktorých rozvíjali to, s čím sa im podarilo preraziť. Retrospektívne možno povedať, že Psalm 69 zostáva ich veľdielom, ale jeho nasledovník Filth Pig MINISTRY stále držal v prvej lige. Stihli po ňom ďalších deväť, za zmienku určite stojí dvojica Houses Of The Molé a Rio Grande Blood z rokov 2004, resp. 2006. Je len zanedbateľným detailom, že rok 2008, v ktorom Al Jourgensen, v súčasnosti jediný člen z pôvodnej zostavy, dovŕšil päťdesiatku, mal byť aj oficiálnym koncom skupiny. K reunionu došlo už v roku 2011, najnovší album AmeriKKKant z minulého roku zaznamenáva slušné ohlasy u fanúšikov i kritiky a MINISTRY v aktuálnej zostave Al Jourgensen (gitara, spev a kadečo iné), Sin Quirin (gitara, basgitara), John Bechdel (klávesy), Aaron Rossi (bicie) a Casey Orr (basgitara, klávesy) sú opäť na cestách. Tie ich konečne, vyše 25 rokov odvtedy, čo sa stali „veľkými“ zavedú na Slovensko. A nebude to žiadna kapelou v súčasnosti preferovaná festivalová šou, legendu budeme mať to potešenie zažiť v klube. Stane sa tak 13. júla v známom košickom Collosseu.

Martin Lukáč

http://www.collosseum.sk/shows/1767

https://www.facebook.com/events/428604177880624/